نخستین جشنواره و نمایشگاه بین اللملی  بازی‌های رایانه‌ای برگزار می‌شود

نخستین جشنواره ونمایشگاه بین اللملی  بازی های رایانه ای 8 تا 12 اردیبهشت ماه در سالن همایش های برج میلاد و با حضور دست اندرکاران تولید بازی در داخل و با حضور 7 کشورخارجی بر گزار می شود.

به گزارش کمیته اطلاع رسانی نخستین جشنواره و نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران ، “سیدمحمد حسینی”در نشست رسانه ای نخستین نمایشگاه و جشنواره بازی های رایانه ای تهران با اعلام این خبر  گفت: مقام معظم رهبری در سال 1384 خطاب به شورای عالی انقلاب فرهنگی بر گسترش کمی و کیفی بازی های رایانه ای و استفاده از این هنر صنعت تاکید کردند.

وی افزود: به دنبال فرمایشات معظم له، شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1385 مصوبه ای را ارایه و به دنبال آن بنیاد ملی بازی های رایانه ای در سال 1386 تاسیس شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به عملکرد قابل توجه بنیادملی بازی های رایانه ای در ساخت آثار داخلی خاطر نشان کرد: از بدو تاسیس این بنیاد تاکنون، بازی های فاخری همچون "گرشاسپ" و "میرمهنا"ساخته شده که این بازی ها با اقبال خوبی از سوی نوجوانان روبه رو شده است.

حسینی افزود: یکی از اهداف و وظایف بنیاد ملی بازی های رایانه ای آن است که نظارتی دقیق بر بازی های رایانه ای وارداتی داشته باشد به هر حال بازی های رایانه ای خارجی در دنیا و در میان نوجوانان ما از اقبال خوبی برخوردارند و بسیاری از مخاطبان این بازی ها از آنها تاثیر می‌پذیرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نفس استفاده از بازی های یارانه ای صرفا تفنن نیست، تاکید کرد: بازی های یارانه ای در شکل گیری شخصیت کودکان تاثیر بسیاری دارد از این رو نمی‌توان نسبت به این هنر بی تفاوت بود.

حسینی با اشاره به استفاده هدفمند غرب از بازی های رایانه ای گفت: مباحثی همچون اسلام هراسی، ایران هراسی و اهداف سیاسی، امروز در قالب بازی های رایانه ای از سوی غرب به کشور ما وارد می‌شود، این در حالی است که فرهنگ غرب در مواردی با فرهنگ ما سازگاری ندارد و این بازی ها تاثیرات نامطلوبی در جامعه ما خواهند داشت.

وی افزایش تولیدات داخلی را موجب معرفی فرهنگ اسلامی ایرانی به نسل جوان دانست و بر افزایش تولیدات داخلی در این عرصه تاکید کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین حضور فعال بخش خصوصی در عرصه بازی های رایانه ای را نشان از اهمیت این بخش دانست و از ساخت بیش از 40 بازی با حمایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای در سه سال اخیر خبر داد.

حسینی در ادامه به رتبه بندی بازی های رایانه ای اشاره کرد و گفت: نظام ملی رده بندی بازی های رایانه ای از سوی بنیاد ملی بازی های رایانه ای با نام 'اسرا' تدوین شده و تا کنون بیش از دو هزار و 200 بازی خارجی براساس این رتبه بندی مشخص شده است.

وی در ادامه بر پرورش نیروهای انسانی در تولید بازی های رایانه ای داخلی نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر تولیدات داخلی نگاه ما به صادرات بازی های رایانه ای نیز هست، کشور ما قابلیت تبدیل شدن به قطب بازی سازی رایانه ای در منطقه را دارد و حضور فعال بنیاد ملی بازی های رایانه ای و استقبال کشورهای خارجی از بازی های ایرانی نشان از این مهم دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به نخستین جشنواره بازی های رایانه ای تهران یادآور شد: برپایی همایش های بازی سازی در دانشگاه ها، برگزاری کارگاه ها و دوره های تخصصی و انتشار کتاب با عناوین بازی های رایانه ای از اقدامات خوب بنیاد ملی بازی های رایانه ای بوده و این اقدامات در جشنواره بازی های رایانه ای نیز با جدیت دنبال خواهد شد.

وی جشنواره بازی های رایانه ای تهران را فرصتی مناسب برای نقد و بررسی بازی های داخلی و شناسایی استعدادهای جوان در این عرصه دانست و بر حمایت از جوانان و دانش آموزان در ساخت بازی ها تاکید کرد.

حسینی با بیان اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان 'جهاد اقتصادی' نامگذاری شده، افزود: تلاش ما بر این است تا امسال نگاه ویژه ای به بخش اقتصاد فرهنگ و هنر داشته باشیم، بازی های رایانه ای فرصت مهمی برای شکوفایی اقتصادی فرهنگی و هنری است.

وی همچنین یادآور شد: آثاری که در نخستین جشنواره بازی های رایانه ای تهران ارایه شده به لحاظ کمی و کیفی قابل قبول است و حضور 246 اثر در بخش های مختلف نشان از رشد قابل توجه تولیدات داخلی دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور قابل توجه دانش آموزان در نخستین جشواره بازی های رایانه ای را یکی از اتفاقات خوب این دوره از جشنواره دانست و اظهار امیدواری کرد که این رویداد هنری در بخش های مختلفی همچون تولیدات، فناوری، خانواده، سرگرمی، دانش آموزی و کارگاه های آموزشی پاسخگوی نیاز مخاطبان باشد.

حسینی همچنین از حضور کشورهایی از جمله: آلمان، بلغارستان، ژاپن، لبنان و برخی کشورهای عربی در نخستین دوره جشنواره بازی های رایانه ای تهران خبر داد و اظهار امیدواری کرد که این جشنواره اتفاق مهمی در عرصه فرهنگ و هنر کشور باشد.

بهروز مینایی مدیرعامل بنیاد بازی های رایانه ای نیز در ادامه این نشست گفت: هدف اصلی از برگزاری این جشنواره، شناخت استعدادهای جوان در زمینه ساخت بازی های رایانه ای، بازی نامه و ابعاد گرافیکی است تا بتوانیم با هنرمندان و افراد مستعد در این زمینه ارتباط موثری برقرار کنیم.

وی همچنین از قرار دادن تولیدات دانش آموزان در این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: بنیاد ملی بازی های رایانه ای در تلاش است تا ارتباط موثری با کشورهای مختلف برقرار کرده و در زمینه تولید و صادرات بازی های رایانه ای گامی موثر بردارد.

مدیرعامل بنیاد بازی های رایانه ای افزود: بنیاد ملی بازی های رایانه ای در دو سال اخیر و براساس سند چشم انداز، مقام نخست را در تحقق برنامه ها به خود اختصاص داده و امیدواریم با آغاز فعالیت در تولید بازی های رایانه ای از سطح دانش آموزی در تربیت نیروهای انسانی و ایجاد آگاهی در زمینه تولید بازی های رایانه ای موفق باشیم.

مینایی در ادامه از همکاری وزارت آموزش و پروش با بنیاد ملی بازی های رایانه ای در راستای تولید بازی های رایانه ای خبر داد و گفت: هشت مدرسه در تولید بازی های رایانه ای با بنیاد ملی بازی های رایانه ای همکاری می‌کنند، ضمن آنکه وزارت آموزش و پرورش در راستای قرار دادن واحدهای درسی با موضوع بازی های رایانه ای ابراز تمایل کرده است.

به گفته مینایی، بازی های رایانه ای، رسانه ای تاثیرگذار است که می‌تواند در خدمت نظام بوده و علاوه بر پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان پیام های بسیاری را به آنان منتقل کند.

وی در ادامه با اشاره به بخش های اصلی نخستین نمایشگاه و جشنواره بازی های رایانه ای تهران گفت: در بخش اصلی 54 اثر، در قسمت بازی های رایانه ای بزرگ 22 بازی، هشت بازی برخط و هشت بازی موبایل در جشنواره در نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران حضور دارد که این آمار نشاندهنده افزایش صد درصدی تولیدات داخلی است.

وی همچنین از حضور 154 اثر در بخش جنبی شامل طراحی کاراکتر، بازی نویسی و بازی های دانش آموزی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که داوری آثار رسیده به این بخش تا پایان هفته جاری انجام شود.

وی همچنین یادآور شد: در نخستین نمایشگاه جشنواره بازی های رایانه ای، فضایی سه هزار متری برای حضور خانواده ها و دانش آموزان بمنظور استفاده از بازی های رایانه ای و نیز فضایی به متراژ پنج هزار متر و با هدف نمایش بازی های رایانه ای در نظر گرفته شده است.

نخستین جشنواره و نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای از هشتم تا 12 اردیبهشت ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می شود.