تقلب در بازی با استفاده از روبات تلگرامی

ساعت ۱۰ شب جمعه، ۲۹ شهریور ماه ۱۳۹۹ برای ۵۳۵ کاربر بازی پرطرفدار«کوییز آو کینگز» با یک اتفاق ناخوشایند همراه شد؛ مسدود شدن حساب کاربری‌شان و حذف تمام رکوردهایشان از لیست رده‌بندی.


به گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، این اتفاق طی چند روز گذشته به یک چالش مهم و کاملا جدی برای این بخش از کاربران «کوییز آو کینگز» تبدیل شده است. آنقدر که برای رفع آن یا با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و به طور خاص معاونت نظارت آن تماس می‌گیرند و یا «کوییز آو کینگز». چه اتفاقی باعث مسدود شدن حساب کاربری و حذف رکوردهای این کاربران شده است؟ طرح این موضوع از سوی کاربران «کوییز آو کینگز» و پاسخ‌های روشن مدیر مجموعه کوییز به روشن شدن چرایی این اتفاق کمک خواهد کرد.

تکلیف رکوردهایم چه می‌شود؟
یکی از کاربران بازی «کوییز آو کینگز» است و حسابی ناراحت و حتی کمی عصبانی بابت مسدود شدن حساب کاربری‌اش. خانم جوانی است و می‌گوید از روز شنبه که این اتفاق افتاده از ناراحتی تمرکزش را ار دست داده و نمی‌تواند به هیچ موضوع دیگری فکر کند. می‌گوید:«من امتیاز بالایی داشتم و بابت خرید سکه خیلی هزینه کردم. با شرکت کوییز هم چند بار تماس گرفتم. می‌گویند از بات تلگرامی استفاده کردی و تخلف کردی.»
به نظر می‌رسد دلیلی که برای مسدود شدن کاربری‌اش به او گفته‌اند، خیلی برایش شفاف و روشن نیست. چون به تنها موضوعی که فکر می‌کند، پیدا شدن راهی برای دسترسی دوباره به حساب کاربری‌اش است. و البته امیدوار است که بخش نظارت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بتواند کمکی به حل مشکل و رفع مسدودی حساب کاربری‌اش کند.

صدایش از پشت تلفن ناراحت است. او هم کاربر «کوییز آو کینگز» است و عصبانی بابت مسدود شدن حساب کاربری‌اش در بازی. می‌پرسد: «شما با کوییز آو کینگزی‌ها آشنایی ندارید و به آنها بگویید حسابم را وصل کنند؟» حتی شماره تماس مدیرعامل شرکت را می‌خواهد که مستقیم با خودش صحبت کند. می‌گوید: «همه جا کرونایی است و نمی‌تواند خیلی از خانه خارج شود وگرنه برای پیگیری موضوع تا مجلس شورای اسلامی می‌رفت.» 

او هم کاربر دیگر این بازی پرطرفدار ایرانی است و نوجوان. می‌گوید یک سال است که هر روز «کوییز آو کینگز» بازی می‌کند و شنبه صبح متوجه مسدود شدن حساب کاربری‌اش شده است. کوییز آو کینگزی‌ها به او هم گفته‌اند چون از روبات تلگرامی برای تقلب در بازی استفاده کرده، حساب کاربری‌اش برای همیشه مسدود شده است. می‌گوید: «از طرفی تبلیغ می‌شود که گیمرها سراغ بازی‌های ایرانی بروند، آن وقت کاربری‌مان را مسدود می‌کنند. من تقلب نکردم! تکلیف این همه امتیاز  و رکوردی که کسب کرده‌ام چه می‌شود؟»


استفاده از بات تلگرامی برای تقلب در بازی
اما اینکه این اتفاق به چه دلیلی روی داده، سوالی است که «کوییز آو کینگز» پاسخ و حتی  مستندات روشن و شفافی برایش دارند. بنا به اعلام روابط عمومی «کوییز آو کینگز»  ماجرا از این قرار است که مجموعه «کوییز آو کینگز» با بررسی‌های تیم فنی و محصول کوییز، متوجه می‌شوند که عده‌ کمی از جامعه‌ ۲۰ میلیون نفری کاربران بازی از بات‌های تلگرامی (روبات) برای تقلب در بازی استفاده می‌کنند. مستندات در این رابطه جمع‌آوری و حساب کاربری و دسترسی ۵۳۵ کاربر مسدود و رکوردهای آنها نیز از لیست رده‌بندی حذف می‌شود.
مجموعه «کوییز آو کینگز» مدت زمان مسدود بودن حساب کاربری این کاربران را به طور دائم در نظر گرفته است. این موضوع مهم را امیرحسین ناطقی، مدیر مجموعه «کوییز آو کینگز» گفت و اینکه این موضوع ضربه شدیدی به مجموعه کوییز آو کینگز زده و در حال پیگیری قانونی از طریق مراجع قضایی هستند: «مدت زمان مسدود بودن این حساب‌های کاربری به‌صورت دائم خواهد بود و فعلا تصمیمی برای تجدید نظر به هر نحو در آن ندارد. هم‌چنین به‌زودی جریمه‌ای برای گروه‌های دارای عضو یا اعضای متقلب نیز در نظر گرفته خواهد شد. که این مسئله از طریق پیام درون بازی به اطلاع کوییزبازان می‌رسد.»


بخششی برای متقلبین در بازی وجود ندارد
اینکه شاید این کاربران به دلیل عدم آگاهی و نادانسته از بات تلگرامی برای تقلب در بازی استفاده‌کرده‌اند و با در نظر گرفتن این مسئله امکان بخشش وجود داشته باشد، نیز موضوعی است که ناطقی با قطعیت آن را رد می‌کند و می‌گوید: « این مسئله کاملا با آگاهی بوده و این کاربران برای استفاده از آن سرویس ماهانه ۱۰۰ هزار تومان هم به حساب سازنده بات واریز می‌کردند. از این جهت تصمیم گرفته شده در رابطه با این گروه از کاربران قطعی است و پشتیبانی کوییز آو کینگز هیچ بخششی در این مرحله برای کاربران در نظر نخواهد گرفت. متاسفانه فعلا راهی برای بازگشت اکانت هیچ‌کدام از این افراد به بازی وجود ندارد. قطعا برخورد ما با افرادی که به هر نحو تلاش برای ایجاد تقلب و فضای غیرسالم در بازی داشته باشند، قانونی و قاطع است و صرفا منحصر به این مورد و روبات‌های تلگرامی نیز نمی‌شود.»

ناطقی از رصد شبانه‌روزی فضای بازی در ابعاد فنی، پشتیبانی، محصول، کامیونیتی و … نیز گفت تا بتوانند با متقلبانی که از هر شیوه‌ای برای برهم زدن عدالت در بازی استفاده می‌کنند، برخورد کنند.

نقض قانون نکرده‌ایم
در یکی از بندهای قوانین و مقررات این بازی به صراحت ذکر شده که در صورت هرگونه استفاده کاربر از ابزارهایی که به صورت اتوماتیک امتیاز کسب می‌کنند (مانند روبات)، بدون هشدار قبلی دسترسی او برای همیشه از بازی قطع خواهد شد. امیرحسین ناطقی نیز با استناد به این نکته می‌گوید: «باتوجه به اینکه به صورت خیلی واضح در قوانین و مقررات بازی این موضوع ذکر شده، بنابراین در این مورد هیچ نقض قوانینی از طرف مجموعه کوییز آو کینگز رخ نداده است. با توجه به اینکه این مسدودی‌ها به خاطر استفاده از بات تلگرامی بوده، مجموعه کوییز آو کینگز هم به عنوان شاکی اقدامات لازم برای پیگیری از مراجع قانونی در مورد "سازنده بات مربوطه را انجام داده و مدارک کاربران متقلب نیز به عنوان شاهد نزد پلیس فتا موجود است.»
مدیر مجموعه کوئیز آو کینگز این نکته را هم می‌گوید که کاربران هم در صورتی که از سازنده بات شکایتی دارند، می‌توانند شکایت خود را به مراجع قضایی و  پلیس فتا ارسال کنند.

فضای بازی را سالم نگه می‌داریم
سالم سازی فضای بازی کوییز آو کینگز برای کوییزبازان موضوعی است که به گفته ناطقی همیشه مورد تاکید و  جزء اولویت‌های این مجموعه بوده و این اقدام آنها نیز در راستای صیانت از این فضا صورت گرفته است: «کوییز به‌عنوان یک محصول F2P (رایگان) ارائه خدمات به کوییزبازان را جزو اولین و مهم‌ترین تعهدات و اولویت‌های خود می‌داند. از این رو همواره سعی می‌کنیم تا فضای کوییز فضایی سالم باشد و بتوانیم کنار هم به بالاتر رفتن سطح مطالعه و دانش در کشورمان کمک کنیم.»