بازی‌های رایانه‌ای به‌عنوان یکی از قوی‌ترین و مؤثرترین رسانه‌های مجازی، با اقبال بسیار فزاینده‌ای در سالهای اخیر روبرو بوده است. گسترش ابزارهای هوشمند قابل حمل و نیز کاهش سن استفاده‌کنندگان از آن‌ها سبب شده است که بازی‌های رایانه‌ای به‌عنوان دریچه‌ای برای سازمان‌دهی نگرش به دنیای پیرامون، جایگاه ویژه‌ای پیدا کنند. امروزه در صنعت رسانه، استفاده از بازی‌ها نه تنها برای اهداف سرگرم‌کننده که برای کارکردهای جدیتر نظیر تبلیغات، آموزش و درمان نیز مورد توجه قرار گرفته است.

در عین حال، استفاده از بازی­‌های رایانه‌­ای می‌­تواند آسیب­‌های جدی برای جامعه کاربران به دنبال داشته باشد. آسیب‌شناسی بازی‌های رایانه‌ای امری ضروری است که علاوه بر خانواده‌ها توجه مسئولین امر را نیز می‌طلبد. به همین دلیل، اتخاذ رویکردی علمی در بررسی بازی‌های رایانه‌ای از دیدگاه‌های فنی، هنری، اقتصادی، فرهنگی، دینی، اخلاقی، آموزشی، روانشناسی، جامعه‌شناسی و نیز سلامت، می‌تواند دستاوردهای مهمی را در پی داشته باشد.

به حول و قوّه‌ی الهی دانشگاه اصفهان با مشارکت بنیاد ملّی بازی‌های رایانه‌ای، اولین کنفرانس ملّی «بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» را در تاریخ ۲۸ تا ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ برگزار خواهد نمود. این همایش علمی به همراه رویدادهای جانبی آن مانند برگزاری نمایشگاه بزرگ بازی‌های رایانه‌ای ملّی، رویداد بازی‌سازی، کارگاه‌های آموزشی متنوع و لیگ بازی‌های رایانه‌ای، یک رویداد کم‌نظیر علمی-فرهنگی در عرصه‌ی این رسانه‌ی نوین خواهد بود و فرصتی را برای هم‌اندیشی و ارتقاء همکاری میان متخصصان فنی و علوم انسانی کشور و همچنین، نمایش ظرفیت‌های صنعت ملّی بازی‌های رایانه‌ای به مدیران و سیاست‌گذاران فرهنگی و اجتماعی فراهم خواهد آورد.

کمیته‌ی برگزاری کنفرانس از عموم پژوهشگران، دانشگاهيان، فعّالان فرهنگی، متخصصین صنعت بازی‌سازی، دست‌اندرکاران صنایع، مدیران و کارشناسان نهادهای اجتماعی و ديگر صاحبنظران علاقه‌مند به حوزه‌ی بازی‌های رایانه‌ای دعوت به عمل می‌آورد تا با حضور فعال خود از طريق ارائه مقاله و شركت در کنفرانس و نیز حمایت از برگزاری این رویداد بزرگ، ما را در تحقق اهداف آن یاری نمايند.