021-88310222
شیطان در پایتخت
شیطان در پایتخت

تاریخ کشورعزیزمان همواره دستخوش رویداد هایی بوده است که گاه شیرین هستند و گاه تلخ تر از زهر . کودتای سیاه 1332 یکی از تلخ ترین حوادث تاریخ معاصر کشورمان است که آنچنان که باید و شاید به خصوص برای جوانان و نوجوانان شناخته شده نیست. بازی شیطان در پایتخت پس از بازی سالهای سیاه ، نگاهی ژرف به چگونگی وقوع این کودتای شوم اینبار از شمال کشور و شهر رشت با اسم رمز " نفت شمال" دارد که مقوله ای است که حتی برخی از محققین داخلی نیز از آن غافل مانده اند . از آنجا که به صورت پیش فرض عده ای نفت را محدود به جنوب کشور عزیزمان میدانند منطقه شمال به خصوص در طول سالهای 1331الی 1332 دستخوش اتفاقات متعددی بوده است . در بازی شیطان در پایتخت در قالب یک بازی ادونچر کاراگاهی به واشکافی این اتفاقات که اکثر آنها بر آمده از اسناد و مستندات تاریخی است میپردازیم .

توضیحی کوتاه در مورد گیم پلی بازی:

گیم پلی بازی شیطان در پایتخت بر اساس بازیهای کلاسیک سبک ماجرایی کاراگاهی مبتنی بر جستجوی محیط ، صحبت با مظنونین و بازجویی از آنان، استفاده از آیتم ها در مکان مناسب ، یافتن مدارک و سرنخ های مخفی شده در محیط ، حل پازل ها و مینی گیم ها در مسیر پیشبرد داستان میباشد . 27 کارکتر منحصر به فرد در این بازی که همگی نقشی در پیشبرد داستان بر عهده دارند و کشف راز قتل های برنامه ریزی شده در شمال کشور تا رمزگشایی از داستان بر اساس سند ها و مستندات تاریخی.

شاخصهای اصلی بازی:

 در مورد هنری:

گرافیک کلاسیکی برای این بازی انتخاب شده است که بر اساس طراحی دستی و دوبعدی محیط است . اما آن چیز که شیطان در پایتخت را یک قدم بزرگ پیش می اندازد ، طراحی دو بعدی محیط ها و استفاده از پرسپکتیو های سه بعدی و لود کردن کارکترهای سه بعدی در محیط است . در واقع برای اولین بار در گرافیک دو بعدی که برای سبک ماجرایی بسیار جذاب تر و مورد سلیقه مخاطبین داخلی و خارجی است تمهیدی اندیشیده شده است که به جای نماهای ساده از رو به رو در تمامی زوایا با کارگردانی منحصر به فرد در این بازی محیط داشته باشیم . اهمیت این مهم این است که تنها بازی Runaway ازاین قابلیت بهره میبرد و هیچبازی ماجرایی با این تکنیک تاکنون تولید نشده است.


 در مورد فنی:

سخن در باب فنی این بازی بیشتر معطوف به امکانات اضافه شده و استاندارد سبک ماجرایی میباشد.، وجود یک دفترچه هوشمند همراه کارگاه افشار تا کنون دربازیهای ادونچر ایرانی بی سابقه بوده است که حاوی نکات مهم ، خلاصه دیالوگ ها و سرنخ های کشف شده توسط کاراگاه در طول بازی میباشد و همچنین به نوعی راهنمای هوشمند مراحل بازی ( با توجه به سبک ماجرایی بازی ) محسوب میگردد.، ( بیش از 50 صفحه A4) وجود پازل های مینی گیم متنوع از دیگر ویژگی های این بازی محسوب میشوند که حداکثر توان فنی انجین وینترمیوت را به کار گرفته اند تا از مینی گیم تیر اندازی ، تا پازل چینی و ایجاد ارتابطبین آیتم ها را در این بازی داشته باشیم . قابلیت بازجویی ( انتخاب دیالوگ و نتیجه منحصر به فرد ) از دیگر ویژگی های این بازی مسحوب میشود.


 در موردگیم پلی:

شیطان در پایتخت هفتمین تلاش استدیو رسانا شکوه کویر در تولید بازیهای ماجرایی است ، این بدین معنی است که تجربه 6 سال تولید بازیهای ماجرایی این شرکت به کارگرفته شده است تا بلوغ یک بازی ماجرایی کاراگاهی را در شیطان در پایتخت شاهد باشیم . روند داستان و فضاسازی ان بدون اغراق مناسب ترین شکل برای یک بازی ماجرایی کاراگاهی است ، داستانی جذاب و پر پیچ خم با غافلگیری های مناسب ، دیالوگ های فکر شده با بیش از 25 کارکتر منحصر به فرد دارای نقش مشخص در پیش برد داستان ، دفترچه خاطرات حرفه ای کارکتر اصلی ( کاراگاه) بالغ بر 50 صفحه A4 ، با بیش از 4 ساعت گیم پلی و به عادتمالوف استفاده از نام آشنا ترین دوبلور های کشور به صدای برجسته استاد اکبر منانی ( صدای محبوب کارکتر پوآرو) در نقش کارکتر اصلی ، ده ها سند و صفحه گرافیکی و پرونده همه و همه از شاخصه های این بازی محسوب میگردد.


خلاصه داستان بازی

با پیروزی صنعت نفت و تشکیل دولت ملی در سال 1330 پس از نزدیک به 60 سال دست انگلیسی ها از نفت ایران کوتاه میشود . آنها این مهم را بر نمیتابند و به هر شکل سعی در شکست دولت ملی دارند ، در بحبوحه کارشکنی های داخلی و خارجی و تلاش برای سرنگونی دولت در تهران و جنوب کشور ، فعالیت های مخفی در شمال کشور به طمع نفت شمال آغاز میشود و این امر با قتل رساندن نماینده مردم رشت که از هواداران نهضت ملی است و به قتل رساندن چندین مامور امنیه رشت و مامورین اعزامی از تهران شدت میگیرد . بدین ترتیب کاراگاه محمد افشار به رشت اعزام میشود تا پرده از اقدامات علیه منافع ملی بردارد ، دراین مسیر وی علاوه بر رو به رو شدن با قتل های هولناک متوجه میشود تلاش هایی برای معطوف کردن حواس مردم به جنایات متعدد جهت زمینه سازی برای کودتا در حال طرح ریزی است . افشار علاوه بر انکه باید قاتلین را شناسایی کند میبایست با خیانت آشکاری که در حال رخ دادن است مبارزه کند.

تصاویر