موضع‌گیری رسمی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در مورد بازی «پوکی‌مان گو»

بازی موبایلی «پوکی‌مان گو» نزدیک به یک ماه است که در بازار جهانی منتشر شده و تاکنون حاشیه‌ها و جنجال‌های فراوان اجتماعی، فرهنگی و امنیتی را به‌همراه داشته است. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در واکنش به این بازی، در روزهای نخست انتشار آن با ناشر بازی مکاتبه کرده و شرایط ورود به ایران را به آن‌ها اعلام کرده بود. در شرایط کنونی باتوجه به موضوع فراسرگرمی بازی پوکی‌مان گو موضع رسمی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، بازی پوکی‌مان گو به دلیل ویژگی‌های خاص و نحوه بازی شدن، در یک ماه گذشته جنجال‌های فراوانی در مسائل مختلف اجتماعی، فرهنگی و امنیتی به‌وجود آورده است که باعث شده این بازی فراتر از یک بازی صرف باشد و حتی توسط برخی از دولت‌ها محدود یا ممنوع شود. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز در مکاتبه با ناشر این بازی، دو شرط قرارگیری سرور کاربران ایرانی در داخل کشور و تعیین موقعیت‌های مکانی بازی با هماهنگی بنیاد را برای ورود رسمی بازی به ایران الزامی دانست.

نظام رده‌بندی سنی بازی‌ها (ESRA) بازی پوکی‌مان گو را جهت انتشار در کشور، از نظر محتوایی بدون اشکال دانسته و انتشار این بازی را بلامانع می‌داند. با این‌حال با توجه به وجوه فراسرگرمی از جمله مسائل امنیتی و اجتماعی که ممکن است باعث ایجاد اختلال در نظم یا امنیت عمومی شود؛ بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای انتشار این بازی را منوط به تایید نهادهای مربوط به امنیت اجتماعی و ملی کرده است.

این بازی هم‌اکنون از دسترس کاربران ایرانی خارج شده است، اما تصمیم‌گیری کارشناسانه برای دسترسی به این بازی، در دستور کار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای قرار دارد و نتیجه نهایی آن به‌زودی اعلام خواهد شد.