سرعت رشد مهاجرت پنهان در صنعت بازی‌سازی ایران/ شکل‌ نگرفتن اقتصاد بازی باعث از دست رفتن نیروی انسانی متخصص می شود

مدیرعامل استودیو بازی‌سازی «مدریک» با حضور در برنامه «گفتگوی فرهنگی» گفت سرعت رشد پدیده مهاجرت پنهان در صنعت بازی طی سال‌های اخیر، منجر به از دست دادن نیروی موثر کار در این حوزه در کشور شده است.


به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، برنامه‌ گفتگوی فرهنگی در ادامه سلسه برنامه‌های خود پیرامون موضوعات مختلف حوزه بازی‌های رایانه‌ای به موضوع راه‌های تقویت اقتصاد صنعت و موضوع مهاجرت بازی‌سازان پرداخت.
محمدصادق دهنادی، «معاون آموزش و پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای» و محمدمهدی بهفرراد، مدیرعامل استودیو «مدریک» در این برنامه به بیان نقطه نظرات خود درباره موضوع مهاجرت بازی‌سازان پرداختند. بهفرراد در این برنامه گفت: موضوع مهاجرت در زمینه نیروی متخصص مسئله جدیدی نیست و از حدود 13 سال پیش که من استودیو مدریک را راه‌اندازی کردم و یا بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تاسیس شد، این مسئله وجود داشت.
او افزود: مهاجرت پدیده‌ای طبیعی در همه دنیا و در بین همه صنایع است. اینکه میزان طبیعی آن چقدر است و از چه میزانی به بعد می‌تواند به آن صنعت آسیب برساند، مهم است. در خصوص مهاجرت بازی‌سازان این مسئله واقعی است. اما سوال اینجاست که این مسئله نگران‌کننده است یا خیر.

مدیرعامل استودیو مدریک از بازی‌سازان سرشناس ایران، در توضیحاتش در این برنامه با دسته‌بندی مهاجرت به دو دسته فیزکی و پنهان گفت: مهاجرت فیزیکی، پدیده‌ای قدیمی است و اساسا چیز مذمومی نیست. اما مهاجرت پنهان در گذشته به شکل امروز وجود نداشت و بعد از شیوع کرونا جدی شد. مهاجرت پنهان عملا از مدل دورکاری که در دوره کرونا به‌وجود آمد، خیلی همه‌گیرتر شد. به طور خاص در حوزه بازی‌سازی فرد می‌تواند هر گوشه دنیا بنشیند و برای یک جای دیگر دنیا کار کند. بنابراین وقتی شما نرخ ارز را تبدیل می‌کنید، می‌بینید که مثلا اگرحقوق ماهانه 1000 دلار برای یک فرد متخصص در خارج از ایران عادی است در ایران بسیار خوب است. بنابراین به این نتیجه می رسید که بنشینید در خانه و بدون اینکه به کارفرما جواب بدهید کار را تحویل بگیرید و انجام بدهید. وزن این نوع مهاجرت در بازی‌سازی در این فضای جدید عملا سرعت گرفت و آن کسی که بخاطر خانواده نمی‌توانست مهاجرت فیزیکی داشته باشد، مهاجرت پنهان را انجام می‌دهد. مهاجرت پنهان یعنی اینکه من می‌توانم برای مصرف کشور خودم یک ارزش افزوده ایجاد کنم. اما آن را در یک خدمت بیرونی که ارزش افزوده آن برنمی‌گردد، قرار می‌دهم. به هر حال ما نیروی موثر کار را از دست می دهیم.

محمدصادق دهنادی، «معاون آموزش و پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای» نیز در این برنامه گفت: به‌طور کلی ساختار فرهنگی کشور براساس تغییرات فرهنگی تغییر نکرده است. براساس آخرین پیمایش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای 34 میلیون مخاطب بازی رایانه‌ای در کشور هستند. بازی دومین مصرف فرهنگی کشور است. در یک ساختار هوشمند قاعدتا باید براساس مصرف مردم برنامه‌ریزی کرد. اما این اتفاق در کشور ما نمی‌افتد. شاید بودجه سینما 25 برابر حوزه بازی‌های رایانه‌ای باشد.
معاون آموزش و پژوهش بنیاد همچنین گفت: بازی‌های رایانه‌ای جز صنایعی است که دولت و حکمرانی هیچ نقش اقتصادی در شکل‌گیری آن نداشته است. شاید 15 سال پیش نهادهای حکمرانی روی ساخت بازی سرمایه‌گذاری می‌کردند. اما در حال حاضر این سرمایه‌گذاری نزدیک به صفر اتفاق می‌افتد. در حوزه اقدامات کاملا مردم نهاد اگر دنبال مصداق باشیم، حتما باید از بازی‌های رایانه‌ای نام برد که با مشارکت اقتصادی مردم این صنعت پا گرفته و در حال رشد و پیشرفت است. چنین وضعیتی را در هیچ کدام از صنایع خلاق نداریم.
حالا اگر این صنعت به طور طبیعی رشد نکرده و دست ما از حضور نیروهای زبده در این حوزه خالی شده است، به‌دلیل شکل نگرفتن اقتصاد بازی‌های رایانه‌ای است. مسائل مختلف این حوزه از مسئله کپی رایت تا صیانت و حمایت از مالکیت معنوی و ارائه تسهیلات به فعالان این صنعت توسط حکمرانی به درستی انجام نشده است.
گفتنی است این برنامه به میزبانی رادیو گفتگو و با حمایت و مشارکت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد.