امریکایی‌ها، بازی‌های ایران را بیشتر می‌پسندند

به نقل از جوان آنلاین:برای سالی که به عناوین و مفاهیمی چون «تولید ملی»، «حمایت از کار» و «حمایت از سرمایه ایرانی» ملقب و مزین شده است، می‌توان هزاران بحث را به میان کشید. ایران بزرگ اسلامی چه در حوزه صنایع و تولیدات بومی ریشه‌دار در فرهنگ کشور و چه در حوزه تولیدات جدید فرهنگی حضور فعال و پر استعدادی دارد.
شاید در گذشته کمتر به توان و اندیشه تولیدکنندگان کشور توجه شده بود اما در سال تولید ملی نوبتی هم که باشد، نوبت تولیدکنندگان داخلی است که اگر کمر به همت ببندند، آوازه شان جهانی هم می‌شود. یکی از حوزه‌هایی که از عمر ورود ایران در مبحث تولید محصولات آن چند صباحی بیشتر نمی‌گذرد، حوزه بازی‌های رایانه‌ای است؛ حوزه‌ای که هم اکنون ایران را قطب بازی‌سازی منطقه می‌بیند و به سمت و سویی پیش می‌رود که در آینده نزدیک عنوان سردمدار بازی‌سازی قاره را نیز پسوند نام بزرگ ایران کند. در آستانه فصل گرم تابستان و اوج گرایش جوانان و نوجوانان به بازی‌های رایانه‌ای و نیز در آستانه برگزاری دومین نمایشگاه بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای ایران، گفت‌و‌گویی را با مدیر بنیاد بازی‌های رایانه‌ای کشور ترتیب دادیم که در ادامه از نظرتان می‌گذرد. 

به عنوان مدیر بنیاد بازی‌های رایانه‌ای کشور از تازه‌های دومین نمایشگاه بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای برایمان بگویید. در واقع این دوره چه تفاوت‌هایی با دوره قبل برگزاری نمایشگاه دارد‌؟

همانطور که می‌دانید مصلای بزرگ تهران در فاصله ششم تا دهم تیر ماه میزبان برگزاری دومین نمایشگاه و جشنواره بازی‌های رایانه‌ای است. این نمایشگاه با هدف عرضه تمامی محصولات گیم ایران و نیز با هدف کشف استعدادهای بازی‌سازی در کشور برگزار می‌شود. در واقع هدف اصلی پیدا کردن کسانی است که می‌خواهند در حوزه بازی‌های رایانه‌ای فعالیت جدی داشته باشند. علاوه بر این ما در این نمایشگاه از بعد بین‌المللی بیش از ۱۰۰ مهمان خارجی خواهیم داشت و از طریق این نمایشگاه می‌توانیم بگوییم که توان تولید بازی‌های کیفی کوچک و بزرگ را داریم. چه‌بسا تا‌کنون بیش از ۱۱۰ بازی در ایران تولید شده است.

گویا قرار است که جشنواره بسیار حساسی را نیز در کنار این نمایشگاه کلید بزنید. این جشنواره چیست و از چه بخش‌هایی تشکیل شده است‌؟
این جشنواره‌ای است که در مبحث ایده‌های بازی‌سازی برگزار می‌شود. در واقع ما از طریق این جشنواره برای اولین بار از جهت محتوایی، ایده‌های بازی‌سازی بر اساس مفاهیم قرآنی، سبک زندگی، بیداری اسلامی و شعار تولید ملی را جمع‌آوری کرده و به بهترین ایده‌پردازها در نمایشگاه قرآن امسال جایزه خواهیم داد.

گذشته از نمایشگاه، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای کشور در سال جاری چه محصولات جدیدی را به بازار معرفی می‌کند‌؟
در سال جاری ما ۱۵ بازی را آماده پخش داریم که به ترتیب رونمایی خواهند شد. طیف این بازی‌ها در ژانر بازی‌های کودک و نوجوان است. از جمله این ۱۵ بازی، بازی‌های «کایلو»، «داستان جنگل»، «سیاره خاموش»، «خانوم طلا» و بازی‌های کژوآل «خارج از سرزمین» و بازی «شبان» هم اکنون مورد استقبال ناشران خارجی همچون بیگ فیش یا کمپانی بزرگ بازی‌های کژوآل در نمایشگاه سنگاپور قرار گرفته است. بازی آموزشی«طلای سیاه» که با ژانر استراتژیک خود پیرامون استفاده بهینه از منابع است، به زودی رونمایی می‌شود. در واقع در شش ماهه اول سال هفت مراسم رونمایی دیگر از بازی‌های جدید رایانه‌ای خواهیم داشت که به ترتیب آمادگی وارد بازار می‌شوند تا به این ترتیب در تابستان امسال بازی‌های جذاب وجدید ایرانی در اختیار کودکان و نوجوانان قرار بگیرد.

بازار هدف بازی‌های رایانه‌ای ایران کدام کشورها هستند؟ در واقع در میان حجم گسترده‌ای از بازی‌های با کیفیت خارجی آیا بازارهای خارجی آغوششان را به روی بازی‌های ایرانی باز می‌کنند‌؟
تمام بازارهای دنیا بازار هدف ماست. ما ۲۰ میلیون گیمر ایرانی داریم که هدف اولیه ما هستند و هدف دوم ما بازارهای منطقه خاورمیانه و هدف سوم نیز بازارهای کل جهان اسلام و کشورهای مسلمان است. شاید جالب باشد که بدانید بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ایران، تفاهمنامه‌ای را با مالزیایی‌ها منعقد کرده است و آنها بنیادی را مشابه بنیاد ملی ما در کشور خود تأسیس کرده‌اند تا طبق معاهده بازی‌های تولید شده در ایران را به شکل مناسبی در مالزی، اندونزی و تایلند هم توزیع کنند. 

علاوه بر این ناشران دیگری نیز آمده‌اند و خواستار توزیع بازی‌های ایران در ترکیه و هند شده‌اند. ما قراردادهای خوبی را برای توزیع بازی «گرشاسب» و بازی «سیاره میترا» در امریکا و اروپا امضا کرده‌ایم. در حال حاضر بازی «گرشاسب» به ۱۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده و در اختیار ناشران قرار گرفته است. جالب‌تر اینکه بازی‌های جدیدی چون «شبان» و بازی «خارج از سرزمین» به سبب نوآوری و ابتکاری که در این بازی‌ها به چشم می‌خورد، مورد استقبال شرکت‌های امریکایی قرار گرفته‌اند، این شرکت‌های امریکایی قرار است که توزیع این بازی‌ها را در سطح جهانی پیگیری کنند.

برگ برنده بازی‌های رایانه‌ای ایران در بازار خارجی چیست‌؟
هنر ایرانی سبک جدیدی است که نسبت به شرقی‌ها، امریکایی‌ها آن را بیشتر می‌پسندند. برگ برنده ما داستان‌ها و مفاهیم بزرگ ادبیاتمان است که می‌توان بر اساس آنها بازی‌های جدیدی را ساخت، به طور مثال بازی «شبان» داستان قدیمی است که قدیم‌ها از زبان مادربزرگ‌هایمان می‌شنیدیم اما حالا در قالب یک بازی تولید شده و مورد استقبال قرار گرفته است. در واقع نظیر این بازی‌ها کمتر در دنیا پیدا می‌شود. از طرف دیگر کاراکترهایی که توسط گرافیست‌ها و هنرمندان بازی‌سازی ایرانی خلق می‌شود در نوع خود جالب و منحصر به فرد است.

به رغم روند خوب تولید بازی‌های ملی در کشورمان، بازار بازی‌های خارجی در ایران همچنان داغ است. بنیاد در صدور مجوز پخش یک بازی خارجی چه معیارهایی را در نظر می‌گیرد‌؟
در بازی‌های رایانه‌ای، خشونت زیاد، برهنگی، استفاده از الکل و مواد مخدر، قمار، ناهنجاری اجتماعی و ترویج سکولاریسم جزو خطوط قرمز ما‌ست. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای را بر اساس رده بندی بومی کشورمان که «اسرا» نام دارد، رصد می‌کند. اگر یک بازی محتوای نامناسبی داشته باشد توزیع کننده ملزم به ویرایش آن است در غیر این صورت بازی قابلیت پخش در بازار را نخواهد داشت.

با این حال به نظر می‌رسد همچنان بازی‌های رایانه‌ای غیر مجاز مثل بازی «کال اف دیوتی» در برخی فروشگاه‌های کشورمان بازار پر فروشی داشته باشند‌؟
بازی کال آف دیوتی «۴»، «۶» و «۷» و بازی مدرن‌وار فیلد «۱» و «۳» جزو بازی‌های مجاز نیستند چرا که حمله به کشورهای اسلامی را در بطن خود دارند. 

ما یکی از نسخه‌های کال اف دیوتی«۱» و «۲» و یکی از نسخه‌های «مدرن وار فیلد» را که ویرایش شده است مجاز اعلام کرده‌ایم، بعضی از بازی‌های خارجی که نکته منفی اندکی دارند با کمی ویرایش برای بازی سازهای ما قابل استفاده هستند اما بعضی از بازی‌ها همچون «بتل فیلد» که در نسخه ۱ و ۲ جنگ جهانی اول و دوم را به تصویر کشیده بود، به دلیل آنکه در نسخه ۳ حمله به تهران را مطرح کرده است، در کل نسخه‌های ۱، ۲ و ۳آن را تحریم کرده و آن را غیر مجاز اعلام کردیم، حتی بازی‌هایی چون «دلتا فورس» با مضمون حمله به لبنان یا «بلک واتر» برای ما عناوین سوخته‌ای است. 

با این حال گاه تخلفاتی در سطح بازار صورت می‌گیرد و کسانی که توزیع بازی در بازار را بر عهده دارند، بعضاً از مجوز استفاده می‌کنند و روی بازی مجوز‌دار، بازی‌های غیر مجاز را منتشر می‌کنند. در این موارد مقابله با این تخلفات بر عهده نیروی انتظامی و قوه‌قضائیه است، اما به شما این اطمینان را می‌دهم که در مجوزهای ما هیچ نقطه منفی وجود ندارد. بنیاد دارای شورای طبقه‌بندی شده بسیار فرهیخته‌ای است که بازی‌ها را از نظر محتوایی بررسی می‌کنند و با در نظر‌گیری روایت‌های پشت صحنه هیچ‌گاه بدون ملاک و معیار به بازی‌های خارجی مجوز نمی‌دهند.


http://javanonline.ir/vdcbs8bagrhbzzp.uiur.html