بازی‌های رایانه‌ای در آینده نزدیک، سایر رسانه‌ها را پشت سر می‌گذارند

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای‌عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در دیدار با مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به اینکه زمینه ایجاد یک تحول در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به وجود آمده است بر ضرورت تقویت پژوهش‌هایی با رویکرد اجتماعی به بازی‌ها تاکید کرد و افزود: «بازی‌های ویدئویی در شرایط امروز به سمت شبکه‌ای شدن، آنلاین شدن و جهانی شدن در حال حرکت هستند. بنابراین لازم است که در کشور هم از آمادگی به روز در راستای همسویی با این حرکت استفاده شود.»


به گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، دبیر شورای عالی مجازی کشور در این دیدار تصریح کرد: «آینده اقتصاد بازی‌های رایانه‌ای به عنوان موضوعی بسیار جدی باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که بازی‌های رایانه‌ای در آینده نزدیک سایر رسانه‌ها را پشت سر می‌گذارند.»
وی افزود: «عملکرد بنیاد بازی های رایانه ای در کشور و بازسازی ساختار، فرآیند و ماموریت‌های آن نشان از رخداد یک تحول امیدوارانه است و خوشبختانه تهدیدهای این حوزه به خوبی احصاء شده که در صورت نیاز می‌توان سیاست‌های لازم را در جلسات شورای عالی فضای مجازی برای تعیین دستورالعمل‌ها در سازمان‌ها و نهادها مصوب کرد.»
رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور با اشاره به لزوم تقویت پژوهش‌های قوم‌شناسانه در حیطه بازی‌ها به تشریح نمونه‌هایی از سبک بازی‌کردن در کشورهای ژاپن و چین پرداخت.
وی همچنین گفت: «تولید دانش از تخیل شروع شده و فرضیه اولین قدم در آن است. از این رو در جهان پست مدرن امروز که انسان‌ها اصولا در آن نسبی‌گرا و سطحی نگر شدند بازی‌های رایانه‌ای برای تقویت قوه تخیل و تولید دانش و نوآوری کمک خواهد کرد.»
رئیس مرکز ملی فضای مجازی افزود: «نیاز است تا مدل اقتصادی مناسب با تاکید بر دو محور حمایت از بازی‌های داخلی و شکل گیری شرکت‌های بزرگ در این حوزه در کنار شرکت‌های کوچک برای گردش چرخه این صنعت طراحی شود.»
او افزود: «در استخراج مدل مناسب اقتصادی این حوزه توجه به جذب سرمایه اهمیت دارد و باید ضمن حفاظت از بازار داخلی نباید فضایی ایجاد شود تا شرکت ها به سمت انحصارگرایی پیش روند و می توان با الگوبرداری از سند حمایت از پیام رسان ها شرکت های بزرگ حوزه فضای مجازی را ترغیب به فعالیت در این حوزه کرد.»

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به وضعیت کشورهای ژاپن و چین در حوزه بازی‌های رایانه‌ای و تاکید آنها بر قوم شناسی گفت: «باید پژوهش‌های قوم شناسانه در کشور برای شناسایی فرهنگ و ذائقه خیال مردم درجهت ترغیب آنها انجام شود. چرا که یکی از راه‌های حکمرانی فضای مجازی مدیریت سرگرمی است و در مدیریت سرگرمی رکن اصلی بازی‌هاست که چین به خوبی با درک آن سال‌ها پیش دراین حوزه گام برداشته است بنابراین در کشور باید فعالیت در این حوزه با نگاه جدی، قوم شناسی و اجتماعی صورت گیرد.»
فیروزآبادی همچنین گفت: «نباید اجازه نفوذ کشورهای خارجی را در این حوزه دهیم و باید در کنار فعالیت سکوهای بزرگ خارجی، سکوهای داخلی در این بازار بزرگ اقتصادی تقویت و فعال باشند.»

آمادگی بنیاد برای نقش‌آفرینی دقیق‌تر در عرصه بازی

امیر خوراکیان معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی نیز ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌ یکسال اخیر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اظهار داشت: «با عنایت به اینکه بازوهای اجرایی مصوبات و سیاست‌های شورای عالی فضای مجازی، نهادهای مسوول و مراکز اجرایی هستند و خود مرکز در حیطه اقدام عملی فعالیتی ندارد، تقویت توان اجرایی، ارتقای دانش و بینش و افزایش عمق نگاه این مراکز در دستور کار مرکز است و با تمام توان آن را دنبال می‌کند.»
خوراکیان با اشاره به اینکه مرکز ملی فضای مجازی از طریق بهینه‌سازی سازوکار نهادهای اجرایی، ظرفیت تحقق سیاست‌های مصوب را بالا می‌برد، گفت: «در یکسال اخیر بر اساس مطالعات انجام شده، اصلاحات ساختاری در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، منجر به بازنگری در فرآیندهای اجرایی این بنیاد شده که بر آن اساس این مرکز مهم آمادگی بیشتری برای پیگیری مصوبات مهم و نقش‌آفرینی دقیق‌تری در عرصه بازی و بازی‌سازی نسبت به قبل پیدا کرده است.»

در حوزه سرگرمی‌ها و بازی‌های دیجیتال خلاء قانونی وجود دارد

مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این دیدار نیز  با اشاره به ضعف در دسترسی به داده‌های حاکمیتی در حوزه بازی‌های ویدئویی از خلاءهای قانونی در حوزه بازی‌های دیجیتال و سرگرمی در کشور و نبود قانونی جامع در این زمینه گله کرد.
سیدصادق پژمان در این دیدار که با حضور اعضای شورای معاونان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های این بنیاد از پیگیری تعاملات گسترده توسط بنیاد با نهاد‌های مرتبط حاکمیتی گفت و تصریح کرد: «خلاءهای قانونی در حیطه بازی‌های دیجیتال و سرگرمی و نبود قانون جامع سرگرمی و بازی‌های دیجیتال در کشور یکی از موانع دراین حوزه است.»
مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای افزود: «مداخلات و همپوشانی‌های ماموریتی با دیگر نهادهای حاکمیتی باعث بروز مشکلاتی در ماموریت‌های محول شده به بنیاد به عنوان تنها متولی و مرجع بازی‌های رایانه‌ای در کشور شده بود که البته برخی از این همپوشانی در حال حاضر رفع شده است.»
پژمان با اشاره به اینکه علی‌رغم تلاش‌های چندساله هنوز تشکل صنفی واحدی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای وجود ندارد، بیان داشت که مجموعه بنیاد در تلاش است با همکاری ذی‌نفعان این حوزه، شرایط تاسیس نهاد صنفی فراهم شود.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به پژوهشی که اخیرا به منظور بررسی کارآمدی حمایت‌های سال‌های گذشته بنیاد انجام شده، در خصوص برنامه‌های حمایتی این بنیاد از بازی‌سازان اظهار داشت: «با طراحی و پیاده‌سازی ساختار حمایتی همگرا، حمایت‌ها از بازی‌سازان از حمایت‌های سنتی به سمت حمایت‌های هوشمند حرکت کرده است.»
او با اشاره به برنامه‌ها و رویدادهای برنامه‌ریزی شده برای سال 99 در فرمتی جدید متناسب با شرایط پیش آمده، تصریح کرد: «جایزه بازی‌های جدی 1399 با سازوکاری متناسب با شرایط کرونا ماه آینده بصورت مجازی برگزار خواهد شد.»

سید صادق پژمان در ادامه این دیدار به طرح تحول آموزشی در بنیاد و حرکت به سمت ارائه آموزش‌های آنلاین در سطح کشور اشاره کرد و گفت: «درتوافق انجام شده با وزارت آموزش و پرورش، از ظرفیت‌های شبکه‌ شاد برای انتشار محتوای آموزشی بهره گرفته خواهد شد. همچنین تلاش شده تا  محتواهای آموزشی بازی‌سازی برای دانش آموزان مقطع دبیرستان از طریق کانال مدرسه بازی‌سازان فردا در شبکه آموزشی شاد در اختیار آنها قرار گیرد. علاوه بر آن بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با رویکرد ارتقاء سواد بازی در والدین از وب سایت فهم بازی رونمایی کرد.»
مدیر عامل بنیاد با تاکید بر پیگیری دستورالعمل‌های ابلاغی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ساماندهی حوزه نظارت بازی‌ها گفت: «در راستای اجرای دو دستورالعمل انتشار و نشر، سازوکار اجرایی آن نهایی شده و به زودی در قالب سامانه‌های مستقل عملیاتی خواهد شد.»