ثبت‌نام سامانه همگرا، ساختار حمایتی جدید بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای آغاز شد

در راستای حمایت از صنعت بازی و فعالان عرصه تولید در کشور، همچنین جهت پیاده‌سازی نظامی ساختارمند، شفاف و شایسته‌سالار که منتج به همگرایی تمامی حمایت‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از صنعت بازی باشد و با چشم‌اندار رشد، اعتلاء و ارتقاء تیم‌ها و شرکت‌های بازسازی، ساختار حمایتی «همگرا» پس از طی شدن چند سال فرآیندهای فکری و نیازسنجی و با هدف مشخص «حمایت همسو با نیازهای بازی‌سازان» متولد شد و از امروز 28 مردادماه رسما کار خود را آغاز می‌کند.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از بدو تاسیس برنامه‌های متنوعی برای حمایت از توسعه شرکت‌ها و صنعت بازی‌های ویدیویی طراحی و اجرا کرده است.

جهت منسجم‌سازی این حمایت‌ها، واحد حمایت از بازی‌های ویدئویی در این بنیاد با ساختاری جدید از سال 96 شکل گرفته است و تحت واحدی با عنوان ساختار حمایتی همگرا تعریف شده است.

بنابراین همگرا، مجموعه‌ای متمرکز از شاخص‌ها و روش‌هایی است که منتج به ارایه حمایت‎های مشخص به تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای می‌شود. هدف اصلی همگرا شفاف و هدف‌مندکردن حمایت‌های تعالی بخش است.

حمایت‌های همگرا به تیم‌های فعال (حتی با یک نفر عضو) و شرکت‌های بازی‌سازی تعلق می‌گیرد که در چهارسال گذشته حداقل دو بازی (یا یک بازی و یک نمونه اولیه از بازی) تولید کرده باشند. بازی‌سازان می‌توانند در پورتال همگرا ثبت نام ‌کنند و پس از ارزیابی بر اساس شاخص‌های مختلف و دریافت رتبه بر مبنای این شاخص‌ها حمایت دریافت کنند.

این شاخص‌ها در چهار حوزه توانمندی تیم/شرکت (30% کل امتیاز)، کیفیت و اثرگذاری بازی (49% کل امتیاز)، مولفه‌های فرهنگی بازی (10% کل امتیاز) و مولفه‌های تاثیرگذاری شرکت/تیم در صنعت بازی (همکاری با همگرا) (11% کل امتیاز) دسته‌بندی می‌شوند.

نهایتا پس از ارزیابی و رتبه‌بندی، بسته‌های حمایتی متنوع در اختیار تیم‌ها و شرکت‌ها قرار می‌گیرد که می‌توانند از میان این بسته‌ها حمایت‌های مورد نیاز خود را انتخاب کنند. بخش قابل‌توجهی از حمایت‌های همگرا بدون بازپرداخت هستند.

این حمایت‌ها شامل تجهیزات، امکانات و محل استقرار، پشتیبانی و آزمون در تولید و نشر بازی، جذب تسهیلات مالی و سرمایه‌گذاری، مشاوره تخصصی و توسعه ساختاری، تبلیغات، بازاریابی و توسعه بازار، آموزش و تسریع فرآیند رشد شرکت هستند.

ساختار حمایتی همگرا از امروز 28 مرداد کار خود را آغاز کرده و تیم‌ها و شرکت‌های متقاضی از امروز تا 17 شهریور فرصت دارند تا در پورتال همگرا ثبت‌نام کنند. پس از پایان مهلت ثبت‌نام، حداقل 45 روز فرآیند ارزیابی طی خواهد شد و بعد از آن رتبه‌ها اعلام شده و انتخاب و تخصیص حمایت‌ها آغاز می‌شود. بدیهی است بازی‌سازانی که در اولین سال حمایتی همگرا ثبت‌نام نکنند، با توجه به محدود بودن زمان ثبت‌نام باید تا شروع سال حمایتی آتی و باز شدن فرآیند ثبت‌نام سال آینده منتظر بمانند.

بازی‌سازان برای ثبت‌نام و اطلاعات بیش‌تر می‌توانند به سایت http://hamgara.org مراجعه کنند.