علیمردانی: رسیدگی به امور بازی‌های رایانه‌ای در حوزه اختیارات معاونت سینمایی است
مدیرکل دفتر همکاریهای سمعی و بصری و نمایش خانگی معاونت سینمایی در گفتگویی اعلام کرد: اینکه برخی تصور می‌کنند که معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری صرفا عهده‌دار امر سینما در کشور است، برداشتی اشتباه است چرا که عرصه نمایش خانگی نیز یکی از زیرشاخه‌های معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری است و رسیدگی به امر بازیهای رایانه‌ای، به عنوان یک محصول دو وجهی هم به لحاظ سمعی و بصری و هم به لحاظ نمایش خانگی در حوزه اختیارات تخصصی و قانونی اداره کل همکاریهای سمعی و بصری و نمایش خانگی معاونت سینمایی است.

وی با اشاره به فرآیند تولید و توزیع بازی رایانه‌ای در کشور، توضیح داد: ارزشیابی و نظارت بر محتوا، ساخت یا مواردی مرتبط با این امر در حوزه بازی و گیم‌نت‌ها در حوزه اداره کل سمعی و بصری و نمایش خانگی معاونت امور سینمایی انجام می‌شود.

علیمردانی همچنین با اشاره به راه‌اندازی «بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای» توسط معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این بنیاد به عنوان بازوی کارشناسی در حوزه‌های فنی و فرهنگی ، همچون رده‌بندی سنی بازی‌ها و آموزش مخاطبان و کمک در امر نظارت و به منظور ساماندهی عرصه بازیها از منظر تولید و توزیع و حمایت از بازی‌های ایرانی و مراکز و موسسات عمومی و خصوصی فعال در این عرصه، طراحی و تاسیس شده است.

مدیرکل دفتر همکاریهای سمعی و بصری و نمایش خانگی معاونت سینمایی در پاسخ به این پرسش که چه مرجعی مسئول نظارت بر توزیع و صدور جواز برای بازیهای رایانه‌ای خارجی در کشور است؟ گفت: شرکت‌هایی که تکثیر و توزیع بازیهای خارجی را عهده‌دار هستند، تقاضای مجوز را باید به اداره کل همکاریهای سمعی و بصری و نمایش خانگی معاونت امور سینمایی ارایه دهند و پس از اخذ مجوز به فعالیت بپردازند.

وی همچنین در خصوص نحوه صدور مجوز برای شرکت‌های تولیدکننده و توزیع‌کننده بازی‌های رایانه‌ای یادآور شد با گذشت یک سال از مسئولیت این امر و مراجعه تعداد زیادی شرکت‌های متقاضی جهت دریافت پروانه فعالیت پس از بررسی‌های بعمل آمده و مدنظر قراردادن سوابق ایشان، حدود 27 شرکت مورد تایید اولیه قرار گرفته‌اند که تاکنون 3 شرکت پروانه فعالیت خود را دریافت نموده و شرکت‌های دیگر نیز پس از تکمیل مراحل اداری خود پروانه فعالیت اخذ خواهند نمود.

او، سابقه خوب و توانایی تغذیه بازار بازی را از جمله شرایط دریافت مجوزشرکت‌های توزیع بازیهای رایانه‌ای عنوان کرد و گفت: شرکت‌های متقاضی باید دارای کادر منسجم و شبکه قوی توزیع باشند و علاوه بر موارد یاد شده قبلا بازی مجاز توزیع کرده و دارای سوء سابقه نباشند.

وی یادآور شد: این شرکت‌ها علاوه بر اینکه پروانه فعالیت دریافت می‌نمایند، می‌بایست قبل از توزیع هرعنوان بازی، نمونه بازی را به همراه فرمهای تقاضای مربوطه به این اداره کل ارسال نموده و پس از تعیین وضعیت آن در شورای طبقه‌بندی بازیهای رایانه‌ای ، در صورت دریافت اعلامیه «بلامانع» اقدام به توزیع بازی در بازار نمایند.

وی در پاسخ به اینکه برخورد با توزیع بازیهای رایانه‌ای غیرمجاز و غیراخلاقی در چه فرآیندی انجام می‌شود گفت: این امر همچون حوزه فیلم‌های سینمایی است و با محوریت ستاد هماهنگی مبارزه با تکثیر و توزیع غیرمجاز محصولات سمعی و بصری انجام می‌شود. به این نحو که برای برخورد با شبکه توزیع غیرمجاز مکاتباتی با نیروی انتظامی انجام شده تا با شرکت‌های غیرمجاز برخورد قانونی شود و نسبت به جمع‌آوری بازیهای غیرمجاز و غیراخلاقی اقدام خواهد شد.

جواد علیمردانی همچنین از کدگذاری و بهره‌گیری از «سیستم شناسه» یا «هولوگرام» برای افزایش ضریب ایمنی بازیها و معرفی آن به خانواده‌ها و نیروی انتظامی به عنوان یک کالای مجاز سرگرمی، خبر داد.

وی همچنین افزود: به خریداران بازیها توصیه می‌گردد نسبت به شناسایی مشخصات بازی‌ها و شرکت تولیدکننده و توزیع‌کننده حساس باشند و خود فعالین مجاز در عرصه گیم را مورد توجه قرار دهند.

مدیرکل دفتر همکاریهای سمعی و بصری و نمایش خانگی معاونت سینمایی ادامه داد: در کنار کدگذاری محصولات بازی، مقوله رده‌بندی سنی بازیهای رایانه‌ای نیز از سوی بنیاد ملی بازی‌ها دنبال می‌شود تا در شناسه یا هولوگرام مربوطه، یک رده سنی ملی نیز قرار داده شود و با کمک آن،خانواده‌ها از متناسب بودن بازی با سن فرزندانشان مطمئن گردند.

وی همچنین در خصوص مسئولیت نظارت برمقوله مسابقات بازیهای رایانه‌ای در کشور افزود: برگزار کنندگان اینگونه مسابقات در سطح استانها و کشوری نیز می‌بایست حتما دارای مجوز از این اداره کل بوده و طبق آئین نامه‌ها و ضوابط تدوین شده و نیز تحت نظارت این اداره و با هماهنگی اداره اماکن ناجا اقدام به برگزاری مسابقه نمایند