صیانت از چرخه تولید و بازار؛ حرکت بسوی ساخت بازی ملی

بازی‌های رایانه‌ای امروز به یکی از کالاهای پرطرفدار فرهنگی در کشورهای مختلف از جمله ایران، تبدیل شده و گسترش روز افزون تکنولوژی در این عرصه، فضایی جدید را در زمینه استفاده از بازی‌های رایانه‌ای به وجود آورده است. 
با توجه به گستردگی بازار بازی های رایانه ای لزوم حمایت از سرمایه گذاری در این بخش و حفظ حقوق مولفان بیش از گذشته ضروری به نظر می رسد. 
به عقیده بسیاری از کارشناسان، بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بخش هایی همچون تولید بازی های رایانه ای، تولید آثار سینمایی و در عین حال توزیع محصولات فرهنگی از این دست نیازمند احساس امنیت برای حفظ سرمایه در تولید یک کالای فرهنگی است. 
قاچاق آثار فرهنگی در سالیان اخیر از سوی افراد سودجو، مشکلات عدیده ای را برای تهیه کنندگان آثار فرهنگی و توزیع کنندگان بخش های مختلف از جمله بازی های رایانه ای به وجود آورده است و با وجود تلاش های انجام شده در ایام یاد شده برای رفع این مشکل، سرمایه گذاران در این بخش همچنان با مشکلاتی روبرو هستند. 
پرسش اصلی این است که برای حفظ امنیت سرمایه گذاری در عرصه بازی های رایانه ای و صیانت از حقوق مولفان در این بخش چه باید کرد؟ کارشناسان در این زمینه تاکید دارند که ثبت حقوق مولف و کنترل بازار و در عین حال اجرای نظام مند رده بندی سنی محصولات فرهنگی می تواند علاوه بر صیانت از تولیدکنندگان بازی های رایانه ای، سرمایه گذاری در این بخش را تضمین می کند. 
سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره می گوید: فقط عرصه سینما نیست که با بحث سوءاستفاده از آثار مواجه است و سایر حوزه های فرهنگی و هنری از جمله تئاتر، موسیقی، تجسمی و حتی مد و لباس نیز اکنون نیاز به صیانت جدی دارد. 
رییس شورای فرهنگ عمومی کشور به تاکید رییس جمهور درباره تولید گسترده آثار فرهنگی و هنری و نیز حمایت جدی دولت از آنها اشاره کرده و میافزاید: خوشبختانه در این زمینه، حمایت های جدی برای رونق عرصه تولیدات محصولات فرهنگی و هنری انجام گرفته است. 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه می دهد: تولید نیمی از کار است و نیم دیگر آن توزیع درست و رساندن به دست مخاطبان است، از این رو باید بگونه ای عمل شود که آثار تولیدی مورد سوءاستفاده دیگران قرار نگیرد. 
به گفته حسینی، زیبنده نظام اسلامی نیست که عده ای از حاصل دست رنج و زحمات دیگران سوءاستفاده و منعفت طلبی کنند. 
وی می افزاید: البته برخی از این سوءاستفاده ها نیز سازماندهی شده اند که باید بطور جدی با آنها مقابله و مبارزه شود. 
حسینی، مجموعه اقدامات انجام گرفته درخصوص صیانت از آثار فرهنگی و هنری را کافی ندانسته و توضیح می دهد: در جهت حمایت از هنرمندان متعهد کشور باید از همه ظرفیت ها برای جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی از آثار آنها استفاده شود. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می گوید: امیدوارم با فرهنگ سازی مناسب، تبلیغ و ترویج مناسب و به کارگیری مجموعه اقدامات ایجابی در صیانت از آثار، در آینده شاهد سوءاستفاده های احتمالی از آثار هنرمندان نباشیم و این قشر بدون دغدغه خاطر به کار خود ادامه دهند. 
'محمدمهدی فداکار' معاون اداری مالی وزارت ارشاد نیز در این باره می گوید: آثار هنری را بخشی از هویت فرهنگی جوامع است. هر جامعه ای که در زمینه تولید آثار هنری و کارکرد آن در زمینه هویت فرهنگی قوی تر عمل کند، موفق تر خواهد بود. 
وی، متولی اصلی فرهنگ و هنر در کشور را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانسته و یادآور می شود: ایجاد انگیزه برای تولید آثار هنری در بخش مورد نیاز جامعه، حمایت و صیانت از آثار هنری، کمک به اقتصاد فعالان این عرصه و موضوع حفظ مالکیت معنوی آثار از مهمترین فعالیت های این نهاد فرهنگی در کشور است. 
فداکار ادامه می دهد: ارتقای فرهنگ عمومی بمنظور صیانت از آثار هنری با تکیه بر راهکار منطقی تولید و عرضه، بخشی دیگر از ماموریت وزارت ارشاد است. 
معاون اداری مالی وزارت ارشاد تاکید دارد: صیانت از آثار هنری امری فرابخشی است که با همکاری نهادهای مختلفی عملی می شود، اما پیش از این، اقدامات انجام شده مقطعی و بدون ساماندهی بوده است. 
به گفته وی، ایجاد هماهنگی بین بخش های مسوول از جمله نیروی انتظامی، اصناف پخش کننده آثار هنری و فروشندگان از دیگر اهداف این همایش است. 
دغدغه بازار و ضرورت ساماندهی به عرصه توزیع تنها به حوزه بازی و فیلم محدود نبوده و تمامی آثار فرهنگی و هنری را شامل می شود. 
حوزه بازی های رایانه ای به عقیده بسیاری از صاحبنظران با توجه به ارایه الگوی مناسب نظام رده بندی سنی و ظرفیت های بالای جذب مخاطب از حساسیت بیشتری در بازار برخوردار است. 
گردش مالی بالا در عرصه توزیع، برخی فعالان بازار را وسوسه کرده که خارج از شبکه رسمی به عرضه محصولات خارجی و غیر مجاز بپردازند. 
بدیهی است در این میان نقش مجموعه نظارتی همچون ستاد صیانت از آثار فرهنگی و هنری ، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی در تنظیم بازار عرضه و در تحقق اهداف فرهنگی بنیاد ملی بازی های رایانه ای تاثیرگذار است.