اولین بازی رایانه‌ای ملی«میرمهنا» رونمایی شد

مراسم رونمایی از بازی ملی رایانه‌ای «میرمهنا» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه شنبه 30 بهمن‌، در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، این مراسم راس ساعت18:30 با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط «محمدرضا پورزرگری» و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

در ادامه دکتر «بهروز مینایی» مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای با ارائه سخنانی اظهار داشت: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بعد از این که در سال جاری توانست نسخه نهایی «سیاره میترا» را رونمایی کند، در تیرماه سال جاری نیز بازی آنلاین «آسمان دژ» را رونمایی کرد.

وی در ادامه بیان کرد: بعد از آن سراغ بازی فاخر «گرشاسب» رفتیم که این بازی سه ماه پیش رونمایی شد و در حال حاضر که در خدمت شما هستیم قرار است از چهارمین بازی بزرگ خود به نام «میرمهنا» رونمایی ‌کنیم.

مینایی ادامه داد: «میرمهنا» یک بازی اول‌ شخص ایرانی است که داستان آن بر اساس زندگی‌نامه‌ « میرمهنا» مبارز ایرانی دوره‌ کریم‌خان زند شکل گرفته است. دوره‌ای که با استعمار هلند و انگلیس و سلطه کمپانی هند شرقی بر جزایر جنوبی ایران و خصوصا جزیره خارک همراه بوده است.

همچنین وی افزود: از ویژگی‌های این بازی ایرانی استفاده از موسیقی کاملاً سنتی با گرایش‌های محلی منطقه است که به جذابیت آن افزوده است. همچنین بهره‌گیری از جدیدترین روش‌های ضبط حرکات (موشن کپچر) که به طبیعی‌تر شدن حرکات و صحنه‌های بازی افزوده است، از دیگر مشخصه‌های این بازی به شمار می‌رود.

کتاب چند جلدی «بر جاده‌های آبی سرخ» اثر زنده یاد «نادر ابراهیمی » که داستان زندگی و مبارزات این شخصیت را در قالب داستانی مرور می‌کند منبع اصلی نگارش داستان این بازی است که قرار بود از روی این کتاب چند فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی ساخته شود ولی ما از این دو پیشی گرفتیم و ساخت آن را دستمایه کار خود قرار دادیم.

در ادامه بهروز مینایی در مورد تولیدات آینده بنیاد بازی‌های رایانه‌ای نیز اظهار داشت: به زودی قرار است سه محصول در ژانر دفاع مقدس و چهار بازی در ژانر کودکان آماده عرضه به بازار شود.

در ادامه این مراسم «مرتضی رضایی» مدیر این پروژه ضمن توضیحاتی در مورد این بازی گفت: «میرمهنا» شخصیتی بود که از لحاظ تاریخی توانستیم روی آن تحقیق کنیم و بخشی از دلاوری‌های او را در این بازی نشان دهیم. من صمیمانه از گروهی که با ما همکاری کردند تا این پروژه به ثمر رسید، کمال تشکر و قدردانی را دارم.

رضایی در ادامه افزود: در سال 87 بود که اولین ایده ساخت آن به ذهن ما رسید و هنگام جست‌وجو در اینترنت 10 صفحه بیشتر یافت نشد و بعضی منابع هم کاملا مغرضانه بودند اما با مطالعه کتاب زنده یاد «نادر ابرهیمی» به این شخصیت نزدیک شدیم و یاد او را گرامی می‌داریم که با یک سناریو و داستان منسجم ما را با این شخصیت آشنا و نزدیک کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در زمستان 87 تصمیم گرفتیم به همراه « بهنام آقاجانی» آن را بسازیم. با توجه به شرایط آن زمان تصمیم گرفتیم با اعلام فراخوانی، علاقه‌مندان مشتاق در این زمینه را جذب کنیم. در آن مقطع 60 نفر به فراخوان ما پاسخ دادند و ولی در ادامه خیلی از دوستان حذف شدند و خیلی هم به ما اضافه شدند چرا که هزینه پروژه اجازه نمی‌داد نیروی زیادی جذب کنیم. به هر حال بچه‌ها با روحیه بالا دو سال صرف این پروژه کردند، اتفاقی که افتاد خیلی از متخصصان که به بازی‌های رایانه‌ای علاقه‌مند نبودند و آشنایی نداشتند به این بازی علاقه‌مند شدند و ما توانستیم یک بازی با گرافیک عالی با نحوه پردازش خوب و با کیفیت ارائه دهیم.

در ادامه این برنامه «روزبه نعمت‌الهی»  از خوانندگان کشور ، سه قطعه برای حضار در سالن اجرا کرد. سپس با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از بازی رایانه‌ای «میرمهنا» رونمایی شد.

در ادامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی اظهار داشت: بازی میر مهنا استعمار اروپای مدعی حقوق بشر بر دیگر کشورها را روایت می کند و داستان این بازی یعنی« میر مهنا » نشان دهنده تصویر اروپاییان مدعی حقوق بشر است که زمانی دنیا را تکه تکه کردند .

همچنین سید محمد حسینی افزود: خوب است که شخصیت های اسطوره ای و قهرمانی ایران مورد پژوهش برای تولیدات فرهنگی از قبیل فیلم، تئاتر، موسیقی، بازی و غیره قرار می گیرند و با معرفی سلحشوران تاریخ این سرزمین باعث بریدن دست بیگانگان از آن می شویم.

وی اضافه کرد: نباید تاریخ قهرمانان گذشته ایران را فراموش کرد، همین که موضوع طرح شود تحقیق و پژوهش برای روشن شدن قسمت های تاریک تاریخ آغاز می شود.

حسینی با اشاره به نیاز کشور به چنین محصولاتی، خاطرنشان کرد: امیدوارم در آینده به تولیدات انبوه چه کیفی و چه کمی چنین محصولاتی برای داخل و علاقه مندان به فرهنگ ایرانی در خارج از کشور برسیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: خیلی ها خواستند که اسلام القاعده، طالبانی و غیره را در ایران مطرح و تصویر انقلاب ما را در جهان خراب کنند که این اسلام پاک با فطرت روشن و نورانی، خود را به همگان نشان داد.

حسینی تصریح کرد که بی شک آنچه امروز در مصر، تونس و یمن اتفاق افتاده برگرفته از انقلاب اسلامی ایران بوده است.

وی در این برنامه از نام گذاری روزی به نام« مبارزه با استعمار انگلیس » در تقویم تاریخی سال 1390 هجری خبر داد که هدف آن را بزرگداشت «رییس علی دلواری» در مبارزه با انگلیس دانست.

حسینی اضافه کرد که مورخین ایرانی باید شخصیت های بزرگ تاریخ این کشور را شناسایی و در مورد آن تحقیق و سپس  آن را به همگان معرفی کنند که اگر ما توجه نکنیم دیگران آن را مصادره خواهند کرد.

در ادامه این مراسم «سیدمحمد حسینی»  اظهار داشت: در ایام فرخنده ولادت حضرت رسول (ص) هستیم و این تقارن را به فال نیک می‌گیرم. از همه دست‌اندرکارانی که در ساخت این پروژه فاخر تلاش کردند، صمیمانه سپاسگزاری می‌کنم. امیدوارم این حرکت مبارکی باشد تا ما بتوانیم نام انسان‌های حماسه‌ساز را بار دیگر زنده کنیم چرا که لازم است  تا  بیگانگان  بدانند این ملت چقدر روحیه دارد  و دیگر  از این همه هجمه  هراسی ندارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: ما در تاریخ بزرگ‌مردانی مثل «میرمهنا» داشتیم که در زمان خود مظلوم زندگی می‌کردند و با وسایل و قدرتی که در اختیار داشتند کار خود را انجام می‌دانند. معرفی این شخصیت‌ها ما را بار دیگر به تاریخ خودمان که پر از استقامت است، آشنا می‌کند.

حسینی در ادامه افزود: این نشان می‌دهد که ما چه کشور با عظمتی بودیم، شاید در زمینه نشان دادن این اشخاص، اختلاف نظر هم وجود داشته باشد اما همین قدر که این شخصیت‌ها مطرح می‌شوند، جای امیدواری دارد. این حرکت مغتنم است و همین که نام خلیج فارس را زنده نگه می‌دارد برای ما ارزشمند است.

ویزر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود بیان داشت: ما نیاز به این رویکردها داریم، امیدوارم در آینده نزدیک به تولیدات قابل قبولی در این زمینه دست پیدا کنیم. این حرکت باعث می‌شود جامعه پویا و بانشاط شود و این از ویژگی یک جامعه انقلابی است. کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، کارشان کمتر از کار شهدا نیست.

در ادامه مراسم با حضور «سیدمحمد حسینی»، «بهروز مینایی»، «علیرضا گلپایگانی» و «محمد بی‌طرف»، از عوامل این بازی با اهدا لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد.

عوامل این پروژه عبارتند از: مرتضی رضایی (مدیر پروژه)، بهنام آقاجانی (کارگردان فنی پروژه)، ابراهیم دیبا (طراح شخصیت)، پیام آزادی (آهنگساز)، بهنام شجاعی (مدیر هنری)، محبوبه سادات حیدری (مدیر مالی)، نیلوفر نجاتی ماسوله (مدیر منابع پروژه)، لیلا جوادی، شیرین فخری، مهدی دهقانی (مدل‌سازان و طراح بافت)، فرخ کیان مفرد (متحرک‌ساز)، حسین مسبوق (برنامه‌نویس) و سمیرا کریم (تیم توضیح) و ...

گزارش تصویری رونمایی اولین بازی رایانه‌ای ملی«میرمهنا»