بازی‌های جدی، فرصتی برای حل مسائل حاکمیتی/ لزوم تبیین جایگاه صنعت بازی‌های ویدئویی در ایران برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی

 نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با حضور در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بر لزوم تبیین جایگاه صنعت بازی‌های ویدئویی در ایران برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اهمیت نقش آن در تولید ناخالص داخلی (GDP) برای تمامی دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد.


 به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، زینب قیصری رئیس فراکسیون نظارت بر صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی طی نشستی با مدیرعامل و معاونان این بنیاد، ضمن آشنایی با جایگاه صنعت بازی‌های ویدئویی در کشور و نقش این بنیاد در حمایت، توسعه، رگولاتوری و آموزش، راهکارها و پیشنهاداتی در خصوص مسیرهای همکاری و تعامل این بنیاد با کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی ارائه داد.

رییس فراکسیون‌های نظارت بر صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و امنیت انرژی، منابع معدنی و توسعه پایدار و عضو کمیسیون ویژه جهش تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در این نشست با تاکید بر لزوم تبیین جایگاه صنعت بازی‌های ویدئویی در ایران و نقش آن در تولید ناخالص داخلی (GDP) برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید بستر استفاده از ظرفیت بازی‌های رایانه‌ای در کمیسیون‌های مختلف از جمله صنایع و معادن و کمیسیون ویژه جهش تولید بخوبی تبیین شود. چرا که دیدگاه نمایندگان در مجلس به صنعت بازی این نیست که می‌تواند برای کشور ارز آوری داشته باشد.

محمد حاجی میرزایی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این نشست با اشاره روند مصرف بازی در ایران از نظر تعداد بازیکنان و سرانه مصرف آن گفت: بازی‌های ویدئویی جزء با اثرترین و پرمخاطب‌ترین رسانه‌های فرهنگی کشور محسوب می‌شود. بازی‌های ویدئویی ظرفیت بسیار خوبی برای فرهنگسازی با تکیه بر طراحی و ساخت بازی‌های ترویجی با رویکرد انتقال پیام دارد. این امر از یک سو به رفع مسئله مورد نظر کمک می‌کند و از سوی دیگر هر قدر سرانه مصرف بازی‌های داخلی بیشتر شود، از آسیب‌های احتمالی بازی‌های خارجی تا حدود زیادی پیشگیری می‌کند.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای همچنین در معرفی کارکردهای بازی‌های جدی به‌عنوان شاخه‌ای از بازی‌های ویدئویی گفت: بازی‌های جدی در کنار کارکرد سرگرمی، کارکرد‌های آموزشی، ترویجی، درمانی و ... را دنبال می‌کنند. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای طی سال‌های گذشته برگزار‌کننده رویدادی تخصصی با عنوان جایزه بازی‌های جدی (سیگپ) با مشارکت مراکز دانشگاهی و دیگر دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی بوده است. اما موضوعی که در این حوزه مغفول مانده و با توجه به شرایط امروز کشور لزوم آن بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود، مسئله صرفه‌جویی در مصرف انرژی و اصلاح الگوی مصرف است.

او تصریح کرد: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تمایل دارد با تکیه بر ظرفیت بازی‌های جدی بتواند در این بخش نقشی موثر و اثربخش ایفا نماید. موضوع فرهنگسازی مصرف بهینه انرژی از طریق بازی‌وار سازی با استفاده از ظرفیت بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند یکی از رویکردهای رویداد بازی‌های جدی قرار گیرد. این موضوع می‌تواند به اصلاح الگوی مصرف کمک کند. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از سال‌های گذشته سازوکار مشخصی برای برگزاری رویداد بازی‌های جدی دارد. بعد از طرح مسئله و انتشار فراخوان آن برای بازی‌سازان و پژوهشگران و دانشجویان حوزه مطالعات بازی و طی روند انتخاب و داوری بازی‌های ارسالی، مسیر حمایتی مشخصی در قالب ساختار همگرا برای توسعه و تجاری‌سازی بازی‌ برتر این رویداد وجود دارد.

مشکلی به‌نام نبود الزام قانونی

محمد صادق افراسیابی معاون راهبردی و عضو هیات مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز در این نشست با اشاره به نقش رگولاتوری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در صنعت بازی کشور گفت: در بخش رگولاتوری بنیاد با مشکل قانون‌گذاری مواجه است و نبود قانون، سایر دستگاه‌ها را ملزم به رعایت رویکردهای مورد نظر بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای در حوزه سیاست‌گذاری نمی‌کند. به‌عنوان مثال بنیاد با طراحی نظام رده سنی بازی‌های رایانه‌ای (اسرا) سعی کرده تا با رده‌بندی بازی‌ها، خانواده‌ها را نسبت به انتخاب بازی مناسب برای فرزندان ترغیب کند. اما این موضوع از سوی سکوهای عرضه کننده بازی در کشور رعایت نمی‌شود. مسئله این است که چون قوانین ما مصوب مجلس شورای اسلامی نیست در عمل الزام آور نیست و اجرایی نمی شود. ما در خصوص بازی‌های رایانه‌ای مصوبات بسیار خوبی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی داریم؛ اما چون مصوبه مجلس نیست، لذا الزام اجرایی به‌وجود نمی‌آورد.

افراسیابی افزود: در برنامه قانون بودجه سال  1404 کل کشور تصریح شده که مسئولیت صدور مجوز واردات کنسول با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است. در این قانون ذکر شده که از محل افزایش 2 درصدی تعرفه واردات کنسول بودجه‌ای ایجاد می‌شود که این بودجه برای حمایت از بازی‌های رایانه‌ای میان 5 دستگاه تقسیم می‌شود. نکته اینجاست که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در میان این 5 دستگاه نیست.

رفع مسائل دستگاه‌های حاکمیتی از طریق بازی‌های جدی

فرزانه شریفی مشاور مدیرعامل در حوزه پژوهش و عضو هیات مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از آخرین پیمایش ملی و جهانی صنعت بازی در جهان و ایران گفت: صنعت بازی‌های رایانه‌ای در عصر حاضر به یکی از مهم‌ترین و پویاترین بخش‌های اقتصاد و فرهنگ جهانی تبدیل شده است.

شریفی تصریح کرد: این صنعت نه‌تنها سرگرمی و تفریح را برای میلیاردها نفر در سراسر جهان فراهم می‌آورد، بلکه با ایجاد فرصت‌های شغلی، توسعه فناوری‌های نوین و تأثیرگذاری بر اقتصاد دیجیتال، نقش بسزایی در رشد و تحول جوامع ایفا می‌کند.

این عضو هیات مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در تبیین جایگاه بازی‌های جدی در ایران گفت: بازی‌های جدی از سال 1395 بسیار مورد توجه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و مراکز دانشگاهی کشور قرار گرفت. این بازی‌ها از مکانیزم سرگرمی برای انتقال مفاهیمی خاص در حوزه‌های آموزشی، بهداشتی، درمانی و ... استفاده می‌کنند و معطوف به حل مسئله هستند. در ایران نیز نهادهای مختلف برای حل مسئله مورد نظرشان سراغ سفارش و ساخت این بازی‌های رفته‌اند.

فرزانه شریفی افزود: طراحی، ساخت و اتصال بازی‌های جدی به صنعت بازی کشور روندی است که به طور جدی توسط بنیاد طی 10 سال اخیر مورد حمایت قرار گرفته است. با این رویکرد و با توجه به مسئله مهم مصرف انرژی در کشور،  مسئله رویداد جایزه بازی‌های جدی در سال 1404 می‌تواند موضوع انرژی باشد.

احسان جازم معاون حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز در این نشست در توضیحاتی به معرفی رویکردهای حمایتی این بنیاد از بازی‌سازان در قالب طرح حمایتی سکوی همگرا  و همچنین مراودات بین‌المللی شرکت‌های منطقه‌ای با شرکت‌های برتر ایرانی پرداخت.