سرمایه‌گذاری حلقه گمشده صنعت بازی‌سازی ایران است/ صنعت بازی ایران جلوتر از انیمیشن و سینما

مدیرعامل استودیو «آنو» در اولین پیش رویداد نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری حلقه گمشده همه بازی‌سازان چه در تولید و چه در نشر بازی است، گفت سرمایه‌گذاری در این حوزه باید به سمت صندوق های سرمایه گذاری تخصصی سوق پیدا کند.


به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، مصطفی کیوانیان مدیرعامل استودیو «آنو» در این رویداد با ارائه گزارشی از وضعیت صنعت بازی در بازار بین‌المللی و کشور ترکیه گفت: این شرکت از سال 87  فعالیت خود را با تمرکز بر حوزه گیم آغاز کرد. البته در حوزه اپلیکیشن هم محصولاتی دارد اما تمرکز «آنو» در حوزه گیم و سرمایه‌گذاری توسعه و نشر است .

 کیوانیان تصریح کرد: سرمایه‌گذاری آن حلقه گمشده‌ای که همه بازی‌سازان چه در تولید و چه در نشر بازی به آن نیاز دارند و ایجاد آن می‌تواند منجر به شکل‌گیری اتفاقات خوبی شود.

مدیرعامل استودیو «آنو» تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در این حوزه باید به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری تخصصی برود و یا شرکت‌های بازی‌سازی‌ای به این حوزه ورود کنند که در جریان اتفاقات صنعت گیم باشند. گیم با تولید شدن آن تمام نمی‌شود. بلکه راه درآمدزایی آن تازه شروع می‌شود و ما بعد از تولید گیم تازه شروع به توسعه دادن و بررسی بازار می‌کنیم.

مصطفی کیوانیان با مرور گزارشی از وضعیت صنعت بازی در بازار بین‌المللی و کشور ترکیه گفت: صنعت گیم در دنیا در سال 2023 بیش از 178 میلیارد دلار درآمد داشته که 92 میلیارد از این عدد مخصوص موبایل است. این عدد، عدد بسیار خوبی است و  برای سرمایه گذاران و کسانی که می‌خواهند به این حوزه ورود کنند، عدد جذابی است.  

 او افزود: آمارهای مربوط به بازی‌های موبایلی از سال 2019 تا 2022  آمار جالب توجهی است که همیشه نشان از رشد بالای آن داشته و توانسته در بخش جذب سرمایه‌گذاری موفق عمل کند و درآمدهای زیادی به دست آورد. در سال 2022 بیش از 51 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه گیم در دنیا انجام شده است.

 

کیوانیان اظهار داشت: در سال‌های اخیر با موضوعی که مواجه می‌شویم این است که در گذشته مخاطبان این بازی‌ها در رده سنی 18 تا 25 - 30 بودند. اما در حال حاضر این سن به 45 تا 54 سال رسیده که بیش از 20 درصد بازار را در اختیار گرفتند و این نشان از علاقه مندی نسل پدران و پدربزرگ‌های ما به بازی‌های موبایلی و رشد این بازار بخصوص با توسعه بازار گوشی‌های هوشمند دارد.

مدیرعامل استودیو «آنو» گفت: یکی از موضوعاتی که همیشه در ایران می‌شنوم و ناراحت کننده است، این است که صنعت بازی را با دیگر صنایع مقایسه می‌کنند. ولی این مقایسه درستی نیست. رشد صنعت گیم در ایران و دنیا اصلا قابل مقایسه با صنعت فیلم و انیمیشن نیست و همیشه گیم چند قدم جلوتر است. ما این صنعت پردرآمد و مهم را کنار گذاشته‌ایم و می‌گوییم انیمیشن سود بیشتری دارد و فیلم اتفاق بهتری است. در صورتی‌که اصلا این طور نیست و صنعت گیم درآمدزایی خیلی بیشتری از فیلم و نیمیشن در ایران داشته است. پرفروش‌های انیمیشن ایران اصلا قابل مقایسه با پرفروش‌های گیم ایران نیستند. انیمیشنی که حتی فروش خارجی هم داشته کمتر از 2 میلیون دلار فروخته اما ما بازی های ایرانی داشتیم که 4  و 5 و 7 میلیون دلار فروخته‌اند. ما گیم‌هایی داریم که میلیون‌ها دانلود در گوگل پلی و اپ استور داشتند و حتی نسخه‌های موفق از بازی‌های پی سی در دنیا داشتیم. ولی متاسفانه به هر دلیلی دیده نشدند.