بازی های نقش آفرینی 3 بعدی به عنوان ابزاری برای زبان آموزی

چکیده:

این تحقیق با در نظر گرفتن عوامل تجربی و ذهنی بازیهای سه بعدی، به بررسی جوانب آموزشی بازی Ever Quest 2  به عنوان ابزاری در آموزش زبان انگلیسی می‌پردازد. ما با ترکیب جوانب مثبت بازیهای نقش آفرینی آن لاین که چندین نفره بازی (MMORPG) می‌شوند، و نیز روشهای آموزش زبان دوم، فضای آموزشی دیجیتالی را برای فراگیری زبان دوم فراهم می‌آوریم. به جای اینکه از نرم افزارهای قدیمی آموزش زبان استفاده شود، ما با استفاده از این بازی، شرکت کنندگان در این تحقیق را در یک فضای مجازی و معلق قرار می‌دهیم. سپس شرکت کننده یک هویت مجازی گرفته و در دنیای بازی، مشغول تعاملات اجتماعی می‌شود.  در این بازی زبان، عنصر اصلی در جهت پیشرفت و ارتقای کاراکتر و انجام مراحل بازی در یک دنیای مجازی است. نتایج اولیه نشان داد که بازی Ever Quest 2 در یادگیری لغت شرکت کنندگان  در سطح متوسط و پیشرفته تأثیر بسزایی دارد. وجود تعاملات با کاراکترهایی که بازی نمی‌کنند، 40% سطح واژگان زبان انگلیسی افراد را ارتقائ داد. همچنین در طول هشت جلسه بازی  مهارتهای های مکالمه افراد در اثر ارتباط با کاراکترهایی که بازی می‌شوند، تا 100%  افزایش یافت. این تحقیق نشان می‌دهد، که بازیهای نقش آفرینی آن لاین که چندین نفره بازی می‌شوند با  ایجاد انگیزه شرایط لازم، ابزاری قدرتمند در جهت بهبود دانش زبانی دانش آموزان سطوح متوسط و پیشرفته می‌باشد.

مقدمه:

علیرغم این تصور که بازیهای رایانه ای سرگرمی هستند که هیچ گونه فعالیت فکری، آموزشی در آن ها وجود ندارد، مورد انتقاد قرار گرفته اند، "جی" و بعضی محققان دیگر، اثرات آموزشی بازیهای ویدئویی را ثابت کرده اند. با انجام فعالیتهای که در بازی وجود دارد، گیمر در یک فضای مجازی، مطالب بسیاری را می‌آموزد. "پیلاری" و چند تن از محققان دریافتند که بازیهای رایانه ای به دلیل فرآیند حل مسئله موجود در آن ها، فعالیتهای ذهنی گیمر را تا حد بسیاری بالا می‌برند. این فعالیت های ذهنی به دنیای واقعی منتقل می‌شوند.

طراحان بازی با ایجاد انگیزه و محرک باعث میشوند که گیمر زمان زیادی را به بازی کردن اختصاص دهد. بازیکنان این ویژگیها را در موفقیت یک اثر موثر می‌دانند:

1.    بازی باید فضای مجازی و معلقی که متناسب با مهارتهای گیمر است، را فراهم آورد.

2.    اهداف بازی باید مشخص بوده و جلو رفتن در آن تعیین شده باشد.

3.    منابع و مدارکی در آن باشد که بازیکن بتواند با استفاده از آنها کارهایی را انجام دهد.

4.    در صفحه نمایش نمادهایی باشد که بازیکن را از تصمیمات و نتایج حاصل از آن مطلع سازد.

برای ایجاد یک فضای آموزشی دیجیتالی وجود این عناصر لازم و ایده آل هستند. اگر گیمر را دانشجو در نظر بگیریم، می‌توانیم یک مدل از دانشجوی فعال را داشته باشیم. فرآیند یادگیری یک تجربه موثر و فردی بوده که به دانش آموز اجازه می‌دهد تا به آنچه که میداند (مثلاً اعتقادات، نظرات، باورهای نادرست و غیره) و اینکه چگونه این دانش درک او را نسبت به دنیا و خودش بالا می‌برد، واکنش نشان دهد. یادگیری بر اساس بازی به محتوای سازنده موجود در بازی های رایانه ای اطلاق می‌‎گردد. اگرچه بازیهای ویدئویی انگیزه یادگیری را بالا می‌برند، ولی آموزش با بازی لزوماً نتایج آموزشی مثبتی را در بر ندارد. برعکس، این نوع آموزش از عناصر موجو در بازی استفاده کرده تا فرآیند یادگیری را تسهیل بخشد.  تمرینهائی که با بازی کردن انجام می‌شوند، این فرصت را در اختیار گیمر قرار می‌دهد تا در یک حالت و موقعیت مشابه مفاهیم را بیاموزد. برای مثال دانش آموزانی که بازیهای ورزشی (مثلاً فوتبال) انجام می‌دهند، با قوانین بازی و فعالیتهای اجتماعی (مثلاً بحث درباره استراتژی) موجود در بازی آشنا می‌شوند. در این مطالعه به کاربردهای بازیهای نقش آفرینی که به آموزش کمک می‌کنند، پرداخته شده است.

2. انگیزه:

بازیهای )MMORPGاز قبیل  (MUDsبا فراهم آوردن محیطی اجتماعی موجب می‌شوند، بازیکنانی که به صورت چند نفره با همدیگر بازی می‌کنند، گروه تشکیل دهند. تمارین اجتماعی  که در بازیهای MMORPG وجود دارند، در واقع مدل هایی از هنجارهای اجتماعی را نشان می‌دهند، که در فعالیتهایی که در بازی باید انجام داد کاملاً مشهود هستند. این فعالیتهای گروهی اجتماع بازیکنان را تشکیل می‌دهد. درست همانند اینگونه بازیها، روشهای آموزشی زبان دوم نیز افراد را تشویق کرده تا در فعالیتهای فرهنگی مربوط به زبان دوم شرکت کنند. بدین تریتب دانش آموزان با صحبت کردن با افراد انگلیسی زبان، سطح دانشی خود را بالا می‌برند. بازیهای رایانه ای که به صورت مشارکتی بازی می‌شوند دارای محیط های مولتی مدیا بوده و بازیکنان را به شدت مجذوب دنیایی مجازی کرده که واقعی به نظر می‌رسند.  بنابراین، فاصله ای که بین فراگیران زبان دوم و انگلیسی زبانان وجود دارد، را از بین می‌برد.

تحقیقات نشان می‌دهند که فراگیران زبان دوم در دنیاهای مجازی و مکالمات آن لاین در چت روم‌ها بیشتر با هم و انگلیسی زبانان ارتباط برقرار می‌کنند. این به این دلیل است که محیط های مجازی، محیط هایی هستند که به هیچ وجه استرس و تشویشی را برا ی آنان به وجود نمیآورد. به علاوه، این گونه محیط ها، محیط های دموکراتیکی بوده و برای هر دوی دانش آموزان درون گرا و برون گرا سازنده است. دانش آموز با قرار گرفتن در این محیط هایی که برای هر سطحی از دانش زبانی طراحی شده اند، برای پیشرفت دانش زبان دوم خود تلاش بیشتری کرده و مسئولیت بیشتری قبول می‌کند.         

    بازیهای   MMORPGمحیطی کاملاً طبیعی را برای آموزش افراد فراهم می آورند. همچنین این گونه بازیها، فرصتهای مناسبی را برای فراگیران زبان ایجاد کرده تا با انجام فعالیتهایی، مهارتهای مکالمه ای خود را تقویت نمایند. این بازیها باعث می‌شوند که انگلیسی زبانان و فراگیران زبان انگلیسی به صورت واقعی و طبیعی با استفاده از زبان انگلیسی با یکدیگر صحبت کنند. بازیهای کامپیوتری با رویکردی آموزشی، تجربه بسیار خوبی را در اختیار فراگیر زبان قرار داده، و زبان آموزی را آسان می‌کند. متنی که در صفحه نمایش نشان داده می‌شود، باعث می‌شوند که معنی متن و لغات زبان دوم بهتر و بیشتر یاد گرفته شوند. می‌توان چنین نتیجه گیری کرد که زبان عنصری لازم در موفقیت روند بازیهاست. بازیهای MMORPG  برای ایجاد و بهبود روابط اجتماعی طراحی شده اند. وجود متحدین قوی در این بازیها عاملی اساسی در توانایی بازیکنان بوده و باعث می‌شوند انجام کارها و مأموریت هایی که به تنهایی بسیار مشکل هستند، آسان گردد. این بازیها تعاملات اجتماعی بین بازیکنان را تقویت می‌کنند. دانش آموزان با صحبت هایی که در حین بازی می‌کنند، گرامر و مکالمه زبان انگلیسی را به راحتی باد می‌گیرند. برای کسب مهارت در فراگیری زبان دوم تعاملات اجتماعی بسیار مهم و ضروری هستند. بدون تعاملات اجتماعی، دانش آموزان 1- انگیزه و 2- فرصتهایی را که می‌توانند به زبان انگلیسی تمرین کرده و 3- بازخورد آن را ببینند، را از دست می‌دهند. اگر دانش آموزان بخواهند مهارت مکالمه به زبان انگلیسی را در خود افزایش دهند، این سه اصل لازم و ضروری می‌باشند. "جی" در سال 2004، طی تخقیقات خود دریافت، که بازیهای نقش آفرینی آن لاین در قالب ابزار آموزشی زبان دوم در سطوح مقدماتی، متوسط و پیشرفته بسیار موفق عمل می‌کنند. طبق دلایل مذکور، بازیهای MMORPG فضای آموزشی بسیار ایده آلی را برای فراگیران زبان فراهم می آورند.

3. سرگرمی آن لاین 2Ever Quest     

 Ever Quest 2یک بازی MMORPG  بوده و تولید شرکت SOE  است. این بازی با استفاده از تصاویر، متون، و موسیقی و صداهایی که در آن به کار رفته است، تعاملات چند وجهی واقعی بسیاری را فراهم می‌آورد. قبل از شروع بازی، بازیکن کاراکتری را از بین 16 گونه موجود ( مثل کوتوله ها، بربری ها، و غیره)، 24 حرفه ای (قاتلان، دیوانگان، پهلوانان، ...) و 4 قشر (دانشمند، مأمور اکتشاف، جنگجو و کشیش) که هر یک نقاط قدرت و ضعف خاص خود را دارند، انتخاب می‌کند. همانند بازیهای نقش آفرینی، بازیکن در ارتقائ هویت مجازی خود تلاش می‌کند. با بالا رفتن مراحل بازی، بررسی ها و جستجو ها و شکست دشمنان، بازیکن پیشرفت می‌کند. بازیکنان با یکدیگر تعاملات اجتماعی داشته و درباره استراتژی ها بحث کرده و اتحادیه هایی را تشکیل می‌دهند.

4.    روش انجام این تحقیق

این مطالعه بر آن است تا پاسخ سوالات زیر را پیدا کند:

•    آیا بازی Ever Quest 2 مهارت زبانی فراگیران زبان انگلیسی را افزایش می‌دهد؟

•    آیا این بازی برای همه افراد با دانش های زبانی متفاوت یکسان عمل می‌کند؟

•    چه ابزار دیگری مورد نیاز است تا بازیهای MMORPG  در قالب ابزار آموزشی زبان دوم بهتر عمل کند؟

5.    تحلیل داده ها

نتیجه مطالعات نشان می‌دهد که بازی در فراگیری زبان دوم بسیار موثر است. بازی Ever Quest2 مهارت لغت زبان انگلیسی را تا حد بسیار بالایی تقویت می‌کند. محاسبات آماری این تحقیق حاکی از آن است که فراگیران زبان انگلیسی با مکالماتی که با کاراکترهایی که بازی نمی‌کنند، دارند، 35% دانش زبانی و واژگانی خود را بالا می‌برند. در اثر تعاملات اجتماعی موجود با این کاراکترها، دقت افراد در استفاده از لغات افزایش می‌یابد. این تعاملات باعث می‌شوند، معانی و مفاهیم زبان دوم برای زبان آموزی که گیم بازی می‌کند، راحتتر درک ‌شوند.

دانش آموزانی که در سطح پیشرفته زبان هستند، در مهارت خواندن، نوشتن و مکالمه زبان انگلیسی نسبت به کسانی که گیم بازی نمی کنند، رشد چشم گیرتری دارند. نتایج نشان می‌دهد، می‌توان از بازی 2Ever Quest به عنوان ابزاری  آموزشی در یادگیری زبان انگلیسی استفاده کرد.  

شرکت کنندگان در این مطالعه، افرادی بودند که تجربه چندانی در بازی کردن نداشتند. همین امر باعث می‌شد که آنان مهارت کافی را در هدایت بازی و کنترل آن نداشته باشند. در ابتدا اگرچه این موضوع آنها را ناامید می‌کرد، ولی با ادامه بازی آنان مهارت لازم را به دست آوردند. همچنین با دریافت اطلاعات بصری، متنی و سمعی در زبان مقصد، علاوه بر به دست آوردن تجربه در بازی کردن و بالا بردن مهارت و دانش زبان انگلیسی خود، از بازی لذت می‌برند.

دانش آموزان می‌گفتند که فضای آموزشی زبان انگلیسی باید در این بازی بیشتر شده و ارتقائ یابد. در تعاملاتی که با کاراکترهایی که بازی نمی‌کنند، دارند، اطلاعات شنیداری به اندازه کافی نیست. اگر اطلاعات شنیداری بیشتر شود، آنان تلفظ لغات جدید را بهتر فرا می‌گیرند. دریافت اطلاعات با وجوه مختلف برای تقویت دانش شنیداری افراد بسیار مهم است. وجود عناصر زبانی در بازیها باعث می‌شود افراد تجربه خوبی در زبان آموزی داشته و با دریافت بازخورد می‌توانند عکس العمل خوبی را درباره خود داشته باشند. برای اینکه افراد استفاده بهتری از بازیهای رایانه ای داشته باشند، می‌توان با طراحی محیط هایی واقعی تر و زنده تر افراد را به یادگیری در یک دنیای مجازی تشویق کرد.

6.    نتیجه گیری

استفاده از تکنولوژی در امر آموزش نتایج مثبت و منفی را به همراه دارد. تولیدکنند گان و طراحان بازی باید با در نظر گرفتن سطوح و پیشینه علمی فراگیران زبان انگلیسی، بازیهایی را طراحی کنند که مناسب آنها بوده و در امر آموزش مفید واقع شوند. نتایج این تحقیق، حاکی از آن است که بازیهای MMORPG  ابزار آموزشی بسیار قوی هستند که در امر آموزش زبان دوم به کار می‌روند. استفاده از زبان به صورت واقعی، در بازی Ever Quest 2  در فعالیتها و تعاملات اجتماعی در این دنیای مجازی، نتایج بسیار مفیدی را برای فراگیر زبان دوم فراهم می‌آورد. محیط مجازی این بازی یادگیری واژگان زبان انگلیسی و نیز مهارت مکالمه فراگیران را ارتقاء می‌دهد.

در همین راستا، به محققان دیگر پیشنهاد می‌شود که در پی تولید و طراحی بازیهایی باشند که علاوه بر دربرداشتن اصول آموزشی، روشهای تدریس را نیز در خود داشته باشد. برای مثال می‌توان بازیهایی را تولید کرد که دارای دیکشنری بوده و افراد در صورت نیاز از آن استفاده ‌کنند. ابزار دیکشنری می‌تواند معانی کلمات را در اختیار فراگیران قرار داده و باعث تقویت مهارت لغت افراد گردد. استفاده از بازی علاوه بر مهارت مکالمه و لغت، مهارت شنیداری و خواندن را نیز در افراد تقویت می‌کند.       

نویسندگان : رانکین، آر گلد، و بی گوچ

دانشگاه ایونستون آمریکای شمال غربی