سند‌نویسی در حوزه بازی‌های دیجیتال کافی است/ لازمه برنامه تحولی، تمرکز در تصمیم‌گیری و انسجام در اقدامات همه بخش‌های حاکمیت است

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در مراسم اختتامیه پنجمین دوره جایزه بازی‌های جدی ضمن تأکید بر اهمیت و ارزش بازی‌های هدفمند، اظهار داشت: شعار اصلی این رویداد در پنج دوره گذشته ترویج، تحقیق و توسعه تولید در حوزه بازی‌های جدی بوده که این سه بخش منشور عمل ما در بنیاد ملی‌ بازی‌های رایانه‌ای به ویژه در معاونت پژوهش آن قرار گرفته است.


به گزارش روابط‌عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای؛ سیدصادق پژمان ضمن بیان اینکه حوزه تحقیق، پشتوانه‌سازی محتوایی، تحقیقات نظری و اندیشه‌ای بر عهده بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است یادآور شد: یکی از بخش‌های مهمی که به واسطه برگزاری این رویداد در هسته‌های علمی و پژوهشی خصوصاً دانشگاه‌های کشور فعال‌تر شده است، بخش تحقیقات است. در این راستا بخش سمپوزیوم این رویداد به بررسی جدیدترین تحقیقات علمی در این حوزه می‌پردازد که در این دوره از رویداد تعداد مقالات و کیفیت آن‌ها نشان‌دهنده رشد و پیشرفت قابل‌توجه نسبت به دوره‌های گذشته بود.

رئیس جایزه بازی‌های جدی تصریح کرد: حوزه ترویج بازی‌های جدی بخش مهم دیگری از این رویداد بوده و هدف آن انتقال دغدغه به همه بخش‌های اکوسیستم بازی‌های دیجیتال است. انتقال دغدغه و اهمیت موضوع به نخبگان، دانشگاهیان، سیاستگذاران و نهادهای دولتی و خصوصی جزء برنامه‌های اصلی در این خصوص بود، اما همچنان این حوزه اقدامات ترویجی و تبیینی بیشتری را می‌طلبد.

وی در ادامه افزود: تمام تلاش ما این است که بازی‌سازان، بازی‌پژوهان، نخبگان و سیاست‌گذاران با مساله بازی بیشتر آشنا شوند تا در ادامه این آشنایی، اقدامات تاثیر‌گذارتری در حوزه بازی‌های رایانه‌ای انجام گیرد. ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... در بازی‌های رایانه‌ای وجود دارد که می‌توان بسیاری از مشکلات در این حوزه‌ها را از مسیر بازی‌های رایانه‌ای حل کرد.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه بازی‌های با عناوین موضوعی پربسامد در این رویداد، بازی‌های مهارتی در حوزه آموزش و سلامت بودند خاطر نشان کرد: در روند تجاری‌سازی و سرمایه‌گذاری در خصوص این بازی‌ها باید حمایت لازم انجام شود تا در نهایت این بازی‌ها به دست مخاطب برسد.

پژمان در ادامه عنوان کرد: بسیاری از نخبگان و سیاست‌گذاران توجه کافی به ظرفیت‌ بازی‌های دیجیتال ندارند، اما باید توجه داشت که به خاطر گسست نسلی که بین خانواده و فرزندان یا معلمان و دانش‌آموزان وجود دارد، هنوز فضای حیاتی موثر در حوزه بازی‌های رایانه‌ای در کشور ایجاد نشده است و فهم لازم از ظرفیت‌های رسانه، صنعت، هنر بازی‌ها به اندازه کافی وجود ندارد. همچنین اعتبارات تخصیص یافته به بازی‌های رایانه‌ای و حجم تولیدات، هیچ تناسبی با تحولات روز دنیا در این حوزه ندارد.

وی با اشاره به ظرفیت ایجاد اشتغال در حوزه بازی‌های رایانه‌ای گفت: با توجه به آمار، تا کنون نزدیک به 2 هزار شغل مستقیم در این حوزه ایجاد شده است؛ درصورتی‌که در کشورهای پیشرفته این عدد بسیار بالاتر است؛ به همین میزان سهم بازی‌های رایانه‌ای از GDP کشور مناسب نیست؛ این درحالی است که این حوزه توانایی بالقوه بسیار زیادی دارد که با رفع موانع قابل تحقق است.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در ادامه تصریح کرد: متاسفانه نگاه خانواده‌ها به حوزه بازی‌های رایانه‌ای این است که بازی کردن یک دور باطل بوده و ثمره‌ای ندارد، اما با بازی‌های رایانه‌ای هدفمند می‌توان مهارت‌های زیادی به یک فرد در دوره نوجوانی انتقال داده و همچنین آموزش بازی‌سازی به‌عنوان یک مهارت مهم می‌تواند در آینده به ظرفیت نیروی انسانی این حوزه اضافه شود و خود فرد نیز راحت‌تر دارای شغل و درآمد مناسب شود.

پژمان با تأکید بر بخش ترویجی رویداد همچنین گفت: این رویداد در دور اول با 30 میلیون جایزه نقدی و غیرنقدی کار خود را آغاز کرد، اما امروز نزدیک به یک میلیارد و 800 میلیون تومان جوایز نقدی، اعتبارات و تسهیلات تجاری‌سازی در خدمت این حوزه قرار گرفته است و 20 دستگاه‌ مختلف دولتی و خصوصی نیز درگیر این رویداد شده‌اند که نشان‌دهنده پیشرفت انتقال دغدغه‌ها در حوزه بازی‌های رایانه‌ای است.

وی ضمن بیان اینکه آموزش و پرورش باید موضوع بازی‌های جدی را جدی بگیرد بیان کرد: دیگر وقت آن گذشته که بخواهیم در این حوزه مطالعه و سندنویسی شود و به‌جای آن لازم است بر یک اقدام تحولی برآیندی در سایه حمایت و معاضدت دسته‌جمعی تمرکز کرد.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه رویداد پنجم در حوزه تولید، پیشرفت قابل توجهی داشته است یادآوری کرد: سرمایه‌های زیادی جذب شده و بسیاری از پروژه‌ها در مراحل نهایی تولید قرار دارند؛ همچنین این حوزه به بخش ساختار حمایتی هوشمند بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با عنوان همگرا اضافه شده و بازی‌سازان حوزه بازی‌های جدی می توانند از حمایت‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برخوردار شوند.

پژمان با تأکید بر اینکه ابعاد این رویداد گسترده و حتی بین‌المللی است گفت: بازی‌های رومیزی و اتاق فرار هم به این حوزه اضافه شده است که این وسعت ناشی از ظرفیت مهم در حوزه بازی‌های رایانه‌ای است؛ امروز دیگر بازی تنها کارکرد سرگرمی ندارد و بازی‌ها وارد زندگی عمومی مردم شده‌اند؛ بسیاری از نظامات ذهنی، فکری و ارزشی در بازی‌های رایانه‌ای ساخته می‌شود و فرهنگ می‌تواند از طریق بازی‌ها منتقل شود.