

مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال (دایرک) با ترجمه مقالهای از Udonis با رویکردی جامع به بررسی آمار، روندها و چشماندازهای پیش روی صنعت بازی ویدئویی پرداخته و به تحلیل نقاط قوت، چالش ها و فرصتهای این صنعت پرداخته است.
این گزارش، با تحلیل آمار و دادههای معتبر، به شناسایی مهمترین روندهای صنعت بازی میپردازد. همچنین دیدگاههایی کاربردی ارائه میدهد که میتواند مسیر پیشتازی شما را مشخص کند؛ از پیشبینی رشد اندازه بازار تا معرفی پلتفرمها و ژانرهایی که در سالهای آینده پیشتاز خواهند بود.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، محتوای این گزارش نشان میدهد که این صنعت به کدام سو حرکت میکند و چگونه میتوان با برنامهریزی هوشمندانه، بر موج تغییرات سوار شد. بر اساس دادههای نیوزو (۲۰۲۵)، درآمد جهانی صنعت بازیهای ویدئویی در سال 2024 به حدود 187٫7 میلیارد دلار رسید، که نسبت به سال قبل ۲٪ رشد را نشان میدهد؛ نشانهای از بازگشت ثبات پس از دوران همهگیری. این رقم در سال 2023 حدود 184 میلیارد دلار بود (پس از یک افت جزئی در ۲۰۲۲)
پیشبینی میشود تا پایان سال ۲۰۲۵ درآمد این صنعت به آستانه ۲۰۰ میلیارد دلار برسد و در سال ۲۰۲۶ از مرز ۲۰۵ میلیارد دلار عبور کند، هرچند رشد آن به صورت تدریجی ادامه خواهد داشت. امروز، بازار بازیهای ویدئویی از نظر درآمد، حتی از صنایع فیلم و موسیقی بزرگتر است. نکته قابل توجه اینکه اکنون ۹۵٪ از فروش بازیها به شکل دیجیتال (دانلود یا استریم) انجام میشود و تنها ۵٪ مربوط به نسخههای فیزیکی است.
درآمد صنعت بازیهای ویدئویی به تفکیک پلتفرم، توزیع جغرافیایی بازار بازیهای ویدئویی، شرکتهای پیشرو صنعت بازیهای ویدئویی – ۲۰۲۵، روندهای صنعت بازیهای ویدئویی – ۲۰۲۵، روندهای باز یهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده (AR/VR)، مدلهای درآمدزایی در صنعت بازی، جمعیت و رفتار بازیکنان، روندهای توسعه صنعت بازی در سال ۲۰۲۵، ورزشهای الکترونیک و اقتصاد خالقان محتوا و چالشهای تنظیمگری صنعت بازی از سرفصلهای اصلی این گزارش است.
متن کامل این گزارش تحلیلی از اینجا قابل مشاهده است.