شروع خیره‌کننده، شکست در حفظ بازیکنان

شرکت آمازون با بازی «دنیای جدید» (New World) از نوع بازی‌های آنلاین چندنفره گسترده (MMO) ماه گذشته موفقیت خیره‌کننده‌ای را تجربه کرد. این عنوان موفق شد در میان یکی از پرطرفدارترین عناوین تاریخ پلتفرم استیم قرار بگیرد و پس از مدت‌ها تلاش بدون دستاورد، پیروزی دلچسبی را نصیب استودیوی بازی‌سازی آمازون کرد.


به گزارش روابط‌عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، دنیای جدید در همان روز اول در پلتفرم استیم به بیش از 500هزار بازیکن هم‌زمان دست یافت و در همان ابتدای انتشار به دومین بازی مورد استقبال این پلتفرم در تاریخ پس از «ضربت: تهاجم جهانی» (Counter-strike: Global Offensive) تبدیل شد.

نهایتا دنیای جدید در نقطه اوج عملکردش حتی به رکورد بیش از 900 هزار بازیکن هم‌زمان هم دست یافت و به نظر می‌رسید همه‌چیز برای آمازون ایده‌آل پیش می‌رود اما این عنوان با یک چالش مهم مواجه شده است.

گویا برای آمازون دشوار است که حجم عظیم بازیکنان بازی جدیدش را در این ژانر به خوبی حفظ کند. تا آنجا که نرخ ریزش بازیکنان به شکل نگران‌کننده‌ای بالا بوده است.

به گزارش وبسایت مجله فوربز و براساس اعدادی که پلتفرم استیم منتشر کرده است، می‌بینیم که تقریبا طی سه هفته اول انتشار بازی، این عنوان هر هفته حدودا از نقطه اوجش 135هزار بازیکن را از دست داده است و روند نزولی ادامه‌داری را طی می‌کند. اگر به این آمار و ارقام توجه کنیم، خواهیم دید که بازی در نقطه اوج خود یعنی 11 مهرماه بیش از 913 هزار بازیکن هم‌زمان داشته است. این عدد یک هفته بعد به 726‌هزار بازیکن، هفته بعد به 608 هزار بازیکن و در هفته سوم به 508 هزار بازیکن کاهش یافته است.

همانطور که اشاره شد روند نزولی ادامه‌دار بوده و در حال حاضر این عدد به حدود 404 هزار بازیکن رسیده است که نشان می‌دهد گرچه شدت کاهش بازیکنان طی سه‌هفته اول کمتر شده اما این روند ادامه یافته است. در حال حاضر مشخص نیست باید انتظار چه میزان سقوط را طی هفته‌های آینده داشته باشیم.

شاید برای بسیاری از بازی‌های ویدیویی نزولی شبیه به این چندان مساله نگران‌کننده‌ای در نظر گرفته نشود. اما برای عناوین MMO که در حقیقت تمامی هدف‌شان حفظ بازیکنان در بازی طی یک مدت زمان طولانی است رسیدن به تقریبا یک سوم نقطه اوج آن هم طی فقط چند هفته تا حد زیادی هشداردهنده است و نشان می‌دهد این استودیوی بازی‌سازی باید برای حل مساله اقدامی فوری را در دستور کار قرار دهد.

ضعف داستان، سختی بازی، باگ‌های زیاد

اما دقیقا چه چیزی باعث این وضعیت شده است؟ باید گفت احتمالا چندین و چند عامل متفاوت این شرایط را به وجود آورده. برای بازیکنان سطح‌پایین‌تر ممکن است مساله این باشد که آنها بازی را بیش از حد سخت و طاقت‌فرسا یافته‌اند و بسیار زودتر از زمان انتظار بازی را ترک کرده‌اند.

اما در کنار این مساله و به‌ویژه برای بازیکنان حرفه‌ای‌تر مشکلات دیگری خودنمایی می‌کنند. بازی باگ‌های متعددی دارد که تاثیر بدی بر جنگ‌های دونفره بازی می‌گذارند و در بخشی که بازیکن باید علیه دشمنان کامپیوتری مبارزه کنند هم بازی فاقد یک پایان معنی‌دار و قانع‌کننده است. از سوی دیگر هر چقدر در بازی بیشتر پیشروی کنید، بازی سخت‌تر می‌شود.

یک مشکل دیگر عنوان جدید استودیوی بازی‌سازی آمازون که شاید کمتر به آن توجه شده نبود کامل و مطلق داستان و ساختن یک جهان برای بازی است. از نظر مکانیکی، بازی بسیار خوب پیش می‌رود اما برخلاف بازی‌هایی چون «دنیای وارکرفت» (World of Warcraft) یا «فاینال فانتزی ۱۴» (Final Fantasy XIV) که جهان‌های کاملا تثبیت‌شده‌ای دارند و داستان‌هایشان هم واجد لحظات کلیدی جذاب است، باید گفت که بازی دنیای جدید تقریبا به طور کامل از عناصر داستانی خالی است. هر منطقه بازی یک کپی کامل از مناطق قبلی است و به عنوان یک بازی جدید هیچ تلاشی برای ساخت جهان و هیچ یک از شخصیت‌ها انجام نشده است.

شاید بتوان گفت تا حدودی عناصری شبیه به سندباکس (آزادی بازیکن برای خلق داستان خود) در بازی دیده می‌شود اما بعید است که چنین ویژگی به حفظ بازیکنان کمک کند. بخصوص وقتی که بازیکن احساس نیاز نمی‌کند که هیچ خط داستانی خاصی را پایان دهد چون آن خطوط کاملا فاقد ویژگی‌های درگیرکننده‌ است.

به هر حال واضح است که بازی دنیای جدید هم بالاخره در سطح مشخصی از تعداد بازیکنان تثبیت خواهد شد اما دقیقا نمی‌دانیم این کاهش چه زمانی متوقف می‌شود. آیا باید انتظار رسیدن به 200هزار بازیکن هم‌زمان را داشته باشیم؟ 100هزار بازیکن یا 50 هزار بازیکن؟ اگر تعداد بازیکنان به این تعداد برسد آمازون چه واکنشی خواهد داشت؟ آیا با این تعداد از بازیکن آمازون سال‌ها بازی را توسعه خواهد داد؟ مهم‌تر از همه اینها آیا راهکاری وجود دارد که در صورت اجرا بتواند تعداد بازیکنان را به همان نقطه اوج روزهای اول بازگرداند؟

به هر حال فعلا آمازون هر چند روز یک‌بار در حال رفع باگ‌های بازی است اما در این میان بازیکنان بسیاری هم در حال ترک بازی‌اند. هنوز هم باید تاکید کرد بازی دنیای جدید در زمان عرضه برای آمازون یک موفقیت بزرگ بود اما قطعا استودیو باید فکری به حال حفظ بازیکنانش کند.

منبع: فوربز، استیم