لزوم توجه به تحولات فناوری‌های نوین رسانه‌ای در عرصه برنامه‌ریزی کلان فرهنگی

امیر خوراکیان در آیین رونمایی از فیلم مستند «بازی‌باز» با انتقاد از اینکه تحولات مهم در چرخه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی کشور آن‌چنان که باید موردتوجه نیست بر لزوم توجه به برنامه‌ریزی در عرصه موضوعات کلان فرهنگی تاکید کرد.


به گزارش روابط‌عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، امیر خوراکیان، معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی که در آیین رونمایی از فیلم مستند «بازی‌باز» در خانه هنرمندان حضور یافته بود در سخنانی گفت: یکی از مشکلات مهم جامعه امروز ما این است که به تحولات حوزه فناوری‌های نوین و اتفاقاتی که در میدان مسائل اجتماعی و فرهنگی تأثیرات آرام اما بسیار جدی، گسترده و عمیق می‌‌گذارد، خیلی توجه جدی نداریم.

معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی افزود: ما در عرصه مجموعه‌های مردم‌نهاد و فعالان فرهنگی نیز با این آسیب مواجه هستیم و موضوعات تحولات نوین از دایره دید فعالان فرهنگی نیز محو شده است. به‌عنوان‌مثال یک پدیده در حوزه رقابت سیاسی وقت و انرژی زیادی از مجموعه‌ای از فعالان فرهنگی را به خود اختصاص می‌دهد؛ اما همین مجموعه هیچ‌وقت به این موضوع توجه نمی‌کند که در راستای تحقق کارکردها، وظایف و مأموریت‌های خود مثلاً از رسانه بازی برای تأثیرگذاری بر جامعه هدف و مخاطب می‌توانسته استفاده کند یا خیر.

خوراکیان تصریح کرد: مجموعه‌ای فرهنگی که استعدادیابی جزء مأموریت‌های تعریف‌شده‌اش است، چقدر به این نکته توجه کرده که در حوزه شناسایی استعدادها به مسئله بازی نیز دقت کند. یا اگر حوزه تربیت، رشد و آموزش جزء مأموریت‌های او است چقدر به اینکه از بازی با کارکردهای تربیتی و آموزش استفاده کند، توجه کرده است. اینها سؤالاتی است که کمتر به آنها توجه شده است. نتیجه اینکه در عرصه برنامه‌ریزی کلان فرهنگی به تحولات نوین مثل بازی‌های ویدئویی توجه نداریم.

معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی افزود: یکی از ابزارهای مؤثر برای رفع این نقایص، استفاده از بیان روایت‌های مستند است و به دلیل ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود در آن تلنگرهای جدی را می‌تواند وارد کند. به‌خصوص که ذائقه‌های امروزی از گزارش‌های مکتوب فاصله گرفته‌اند و به سمت تصویر گرایش پیدا کرده‌اند. مستندسازی برای حوزه بازی‌های ویدئویی یک اتفاق مهم و می‌تواند آغاز یک پیوند میان هنر و صنعت فرهنگی و در نتیجه هم‌راستا کردن ظرفیت‌ها، فعالان و مدیریت‌ها در این حوزه باشد.

وی در سخنانش همچنین به ارائه پیشنهاداتی به مستندسازان در خصوص موضوعات قابل پرداخت در صنعت بازی کشور پرداخت و تصریح کرد: نقش بازی‌ها در آموزش یکی از موضوعاتی است که می‌تواند مورد توجه مستندسازان ما قرار گیرد. متولی حوزه تعلیم‌وتربیت در کشور باید به این درک برسد که اگر تا دیروز کتاب اصلی‌ترین محصول آموزشی ما بوده امروز می‌تواند آن اهداف تربیتی و آموزشی را از طریق بستر بازی پیاده و دنبال کند. در غیر این صورت به این جا می‌رسیم که الان در کتاب درسی ما مسائلی گفته می‌شود که با موضوعات مطرح شده در بازی‌ها متفاوت است و دانسته‌های خروجی‌های آموزش‌وپرورش ما مسائلی که از طریق کتاب‌ها به آنها آموزش داده شده است، فرق می‌کند. این نشان می‌دهد که ما از اتفاقاتی که در دنیای بازی‌های ویدئویی می‌افتد غافل و بی‌خبر هستیم.

خوراکیان همچنین در پایان سخنانش آموزش بازی‌سازی به معنای مهارت، تأثیرگذاری بازی در حوزه سبک زندگی، استعدادیابی و ظرفیت‌شناسی نسل آینده، پیشگیری از آسیب‌ها، اقتصاد بازی‌ها، بازی‌های ابری را از دیگر موضوعات مهمی دانست که می‌تواند قابل‌توجه مستندسازان قرار گیرد.