افزایش ضربان قلب‌ها در یک فینال دل‌انگیز

یک هفته‌ای از برگزاری ششمین دوره جام قهرمانی بازی‌های ویدئویی ایران گذشته و حالا که تب و تاب و هیجان آن فروکش کرده بهتر می‌توان درباره آن و برگزاری‌اش صحبت کرد. بخصوص به روایت کسانی که سهمی در برگزاری جذاب‌تر و هیجان‌انگیزتر آن داشتند. کسی مثل عباس قانع که قرعه گزارش بازی فینال رشته فیفا21 این جام این بار به‌نام او افتاد تا او با گزارش خاص‌اش با حال و هوای گزارش‌های عربی و آمریکای جنوبی، امضایش را پای این فینال جذاب بنشاند.


به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، عباس قانع در روزهایی که تب رقابت‌های جام ملت‌های اروپا حسابی داغ است و در میان همه شلوغی‌های این روزهایش بخاطر گزارش بعضی بازی‌های این رقابت‌ها پاسخگوی سوالات ما هم درباره تجربه گزارشش در فینال فیفا 21 جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی ایران شد. فینالی که به روایت او یک فینال دل‌انگیز در ضیافتی دلبرانه شد.
 این گفتگو را بخوانید:

تجربه گزارش یک مسابقه فوتبال در قالب بازی‌های ویدئویی را داشتید؟

بله، طی چند سال اخیر گزارش مسابقه پایانی در چند رویداد بازی‌های ویدئویی در شهر تهران را انجام داده بودم و با فضای این جور مسابقات آشنایی داشتم. هر چندکه سطح برگزاری جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی ایران به مراتب گسترده‌تر و حرفه‌ای‌تر از آنها بود و بنیاد زحمت زیادی کشیده بود تا نظم خاصی بر شرایط برگزاری این رویداد حاکم باشد و مسابقات در کلاس و کیفیت بالایی برگزار شود. من طی سال‌های اخیر آشنایی خوبی با روند برگزاری این مسابقات توسط بنیاد و گزارشگرانی که این مسابقات را گزارش کردند، داشتم و علاقه‌مند بودم که فرصتی پیش بیاید تا من هم تجربه‌ای در برگزاری این مسابقات و گزارشگری آن داشته باشم که خدا را شکر این فرصت پیش آمد. فکر می‌کنم این اتفاق، امضای جدیدی در تاریخ گزارشگری این مسابقات بود و بدون شک در تازه‌ای برای خلق هیجان بیشتر برای مخاطبانی که از طریق آپارات این مسابقه را به‌صورت زنده‌ دنبال می‌کردند و تماشاگران حاضر در سالن سینما پردیس ملت باز کرد تا ارزش تلاش و زحمات مجموعه همکاران بنیاد در برگزاری این رویداد بهتر دیده شود. این اولین تجربه همکاری من با بنیاد در گزارش مسابقات فیفا بود و امیدوارم این همکاری برای آینده نیز ادامه یابد.

گزارش مسابقه فیفا جذابیت‌های گزارش فوتبال واقعی را دارد یا خیر؟

سبک گزارش‌های من هیجانی است و به لحاظ شخصیتی برون گرا و احساسی هستم. از این نظر گزارش فینال مسابقات فیفا 21 در این جام نیز به اندازه گزارش یک مسابقه فوتبال واقعی جذابیت و هیجان داشت. فکر می‌کنم به همین خاطر است که مخاطب آن را دوست دارد و با آن ارتباط برقرار می‌کند. به نظرم مخاطب این احساس را دارد که داخل ورزشگاه است و یک مسابقه فوتبال واقعی را تماشا می‌کند. گزارش یک بازی فیفا برای من به اندازه یک مسابقه فوتبال واقعی جذابیت دارد و به‌نظرم همین برگ برنده‌ای برای راضی نگه‌داشتن مخاطب است.

گزارش چنین بازی‌ای چه تفاوت‌هایی با گزارش یک مسابقه فوتبال واقعی دارد؟

طبیعتا سرعت بازی در این رقابت خیلی بالاتر از فوتبال واقعی است و از این نظر نیاز به استفاده از جملات متفاوتی در خلال گزارش بازی دارد و می‌طلبد که از دایره لغات متنوع‌تری استفاده شود تا بتوان در مدت زمان کم بازی فیفا تمام جذابیت‌های آن را برای مخاطب گزارش و توصیف کرد. در غیر این صورت گزارش این بازی خیلی عادی جلوه می‌کند و یک گزارش خاص و متفاوت نخواهد شد. در گزارش این مسابقات دایره استفاده از جملات و چگونگی استفاده از صدا و بالا و پایین کردن آن خیلی اهمیت دارد و من همه تلاشم را انجام می‌دهم که هر بار به بهترین نحو این کار را انجام بدهم و نقاط ضعف آن را برطرف کنم. برای گزارش یک بازی ویدئویی چون سرعت بازی بسیار زیاد است، دیگر نیازی نیست که گزارشگر درباره بازیکن، اینکه در کدام تیم‌ها بازی می کرده و اطلاعات حاشیه‌ای دیگر صحبت کند. تنها باید نبض بازی را در دست بگیرد و جریان بازی را گزارش کند.

درباره سبکی که از آن برای گزارش فینال بازی فیفا استفاده کردید هم بگویید.

با قاطعیت می‌گویم که بعد از عادل فردوسی پور من سبک جدیدی از گزارشگری فوتبال که بسیار کامل و مخاطب‌پسند است را با تلاش زیادی ارائه کردم و به مرور زمان جا انداختم و حالا دیگر خیلی‌ها از این سبک الگو گرفته‌اند و آن را دنبال می‌کنند. الگوبرداری من در گزارش از سبک گزارشگرهای عربی و آمریکای جنوبی همراه با خصوصیاتی از گزارشگرهای انگلیسی است که سعی می‌کنم هر روز کامل‌تر شود. گزارش‌های من بی‌عیب نیست، ولی خوشحالم از اینکه روز به روز ضعف‌های آن کمتر می‌شود تا گزارشی جامع، کامل و پخته به مخاطب ارائه شود.

خودتان اهل بازی فیفا هستید و بازی می‌کنید؟

بازی می‌کنم ولی نه حرفه‌ای، چون فرصت نمی‌شود. برای اینکه یک فیفاباز حرفه‌ای باشید، باید ساعت‌ها برای آن وقت بگذارید. اما خیلی به این بازی علاقه‌مند هستم و هر وقت فرصتی پیدا شود، بازی می‌کنم و سعی‌ام این است که هر بار نکات بیشتری از آن یاد بگیرم.                                            

حضور در فینال این رویداد و گزارش بازی آن برای خود شما به شخصه جذابیت داشت؟

بله، بسیار جذاب بود و خوشحالم که این فرصت در اختیار من گذاشته شد و فکر می‌کنم بازخورد خوبی هم داشت و مخاطبان حرفه‌ای و ثابت این رویداد متوجه تفاوت‌های سبک و سیاق این گزارش به نسبت دوره‌های گذشته آن شدند. سعی کردم در مدت زمان 20 دقیقه‌ای بازی با گزارشی که ارائه دادم ضربان قلب‌ها را بالا بیاورم و همه را نسبت به جذابیت‌های این فینال کنجکاو کنم و لذت ببرند. امیدوارم که این گزارش در سابقه برگزاری این تورنمنت‌ها ماندگار شده و کمکی به معرفی جذاب‌تر این رویداد برای جذب بیشتر جوانان و علاقه‌مندان به بازی‌های ویدئویی برای استقبال از شرکت در این مسابقات که با تلاش و خوش سلیقگی بنیاد برگزار می‌شود،کرده باشد. انشالله بتوانم در دوره‌های بعدی این رویداد این کار را با صلابت بیشتری پیش ببریم و به افزایش کیفیت این بازی‌ها کمک کنیم.

چشم‌ها رو ببندم یا نه؟

شکی نیست که شنیدن گزارش یک بازی فوتبال آن هم از نوع فیفا 21 جذابیت‌های خاص خود را دارد؛ اما خواندن جملاتی از گزارش بازی هم خالی از لطف نخواهد بود. به شرطی که بتوان حس و حال گزارشگر را هم چاشنی آن کرد. بخش‌هایی از جملات عباس قانع روی گزارشش از فینال فیفا 21 میان علیرضا دوستی و سیدمحمدمحراب جعفری را با همان تصویر ذهنی که از او و سبک گزارش‌هایش دارید، بخوانید:

  • هر دو طرف هوادارنشون را دعوت کردند به ضیافت امشب تا نشون بدن که دست بالاتر رو کی داره.
  • به یادگار بماند هیجان امشب برای همه اونایی که با این فضا و بازی‌هایی از این جنس زندگی می‌کنند.
  • چیزی که دیدم رو دیدید، دو موقعیت گل دو گل.این یک شب غیرعادیه برای گیمرهای حاضر در این تورنمنت.
  • دوستی از طعم دروازه جعفری می‌چشه یا نه؟ تو همین نیمه وقشته اگه راه دروازه رو پیدا کنه. از من گفتن بود...
  • یک پاس عالی... حالا... خدای من .. اینا دیگه کی‌ان؟ 2- 1 حساب کار می‌شه... جانم... اینه فوتبال... واویلا واویلا واویلا. گذاشت توپ رو اونجایی که غم نباشه براش.
  • 1-2 نفس علیرضا بیخ گوش محرابه.
  • فرقی نداره کدومشون قهرمانی این رقابت‌ها رو به دست بیارن. مهم لذتیه که دارن به همه‌مون منتقل می‌کنند.
  • برای تماشای این رقابت دو تا چشم کمه دو تا چشم هم باید قرض گرفت.
  • به دقیقه بازی دقت کنید. بخدا، بخدا اشتباه بعدی مرگباره.
  • داره موقعیت گل رو ایجاد می‌کنه. چشم‌ها رو ببندم یا نه؟ یا نه؟ و گل سوم، گل سوم، گل سوم. چه دقیقه‌ای. واویلا ...
  • تو رو خدا آتیش این جهنمو کم کنید. سوختم، سوختم ... 3-2 حساب کار. شب عجیبیه...
  • پایانی عجیب‌تر از این نمی‌شد... گاهی نمی‌شود که نمی‌شود که نمی‌شود.
  • پسر تو محشری... دیوانه بار بود رقابت امشب... اول بازی گفتم که این بازی ضربان قلب‌ها رومی‌یاره بالا.
  • چه ضیافت دلبرانه‌ای بود، حظ کردیم از تماشای این رقابت.