نیاز به سخت‌افزارهای جانبی و گران‌قیمت را کم می‌کنیم

 مدیر مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان در حاشیه برگزاری جایزه بازی‌های جدی 1399 با اشاره به فهرستی از پروژه‌های اجرا شده در این مرکز که منجر به راه‌اندازی کنفرانس بازی‌های رایانه‌ای اصفهان شد ، از طراحی و ساخت بیش از 40 سرگرمی جدی در دانشگاه اصفهان خبر داد.


به گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، دکتر جواد راستی در گفتگویی با امین بابادی گفت: تاکنون بیش از 40 سرگرمی جدی در دانشگاه اصفهان طراحی و ساخته شده است که همه مبتنی بر رساله کارشناسی و کارشناسی ارشد بوده و برخی در مرحله تجاری‌سازی هستند. محصولات تولیدشده در مرکز نسبت به محصولات دیگر متمایز هستند و روی سه دسته اختلالات جسمی، توان‌بخشی اختلال شناختی و محصولات شناختی- حرکتی متمرکز هستند.
او افزود: بر این اساس بازی‌هایی برای کودکان مبتلا به عارضه عدم تعادل، مبتلایان اوتیسم، بیماران MMS، بیماران که مبتلا به آرتروز گردن هستند، مبتلایان به پاهای پرانتزی توسعه داده شده است. هم‌چنین بازی‌هایی برای درمان فوبیا، کنترل پارامترهای استرس، توجه و اضطراب، اختلال نارساخوانی، تقویت تنیس، تکواندو و حتی بازی برای سالمندان در مرکز طراحی‌شده است. ضمن اینکه در تمام موارد تلاش می‌شود، نیاز به سخت‌افزارهای جانبی و گران‌قیمت را کم کنیم.
او در تشریح موانع کار به مسائل مربوط به تجاری‌سازی اشاره کرد و گفت:  به‌منظور حل این موضوع از ابتدای طراحی بازی، بازار هدف محصول خود را انتخاب و بازی متناسب و هماهنگ با آن مسیر طراحی طی می‌شود. در مواردی یکی از اعضای تیم از اعضای ذینفع انتخاب می‌شوند که این منجر به کاهش مشکلات بازاریابی می‌شود.
او همچنین یادآوری کرد که مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان در جهت کمک به افرادی که دنبال عملی کردن پروژه خود و یا مشاوره هستند از هیچ کمکی فروگذار نیست.