مشاوره رایگان روانشناسی درباره بازی‌های ویدیویی در جام قهرمانان بازی‌های ویدیویی ایران

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در حاشیه برگزاری مسابقات جام قهرمانان بازی‌های ویدیویی ایران، امکان مشاوره رایگان در خصوص فهم بازی‌، سلامت روان و پیشگیری از آسیب‌های بازی‌های رایانه‌ای را برای خانواده‌ها و بازیکنان فراهم کرده است.

جام قهرمانان بازی‌های ویدیویی ایران امروز دوم شهریور ماه در سالن مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودک و نوجوان آغاز شد و تا هشتم شهریور ماه ادامه دارد. در حاشیه این رقابت‌ها، دکتر لیلا کاشانی وحید، روان‌شناس، عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات، داور کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال و محقق بازی‌های ویدیویی به ارایه مشاوره به خانواده‌ها و بازیکنان می‌پردازد.

کاشانی وحید درباره مشاوره در خصوص بازی‌های ویدیویی توضیح داد: عموما به نکات منفی بازی‌های ویدیویی پرداخته می‌شود،  اما ما قصد داریم در این فضا نیمه‌ پر لیوان را ببینیم و به خانواده‌ها و بازیکنانی که در این مسابقات شرکت کرده‌اند از پتانسیل بالای بازی‌ها و تاثیراتی که بر مخاطبان می‌گذارند بگوییم.

این روان‌شناس ادامه داد: بسیاری از والدینی که از ما مشاوره می‌گیرند نگران بازی کردن فرزاندانشان هستند تا مبادا محتوایی را مشاهده کنند که مناسب رده‌ی سنی‌شان نیست و سعی می‌کنیم هم از اثراتی که اینگونه بازی‌ها بر روی بازیکنان می‌گذارند و هم از فواید بازی‌های مناسب به آن‌ها بگوییم.

وی ادامه داد: برگزاری مسابقاتی مانند جام قهرمانان بازی‌های ویدیویی، می‌تواند به بهبود دید عموم به بازی‌های ویدیویی کمک کرده و مردم را متوجه ظرفیت‌های بالای بازی بکند. از طرفی به بازیکنان حرفه‌ای رشته‌های مختلف نیز کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را محک زده و خود را برای مسابقات بین‌المللی آماده کنند.

کاشانی وحید با اشاره به نظام رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای (ESRA) گفت: اصلی‌ترین مشکلی که بازیکنان و خانواده‌هایشان دارند، کنترل و نظارت بر بازی‌هایی است که در دسترس آنها قرار دارد. پدر و مادر‌های زیادی از من می‌پرسند که فرزندمان سراغ کدام بازی برود و ملاک برای انتخاب بازی مناسب چیست. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و اسرا کمک زیادی به این انتخاب فراهم کرده‌اند.

وی تاکید کرد: خانواده‌ها حتما پیش از انتخاب یک بازی، باید به درجه‌بندی سنی بازی توجه کنند چرا که برخی بازی‌ها ممکن است از محتوایی برخوردار باشند که اثری منفی روی مخاطب کم سن و سال بگذارد.

گفتنی است علاقه‌مندان برای دریافت مشاوره می‌توانند هر روز تا 8 شهریور ماه از ساعت 9 الی 21 به غرفه فهم بازی در سالن برگزاری مسابقات مراجعه کنند.

جهت اطلاعات بیشتر درباره جام قهرمانان بازی‌های رایانه‌ای ایران می‌توانید به سایت بازی‌ها به نشانی irangamecup.com مراجعه کنید.