«عصر پهلوانان» و«داستان جزیره» نقد و بررسی شد
نخستین نشست از سلسله نشست های نقد و بررسی بازی های رایانه ای ایرانی با حضور تولیدکنندگان و فعالان خصوصی و دولتی این عرصه توسط  بنیاد ملی بازی های رایانه ای معاونت امور سینمایی، راس ساعت 17 روز 31 اردیبهشت در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.


به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل بنیاد ملی بازی های رایانه ای  در ابتدای این نشست محمدمهدی بهفرراد معاونت تولید بنیاد ملی بازی های رایانه ای ضمن خیر مقدم به حاضران گفت:بازی های رایانه ای باید در فضایی تخصصی و به صورت منصفانه مورد نقد و بررسی قرار گیرند و به همین منظور تلاش ما در بنیاد این است تا با برگزاری این سلسله نشست ها زمینه چنین امری را فراهم آوریم.
معاونت تولید بنیاد ملی بازی های رایانه ای همچنین هدف دیگر این نشست ها را تعامل بازی سازان داخلی با یکدیگرعنوان کرد و افزود:امیدواریم برگزاری چنین جلساتی زمینه تعامل بین تولیدکنندگان بازی های رایانه ای را ایجاد کرده و بتواند در رشد و ارتقاء کیفی محصولات تاثیرگذار باشد.
در ادامه این مراسم "سید علی سیداف" کارشناس مجری برنامه با دعوت از تولیدکنندگان بازی داستان جزیره برنامه را آغاز کرد.
 "امیر حسین سلام زاده"  ناظر فنی و کارگردان بازی "داستان جزیره" و "امیر محمد رضایی" طراح و برنامه نویس این بازی که محصول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است ابتدا به تشریح و روند ساخت و عرضه آن در بازار پرداختند. سلام زاده با اشاره به کیفیت بازی داستان جزیره، گفت: زحمات زیادی برای تهیه این بازی کشیده شده ولی با وجود این معتقدیم کارمان بی نقص نیست اما در مقایسه با دیگر آثار کشورمان جایگاه خوبی دارد. این بازی در گروه سنی 12 سال به بالا قرار دارد.


رضایی نیز خاطرنشان کرد: زمانی که پیشنهاد کانون برای ساخت این بازی را دریافت  کردم، تصور اینکه در نهایت چنین اثری خلق شود را نداشتم.
وی خاطرنشان کرد: با انتخاب یک موتور مناسب توانستیم توانایی های تازه ای را به آن اضافه کنیم.
سلام زاده همچنین  درباره تبلبغات این اثر گفت: با وجود  کمبودها در زمینه تبلیغات تا کنون 10 هزار نسخه از این اثر فروش رفته است و امیدواریم تا قبل از تابستان با پخش تیزر تلویزیونی استقبال از این اثر را شاهد باشیم.

رضایی در ادامه با معرفی بخش های مختلف بازی برای حاضرین اجزای آن را تشریح کرد که از میان آن باید به طرح اولیه، نیروی انسانی، مدیریت و طراحی واجرا اشاره کرد.
سلام زاده درباره حمایت از بخش خصوصی در حوزه بازی های رایانه ای گفت: بنیاد ملی بازی های رایانه ای و کانون پرورش فکری و دیگر نهاد ها باید با حمایت خود از بخش خصوصی شرایط مناسبی را برای فعالیت بیشتر این گروه از تولید کنندگان فراهم کنند.
وی افزود: ‌اثر قبلی کانون توانست 50 هزارنسخه فروش داشته باشد که هر چند در مقیاس جهانی ناچیز است اما در کشورمان مناسب است.
همچنین در ادامه برقعی و سلطانی از بازی سازان و برنامه نویسان  بازی "عصر پهلوانان" به معرفی اثر خود پرداخته و پس از نمایش دموی این بازی به تشریح محتوای آن پرداختند.
"برقعی‌" سازنده این بازی و مدیرعامل شرکت "رسانا افزار شریف" در پاسخ به سئوال مجری این برنامه درباره انگیزه تولیدکنندگان "عصر پهلوانان"از ساخت این بازی گفت:برای ما ساخت یک بازی ایرانی مساله مهمی بود و اساسا از خود می پرسیدیم که آیا می خواهیم که یک بازی ایرانی داشته باشیم یا نه؟ همین برآن داشت یعنی ساخت یک بازی ایرانی ما را وسوسه کرد تا تولید یک بازی بومی را با فرهنگ خودی آغاز کنیم و تلاش کردیم خودمان را در این زمینه با وجود تمام مشکلات محک بزنیم.


وی ادامه داد: زمانی که اقدام به ساخت این بازی کردیم هنوز بازی های رایانه ای  چندانی در کشور ساخته نشده بود و ما با نگاه مبتکرانه وارد مراحل ساخت این اثر شدیم.
 وی با بیان این که بیش از 50 نفردرگیر ساخت این بازی بودند، گفت: نقش دیالوگ و ظرفیت فرهنگی در ساخت این بازی بسیار مهم بود وبیش از 40 شخصیت اصلی بر اساس داستان های کهن ایرانی طراحی شدند .
این هنرمند بازی ساز همچنین درباره توزیع این بازی خاطرنشان کرد:تاکنون و بدون تبلیغات گسترده و عدم نمایش حتی یک تیزر تلویزیونی 20 هزار نسخه از این بازی در کمتر از دو ماه فروش رفته و آمار آن هم هر روز بالاتر می رود که برای ما جای تعجب و خوشحالی دارد.
 برقعی همچنین افزود:انگیزه توزیع کننده ها ضعیف است و برای حمایت از یک بازی به زعم بنده باید حمایت همه جانبه نهادها از آن صورت بگیرد به عنوان مثل بنیاد ملی بازی های رایانه ای باید در چرخه تولید تا مصرف حضور پررنگی داشته باشد.یعنی در عرضه و توزیع بازی ها هم دخالت بیشتری کند.
وی ابراز امیدواری کرد بنیاد ملی بازی های رایانه ای در بخش تبلیغات و فرهنگسازی بتواند فعالیت های گسترده ای را انجام دهد.
مدیر گروه سازندگان "عصر پهلوانان" در پاسخ به سئوالی که اگر بنیاد از شما حمایت نکند باز هم بازی می سازید،گفت:بله بازهم بازی دیگری را تولید می کنم ولی این بار با مقیاس کوچکتری بازی خودم را طراحی می کنم.
در ادامه و پس از پخش کلیپ این بازی، برقعی و سلطانی به پرسش های حاضران پاسخ گفتند.
این مراسم با اهدای تندیس بنیاد ملی بازی های رایانه ای به بازی "داستان جزیره" و "عصر پهلوانان" و با پذایرایی از حاضران به پایان رسید.

در حاشیه
-در حین اجرای این نشست 5 فیلم مستند کوتاه  خارجی که در معاونت تولید بنیاد به زیرنویس فارسی برگردانده شده بودند درباره آخرین تحولات عرصه بازی های رایانه ای در دنیا،آخرین موتورهای بازی در سطح جهان،مسابقات بازی،نظرات و نکته های بازی سازان خارجی و دست اندرکاران بازی های بین المللی درباره این صنعت نمایش داده شد و مورد استقبال حاضران در جلسه قرار گرفت.
-محمد بیطرف قام مقام بنیاد ملی بازی های رایانه ای و قادری مدیر گروه بازی و سرگرمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از میهمانان ویژه این مراسم بودند.
-برقعی در پاسخ به یک سئوال که به بازی خود از ده نمره چه نمره ای می دهد گفت:"من به بازی خودم از ده نمره امروز نمره پنج می دهم."
-استقبال از این جلسه تا اندازه ایی بالا بود که بسیاری از حاصران جای نشستن نداشتند و به صورت ایستاده آن را دنبال می کردند و همین امر موجب شد تا برگزار کنندگان ،تصمیم بگیرند تا جلسه بعدی این نشست را در سالنی بزرگتر برپا کنند.
-بیشتر تولید کنندگان در این برنامه حضور داشتند و با پر کردن فرم های حاصر از برگزاری این جلسه استقبال کردند.یکی از تولید کنندگان با انتقاد از این که چرا اولین جلسه به این دو بازی اختاص دارد از بنیاد گله کرد.اما انتخاب این دو بازی به لحاظ  ورود انان به بازار و همزمانی حضور آنها در بازار عرضه و تقاضاست.