مرکز خرید و فروش بازی‌های اسلامی - ایرانی راه‌اندازی شود

گروه فضای مجازی: یکی از تولیدکنندگان محصولات فرهنگی دیجیتال، پیشنهادی مبنی بر راه‌اندازی مرکز خرید و فروش بازی‌های اسلامی - ایرانی را ارائه داد تا علاوه بر اطلاع‌رسانی از آخرین محصولات داخلی در این حوزه، دسترسی به این محصولات آسان شود.

ابوذر اکبری، مسئول مؤسسه فرهنگی ـ هنری فدائیان رهبر، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: بازی‌هایی که با اندیشه ایرانی تولید و کاراکترها و شخصیت‌های آن بومی باشد و فرهنگ اسلامی در آن لحاظ شود به این معنی که اعتقادات مذهبی در کاراکترها قرار گیرد، این امر می‌تواند بر کاربران تأثیر بسزایی بگذارد.

وی افزود: بسیاری از کاربران رده‌بندی سنی کودک و نوجوان از شخصیت‌های بازی‌ها به عنوان الگوی خود استفاده می‌کنند و سعی می‌کنند رفتارشان را همچون کاراکترهای بازی‌های رایانه‌ای منطبق کنند. بنابراین باید بر روی کاراکترها دقت بسیاری شود تا آن‌ها شخصیت‌های مخربی نباشد و ویژگی‌های مثبت ایرانی و اسلامی را به کاربران نشان بدهد.

مسئول مؤسسه فرهنگی، هنری فدائیان رهبر با اشاره به ضعف تبلیغ در بازی‌های رایانه‌ای، تصریح کرد: در عرصه تبلیغ در این حوزه هنوز عملکرد خوبی صورت نگرفته است تا کاربران به دنبال تولیدات ایرانی بروند. متأسفانه کاربران کودک و نوجوان بازی‌های رایانه‌ای را از کلوب‌ها یا دستفروش‌ها خرید می‌کنند.

وی به ارائه پیشنهادی مبنی بر ایجاد مرکز خرید بازی‌های رایانه‌ای اسلامی - ایرانی در سطح کشور پرداخت و گفت: متأسفانه در عصر کنونی که بازی‌های رایانه‌ای از استقبال بسیاری برخوردار هستند، مرکز خریدی موجود نیست، البته شاید یکی از دلایل اندک بودن تیراژ نسخه‌ها باشد. اما باید بتوانیم تولیدات را گسترش دهیم و در کنار آن تبلیغات مناسبی در زمینه فروش و بازاریابی از سطح جامعه را داشته باشیم تا کاربران رغبت کنند در کنار بازی‌های خارجی به سمت بازی‌های داخلی روی بیاورند.

اکبری اظهار کرد: در این مرکز خرید، می‌توانیم بازی‌های داخلی اسلامی - ایرانی را به کاربران معرفی کرد و در مقابل بازی‌های خارجی را به نمایش گذاشت تا برتری بازی‌های داخلی به منصه ظهور گذاشته شود و کاربران در جریان وجود این نوع بازی‌ها قرار بگیرند.

وی افزود: در عصر کنونی، شاهد فعالیت برنامه‌نویسان کاربلدی هستیم. بنابراین می‌توان در عرصه تولید بازی‌های اسلامی - ایرانی بیش از اینها فعال بود و بهترین بازی‌ها را تولید کرد و با بازی‌های خارجی رقابت داشت.

مسئول مؤسسه فرهنگی، هنری فدائیان رهبر تصریح کرد: به نظر می‌رسد که به صورت جدی روی بازی‌های رایانه‌ای آسیب‌شناسی نشده است. یکی از مشکلات موجود در عرصه بازی‌های رایانه‌ای این است که برنامه‌نویسان با مقوله زیبایی‌شناسی هنر یا روش‌شناسی تبلیغاتی آشنا نیستند. بنابراین دو بخش دولتی و خصوصی باید در کنار هم همکاری بیشتری داشته باشند تا به عرصه تولید بازی‌های مناسب با تبلیغات مطلوب بپردازیم.

وی بیان کرد: بخش دولتی می‌تواند متولی برای آغاز و سیاست‌گذاری بازی‌های رایانه‌ای و بخش خصوصی برای تولیدات انبوه سراسری در سراسر کشور باشد. هر دو بخش دولتی و خصوصی باید به این عرصه ورود یابند تا رقابت میان تولیدکنندگان داخلی ایجاد شود.

اکبری اظهار کرد: یکی از منابع بسیار غنی و بدون اشکال، قرآن بوده که دارای داستان‌هایی با قابلیت‌های بسیاری است. این داستان‌ها عبرت‌آموز و در درون دارای حکمت و مبانی بسیار باارزشی است. از این داستان‌ها می‌توان طرح اولیه را برای تولید بازی‌های رایانه‌ای استخراج کرد و براساس آن بازی‌ مطلوبی را تولید کرد.

مسئول مؤسسه فرهنگی ـ هنری فدائیان رهبر خاطرنشان کرد: در حال حاضر چندین ارگان همچون سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه علمیه قم در حوزه قرآنی کار می‌کنند اگر یکی از ارگان‌ها در عرصه استفاده از مباحث قرآنی در تولید بازی‌های رایانه‌ای پیشتاز شود می‌توانیم بسیاری از این مفاهیم را در درون بازی‌های رایانه‌ای قرار دهیم
.