تیم‌های برگزیده بازی‌آرا از فرآیند شتابدهی یکساله برخوردار می‌شوند

معاون تنظیم‌گری و کسب و کار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در دومین نشست بازی‌آرا به تشریح فرآیند سرمایه‌گذاری و شتابدهی تیم‌های منتخب این رویداد پرداخت.


به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، علیرضا فراهانی در این نشست گفت: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از سال گذشته رویکرد خود درباره موضوع حمایت از بازی‌سازان را به صورت فرآیندی در قالب سرمایه‌گذاری و تعریف مدلی به اسم کسب و کار در بازی‌های رایانه‌ای دنبال کرده است.

او افزود: شروع این فرآیند با جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر بود که برای نخستین بار رویداد سرمایه‌گذاری در کنار این جشنواره تعریف شد. ارزش سرمایه‌گذاری انجام شده بر روی 7 تیم در سال گذشته حدود 10 میلیارد تومان بود که قراردادهای آن بسته شده و یا در حال انعقاد است.

معاون تنظیم‌گری و کسب و کار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: مدلی که برای رویداد بازی‌آرا ترسیم شده همان نگاه سرمایه‌گذاری رشد، مطابق با مدل سرمایه‌گذاری رشد مرسوم در دنیا است. در این مدل تیم‌ها طی رویداد بازی‌آرا جذب فرآیند شتابدهی می‌شوند. در این رویداد ما تا 5 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بر روی تیم‌ها خواهیم داشت. در پایان رویداد سه روزه بازی‌آرا و بعد از اعلام داوری‌ها تیم‌های منتخب جذب فرآیند شتابدهی می‌شوند.

فراهانی در ادامه گفت:  زمان در نظر گرفته شده برای تیم‌ها در این مدل سرمایه‌گذاری حداکثر یکسال است تا فرآیند شتابدهی با هدایت بنیاد و مجموعه شتاب‌دهنده انجام شود. هدف سرمایه‌گذاری هم توسعه تیم و بازی مورد نظر با اولویت‌های موضوعی رویداد بازی‌آرا است. متناسب با  تعداد طرح و زمان‌بندی ارائه شده توسط تیم‌ها، بین 3 تا 12 ماه سرمایه‌گذاری انجام می‌شود.

به گفته فراهانی ارزیابی نهایی از محصول توسط نمایندگان تیم‌های شتابدهی، براساس نسخه‌ای که در گیم‌جم سه روزه بازی‌آرا توسط تیم‌ها و در محورهای محتوایی بازی آرا آماده و ارائه شده، انجام می‌شود. بر این اساس تیم‌هایی که بتوانند از مولفه‌های تولید، کسب و کار و محتوا امتیاز قابل قبولی را کسب کنند، به عنوان برگزیدگان وارد جریان شتابدهی و سرمایه‌گذاری می‌شوند.

 

معاون تنظیم‌گری و کسب و کار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای همچنین گفت: در فرآیند شتابدهی تیم‌ها یک نماینده از سرمایه‌گذاران به‌عنوان راهبر حضور خواهد داشت تا به فرآیند توسعه و انتشار محصول، بازاریابی و کسب و کار کمک کند.