بازی های رایانه ای فرصتی که می تواند به تهدید تبدیل شود

خبرگزاری پانا:بازی های رایانه ای امروز به عنوان وسیع ترین ابزار سرگرمی برای کودکان و نوجوانان محسوب می شود و حجم وسیعی از بازی های خارجی در بازارهای شهر تهران وارد می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، با توجه به حجم وسیع بازی های ایرانی و خارجی در بازار این سووال مطرح است که چه معیاری برای انتخاب بازی های رایانه ای برای خانواده ها وجود دارد و در این میان با توجه به نامگذاری سال 91 به عنوان سال تولید ملی ، کار حمایت از سرمایه ایرانی از سوی مقام معظم رهبری، چگونه می توان از تولیدات ملی در عرصه بازی های رایانه ای حمایت کرد؟
بسیاری از کارشناسان بر این اعتقادند بازی های رایانه ای ایرانی در سال های اخیر به لحاظ کیفی و البته محتوایی توسعه چشمگیری داشته اند و به عنوان نمونه تولید بازی هایی همچون گرشاسب، شمشیر نادر، میر مهنا و... نشان می دهد ظرفیت های بسیاری در عرصه تولید بازی های رایانه ای در کشور وجود دارد.
با توجه به تاثیرگذاری فرهنگی بازی های رایانه ای و استفاده از این ابزار فرهنگی صنعتی به منظور هجمه نرم از سوی غرب، به نظر می رسد باید از تولیدات ملی در عرصه بازی های رایانه ای حمایت کرد و این حمایت علاوه بر تولید در زمینه تبلیغات و معرفی صحیح بازی های رایانه ای نیز امری ضروری تلقی می شود.

کودکان و بازی های رایانه ای
امان اله قرایی رییس انجمن جامعه شناسان درباره تولید بازی های رایانه ای بومی می گوید: جامعه شناسان و روانشناسان باید در تحلیل بازی های خارجی به تولید کنندگان مشاوره دهند و باید بررسی کنیم هریک از این بازی ها چه پیامی را برای نسل جوان در پی دارند.
وی یادآوری می کند که بازی رایانه ای خارجی که  به کشور ما وارد می شوند هدف داشته و به دنبال تخریب فرهنگ ما هستند و تاثیر عمیقی در روح و روان جوانان می گذارند.
به گفته رییس انجمن جامعه شناسان، غرب به درستی می داند چگونه فرهنگ خود را به نسل جوان تحمیل و از بازی های رایانه ای برای تحقق این هدف استفاده می کند.
قرایی ادامه داد: متخصصان بازی سازی باید در راستای تولید بازی هایی فعالیت کنند که در خدمت جامعه بوده و بینش کودکان را بالا ببرند و آنان را با فرهنگ و میراث ایرانی اسلامی آشنا کنند.
بازی های رایانه ای و جنگ نرم
محمد خزاعی از تهیه کنندگان سینما و کارشناسان فرهنگی کشور نیز درباره بازی های رایانه ای می گوید: به هر حال خانواده ها خواسته یا ناخواسته با بازی های رایانه ای به عنوان صنعتی نوظهور آشنا هستند.
وی تاکید دارد که بازی های رایانه ای خارجی در سال های اخیر در کشور ما حضور پر رنگی داشته اند از اینرو نباید وجود این بازی ها را که انحرافات اخلاقی دارند نادیده گرفت.
دبیر سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر در ادامه می گوید: جوانان تا ساعت ها در مقابل رایانه های خود قرار می گیرند و با استفاده از بازی های رایانه ای به دنبال رفع نیازهایشان هستند و باید به این نیازها از طریق تولیدات داخلی پاسخی مناسب داده شود.
به گفته خزاعی، کشورهای خارجی با تولید بازی های رایانه ای ضد اسلامی تلاش می کنند ذهن نسل جوان ما را تسخیر کنند و در این میان تولید بازی های با کیفیت داخلی می تواند ابزار مناسبی برای مقابله با این هجمه باشد.
تهیه کننده فیلم سینمایی قلاده های طلا برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره ها را در معرفی بازی های رایانه ای داخلی اقدامی موثر می داند و در این باره بر این اعتقاد است که نمایشگاه و جشنواره بازی های رایانه ای تهران بدون شک راهکاری مفید برای معرفی تولیدات داخلی است و در این میان نهادهای مختلف باید اهتمام بیشتری به تولید بازی های با کیفیت داخلی با قابلیت رقابت با نمونه های خارجی را داشته باشند.
تهیه کننده فیلم سینمایی قلاده های طلا می افزاید: شرکت های توزیع کننده بازی های رایانه ای باید تحت نظارت قرار گیرند تا بازی های غیر اخلاقی وارد کشور نشود و بنیاد ملی بازی های رایانه ای برای در تحقق این هدف نقشی اساسی دارد.
اطلاع رسانی درباره آسیب های بازی های رایانه ای
پژمان لشگری پور معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی نیز به برگزاری جشنواره بازی های رایانه ای تهران اشاره کرده و می گوید: بازی سازی در کشور با توجه به پیشرفت های شگرف و فناوری در دنیا از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی یادآور می شود که خانواده ها باید در انتخاب بازی های رایانه ای دقت کافی داشته باشند و در این میان بنیاد ملی بازی های رایانه ای نقشی خطیر دارد.
معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی تاکید دارد: اطلاع رسانی دقیق درباره آسیب های استفاده از بازی های رایانه ای رده بندی نشده در جشنواره بازی های رایانه ای تهران از جمله دستاوردهای این رویداد فرهنگی است.
لشگری پور می افزاید: جشنواره بازی های رایانه ای تهران می تواند عاملی برای ترغیب خانواده ها برای استفاده از بازی های رایانه ای ایرانی باشد.
وی توضیح می دهد: بازی های خارجی سرشار از خشونت و استرس برای جوانان است و با انتقال این شاخص ها به نسل جوان، بی اخلاقی در میان نسل جوان ترویج پیدا می کند از اینرو باید درباره این مسائل در جشنواره بازی های رایانه ای تهران اطلاع رسانی شود.
معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی می گوید: نظارت در عرصه بازی های رایانه ای از سوی مسوولان و بنیاد ملی بازی های رایانه ای امری ضروری است اما با اطلاع رسانی صحیح به والدین می توان این نظارت را در خانواده ها نهادینه کرد.