معاون امور سینمایی اعلام کرد: آغاز حرکتی جدی‌ برای دست‌‌یابی به بازی ملی
معاون امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: نظام رده‌بندی سنی بازیهای رایانه‌ای مبتنی بر معیارهای فرهنگ اسلامی و نگاه روانشناختی و اصول جامعه‌شناسی است.
به گزارش خبرگزاری راه فیروزه ازمدیریت اطلاع‌رسانی بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای، مهندس " محمدرضا جعفری‌جلوه" ، یادآور شد: مبنای هر نظام طبقه‌بندی در کشور ما نسبت به دیگر کشورها به لحاظ اهمیت موضوع و جهت‌گیری آن به سوی آموزش و کار اخلاق‌گرایانه برای آموزش نسل جوان، مهم تلقی می‌شود.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به نشست اخیر هیات امنای بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستاوردهای مثبت این دیدار بر ضرورت تداوم تلاش بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای برای ساماندهی به عرصه بازیهای رایانه‌ای تاکید کرد.
وی گفت: از زمانی که ساماندهی عرصه ملی بازیهای رایانه‌ای در دستور کار مدیریت فرهنگی کشور قرار گرفت، مقرر شد با توجه به رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و همچنین تاکید شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای نظارت بر مصرف بازیها به شکل وسیع در کشور و همچنین برای ایجاد سامانه حمایت از تولید بازی و تولیدات داخلی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری‌ها و اقدامات لازم را انجام دهد.
جعفری جلوه تصریح کرد: بر همین اساس معاونت امور سینمایی مبتنی بر شرح وظایف ابلاغی از شورای عالی انقلاب فرهنگی، فعالیت‌ خود را از سال گذشته در عرصه بازیهای رایانه‌ای  آغاز نمود.
معاون امور سینمایی با اشاره به حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای از تولیدکنندگان داخلی به عنوان برنامه محوری، یادآور شد: در طول یکسال گذشته این بنیاد در عرصه‌های مختلف، حمایت از تولیدات داخلی و اجرای  مصوبات به منظور انگیزه بخشی به فعالان این عرصه را برای حرکت جدی‌تر برای تولید بازی ملی دستمایه امور قرار داده است.
وی  در پاسخ به این پرسش "که چه اقداماتی برای ارتقای تولیدات داخلی و زمینه رقابت با بازیهای خارجی انجام گرفته است؟"، افزود: در رقابت با طیف وسیع بازیهای خارجی اقدامات سلبی نمی‌تواند، تاثیر نهایی بگذارد، بلکه می‌بایست فعالیت‌های پالایش‌کننده در بازار توزیع و مصرف بازیهای خارجی را در نظر بگیریم، چرا که تعدادی از این بازیها به هیچ وجه تناسب اخلاقی و مذهبی با مردم، جوانان و نوجوانان ما ندارند و به همین منظور باید در کنار برخورد سلبی و پالایش‌کننده قطعا درصدد کار موثری در معرفی بازیهای اصیل و متناسب بومی داشته باشیم.
جعفری‌جلوه، تاکید کرد: برای ایجاد تعامل، حوزه ارزشیابی و نظارت و بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای و به منظور ساماندهی به  عرصه یاد شده، اقدام سلبی یا ایجابی در دستور کار معاونت امور سینمایی و مجموعه‌های مسئول در این حوزه قرار دارد.
معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری  یادآور شد که سهم بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای در چرخه نظارت و حمایت جدی‌تر است. چرا که با این امر، نظارت از منظر قانونی و علمی ـ کاربردی تاثیرات و نتایج موثرتری را به همراه خواهد داشت.
او از ساماندهی حوزه تولید بازی، حمایت از تولیدکنندگان، نظام‌مند کردن تبلیغات، حمایت از عرضه و توزیع بازیهای غیر ملی و حمایت از ساماندهی "گیم نت‌ها" متناسب با قوانین و شرایط فرهنگی و به تعبیری نظارت بر فعالیت مکان‌های عرضه بازی که هم وجهه نظارتی دارد و هم حمایتی، به عنوان دیگر فعالیت‌های بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای نام برد.
 جعفری‌جلوه در پاسخ به این پرسش که " آیا همکاری لازم میان بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای و نیروی انتظامی برای مبارزه با عرضه بازیهای غیرمجاز به وجود آمده است؟" ، گفت: به دنبال تعامل موفق نیروی انتظامی با  معاونت امور سینمایی و موسسه رسانه‌های تصویری در زمینه جمع‌آوری فیلم ـ کپی‌های غیرمجاز و مبتذل، این مسیر در حوزه بازی نیز ادامه خواهد داشت.
 معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، توضیح داد: بحث نظارت و اقدامات پالایش‌کننده و به تعبیری پاک کردن محیط های بازی برای مصرف بهتر و متناسب‌تر فرزندان‌مان در سراسر کشور بر این موضوع تاکید دارد که در وجوه مختلف، اقدامات نظارتی را با برنامه و اقدامات عملی به پیش ببریم. مانند فعالیت‌هایی که در مبارزه با تکثیر غیرمجاز فیلم اتفاق افتاد و امروز آرامش قابل اعتنایی را در این زمینه شاهد هستیم.
 جعفری‌جلوه در پاسخ به این پرسش که " آیا اقدامات انجام گرفته در مبارزه با محصولات غیرمجاز فرهنگی کافی بوده است؟"، یادآور شد: بی‌شک اقدامات انجام گرفته بی‌نقص هم نبوده است. زیرا دو عرصه سینما و بازیهای رایانه‌ای، عرصه‌هایی بسیار پیچیده و به تعبیری غیر قابل مهار هستند. بدون شک بخشی از شبکه نمایش خانگی و بخشی از فعالیت‌های حوزه سمعی و بصری، مقوله بازیهای رایانه‌ای است.
جعفری‌جلوه همچنین در پاسخ به این پرسش که "چه اقدامات نظارتی تاکنون در عرصه بازیهای رایانه‌ای انجام گرفته است ؟" افزود: از اقدامات پالایشی که در این زمینه انجام گرفته می‌توان به بازبینی و ملاحظه و ارزیابی بیش از "هزار بازی " تا این مقطع زمانی اشاره کرد.
وی گفت: همکاران ما در یک اقدام مشترک، بین اداره کل همکاری‌های سمعی و بصری و بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای، فعال و پیگیر هستند. مشخص شدن "یکصد" عنوان بازی نامتناسب و به تعبیری بازیهای غیرمجاز و انعکاس آنها به مراجع ذیربط جهت اقدامات بازدارنده از جمله کارهای انجام شده در این زمینه به شمار می‌رود.
معاون امور سینمایی با اشاره به تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیات امناء بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای در مورد فعالیت فعالان و تولیدکنندگان بازیهای رایانه‌ای زیرنظر مستقیم معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در خصوص موضوع نظارت بر "گیم نت‌ها" و همکاری صاحبان اماکن بازی با نهادهای مسئول، نیز گفت: بخشی از تولیدکنندگان و فعالان این عرصه در تعامل با تربیت بدنی فعالیت می‌کنند و بخش دیگر تحت نظارت وزارت بازرگانی هستند و بخش دیگر نیز تعامل نسبی با دیگر نهادهای فرهنگی و آموزشی در کشور دارند و بخشی هم با مدیریت اصلی فرهنگی کشور همکاری می‌کنند، که در مجموع این همکاری‌ها باید به یک مسیری واحد ختم شود.