تقدیر معاون علمی رئیس جمهور از شروع فعالیت سرمایه‌گذاری در جشنواره بازی فجر

معاون علمی رییس جمهور گفت: زمانی که فناوری، کسب‌وکار و اقتصاد با یکدیگر عجین شوند شرکت‌های دانش‌بنیان روی کار می‌آیند.


 به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی ریاست جمهوری در اختتامیه نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر که شامگاه دیشب ۲۳ دی در تالار وحدت برگزار شد، گفت: شروع فعالیت در بخش سرمایه‌گذاری در بازی‌های رایانه‌ای قابل تقدیر است.

وی افزود: در سایه نعمات ویژه‌ای که خداوند به بشر داده دو مخلوق وجود دارند که تمام دستاوردهای بشر برای این دو است: علم در سایه عقل و فرهنگ در سایه جان و روح؛ و همه آنچه ارزش انسانی محسوب می شود، ارزش علم یا فرهنگ است.

وی تصریح کرد: زمانی که علم وارد میدان می شود فناوری ظهور پیدا  می‌کند؛ زیرا فناوری همان علمی است که کاربردی شده است و زمانی که فرهنگ به عرصه عمل بیاید، هنر را ایجاد می کند. بنابراین می‌توان گفت هنر محصول فرهنگ است و به همین دلیل هنرها در میان همه ملت‌ها متفاوت است.

دهقانی فیروزآبادی گفت: وقتی فناوری با اقتصاد عجین می‌شود، شرکت دانش بنیان ایجاد می‌شود، شرکت دانش بنیان ترکیب خلاقانه فناوری‌ و کسب و کار است که می‌تواند نوآوری فناورانه عرضه کند.

وی افزود: تفاوت کسب‌وکار خلاق با مؤسسات هنری سنتی این است که شما همزمان بال فناوری، کسب‌وکار و هنر را می‌بینید و نقش فناوری در آن پررنگ است و به همین دلیل است که شرکت‌های خلاق همیشه مورد توجه ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم بوده است‌.

دهقانی فیروزآبادی گفت: آنچه که درباره این مؤسسات مورد توجه و قابل رقابت است، توجه و زمان افراد است، زیرا هرکسی بتواند زمان و توجه افراد را بیشتر به دست بیاورد، موفق‌تر خواهد بود.

وی افزود: در این بین تنها مساله بازار مهم نیست. بلکه مساله آموزش، فرهنگ و رفتار نیز بسیار اهمیت دارد و نقش زیادی در ارتقاء شخصیت افراد به عنوان غذای بشر دارد.

معاون علمی رئیس جمهور خاطر نشان کرد: کشور ما دارای تاریخ، فرهنگ و جوانان پراستعداد است؛ اما برای موفقیت بیشتر و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های خود باید روی چند حوزه مشخص متمرکز شویم و سرمایه‌گذاری کنیم.

وی افزود: یکی از چالش‌های مهم عملکرد فردی در این حوزه است که باید افراد، شرکت‌ها و مجموعه با یکدیگر عجین شوند تا با ایجاد شرکت‌های بزرگ‌تر، آثار بزرگی خلق شود.

 

وی همچنین گفت: امروز در صنعت خلاق آنچه مورد توجه است این است که چه قدر از مخاطب زمان و توجه می‌گیریم؟ در ایران روزانه ۳۴ میلیون نفر متوسط ۹۵ دقیقه در روز بازی می‌کنند، یعنی سه میلیارد نفرساعت بازی در روز؛ اگر هر دقیقه بازی قابلیت خلق ارزش ۱۰ تومان داشته باشد، این حجم از توجه و زمان سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان ظرفیت دارد. بنابراین باید به عنوان یک حوزه جدی نرم به بازی‌های رایانه‌ای توجه کنیم. وقتی از بازاری با این حجم حرف می‌زنیم باید توجه سرمایه‌گذاران بیشتر شود. 

دهقانی فیروزآبادی اظهار داشت: حوزه بازی‌های رایانه‌ای فقط بازار نیست. آموزش، فرهنگ، رفتار، ارتقای شخصیت و ... نیز هست. در بازی اتفاق‌های زیادی موثر بر روح و روان و سلامت می‌افتد. البته در جاهایی که ظرفیت داریم، آسیب‌هایی هم داریم که نمی‌گذارد آن ظرفیت نتیجه عالی دهد. ما فرهنگ بزرگ و تاریخ کهن و مردم اهل فرهنگ و جوانان پراستعداد داریم که هزینه تولید آثار و بازی‌های آنها کمر از حد جهانی است.