استفاده دقیق از ظرفیت بازی‌ها دستاوردهای فرهنگی به‌دنبال دارد

آئین پایانی نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر شامگاه شنبه (۲۳ دی) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و برخی از مسئولان فرهنگی در محل تالار وحدت برگزار شد.


به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر فرهنگ در این آئین گفت: برگزاری این جشنواره بعد از چهار سال مجددا از سر گرفته شد. چراکه حوزه بازی‌ها جزو بالاترین میزان مصرف فرهنگی در میان همه گونه‌های هنری است که هرروز هم دایره آن گسترده‌تر می‌شود.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت بازی‌ها تصریح کرد: شاهد هستیم امروز در بخش‌های مهم  به عنوان یکی از راه‌های ایجاد خلاقیت و گشایش در کارها به این موضوع توجه می‌شود. چندی پیش در دانشگاه امیرکبیر جشنواره بازی‌های جدی را داشتیم که در آن شاهد رقابت بسیار خوبی بودیم که ماحصل آن حل بسیاری از مشکلات اجرایی با استفاده از فناوری‌های نوین در این حوزه بود.

وزیر فرهنگ ادامه داد: به بازی‌ها به عنوان یکی از مولفه‌های مهم در حوزه  اقتصاد فرهنگ و هنر باید توجه کنیم؛ چرا که بازی ها سهم مهمی را در انتقال ارزش‌های فرهنگی ایفا می‌کنند و بر همین اساس همه کشورهای توسعه یافته در حال سرمایه گذاری و گسترش حیطه فعالیت‌های این بخش هستند.

وی با بیان اینکه در گذر زمان مجموعه بازی‌ها به نحوی در حوزه‌های مختلف زندگی نفوذ کرده است که اثر گذاری کم نظیری دارد، افزود:  ایران فرهنگی ما میراث بزرگی را در بخش‌های مختلف دارد که استفاده دقیق از این ظرفیت برای ما دستاوردهای فرهنگی را به دنبال خواهد داشت؛ میراث غنی ما در شاهنامه، آثار حکیم نظامی، حکمای بزرگ ادبی و روایت‌های مهم از اسطوره‌های ما جز ظرفیت‌هایی است که در این حوزه می‌شود به آن توجه کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: شاهد هستیم بخش مهمی از بازی‌هایی که مورد توجه قرار گرفت به روایت زندگی اسطوره‌های حوزه فرهنگی ما اختصاص داشت و سنین مختلف از آن استقبال کرده بودند.

اسماعیلی گفت: نکته بعدی استفاده از این ظرفیت در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر است؛ کسانی که می‌توانند از زنجیره متعالی این بخش استفاده کنند این امکان را دارند تا بازار اقتصادی بسیار خوبی را  ایجاد کنند که این مسأله حتما در میان اهداف دوستان ما در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز هست.

وی افزود: نکته دیگر به تعامل گسترده این بخش با حوزه‌های کاری مختلف مربوط می‌شود. در بنیاد بازی‌ها هیات امنایی داریم متشکل از اغلب دستگاه‌هایی که در این حوزه حضور دارند که می‌توانند در ارتقای آن سهم داشته باشند و همچنین می‌توانند به فراخور ماموریتشان در این حوزه نقش‌آفرین باشند.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه بیش‌از ۱۹ استان در این بخش حضور دارند که نشان دهنده ظرفیت فراگیر در این حوزه است، تصریح کرد: به شکل ویژه از معاونت علمی ریاست جمهوری تشکر می‌کنم که با استفاده از صندوق نوآوری شکوفایی از بازی‌های برگزیده حمایت کردند.
.
استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: خواهشم این است فضای حمایتی گسترده‌ای را به بهانه این جشنواره رقم بزنیم و بخش‌های نخبگانی از این موضوع استفاده کنند چرا که یکی از جهت‌گیری‌های ما در حوزه فعالیت‌های فرهنگی هنری باید تقویت این بخش باشد.

وی افزود: در برنامه هفتم تکالیف مهمی داریم؛ تولید و انتشار بازی‌های متنوع تکلیف جدی ماست که دوستان من باید آن را عملی کنند.