جدیدترین بازی«ناطورگیمز» چشم به راه انتشار

بسیاری از گیمرها آنها را با بازی «پرسلاح» می‌شناسند؛ اولین تجربه جدی آنها در بازی‌سازی که ایده‌اش از یک مکانیک شلیک و هدف گیری در موبایل شکل گرفت.


بازی‌ای که به گفته سروش لبانیان، سرپرست و برنامه نویس« ناطورگیمز» هنوز هم یکی از بازی‌های موفق شرکت‌شان است و این روزها سرگرم به روزرسانی آن هستند. طراحی و انتشار این بازی برای تیم ناطورگیمز آغاز راهی بود که با انتقام کرگدن، پیکسی، شهرقشنگ و کلمات متقاطع ادامه پیدا کرد. تیم ناطورگیمز این روزها در انتظار انتشار جدیدترین بازی‌شان با عنوان «کلمارپیچ» هستند که مراحل تست را سپری می‌کند.

 

از انیمیشن‌ سازی تا بازی‌سازی

علاقه به بازی سازی برای سروش لبانیان، سرپرست شرکت ناطورگیمز مثل تمام گیمرها و فعالان صنعت بازی از همان دوران کودکی شروع شد که به قول خودش از کودکی با بازی های ویدیویی بزرگ شده است. آن موقع‌ها در جایگاه بازیکن، عاشق دنیای بازی بود و بعدها که بزرگتر شد رویایش هم بزرگ شد؛ رویای ساخت بازی:«هرچه بزرگتر شدم، علاقه‌ام به ساخت بازی هم بیشتر شد. تقریبا از ۱۵-۱۶ سالگی شروع به یادگیری نرم افزار های ۳ بعدی و انیمیشن کردم که شروعی برای ورودم به صنعت انیمیشن سازی بود. بعد از ۶ سال فعالیت در زمینه انیمیشن سازی، فرصتی پیش آمد تا با چند نفر از دوستان شروع به ساخت بازی کردیم و این داستان تا به امروز که تقریبا ۷ سال از آن می‌گذرد، ادامه دارد.»

 

 

شروع علمی‌تر بازیسازی

تاسیس ناطورگیمز که عنوان «دانش بنیان» را نیز پیشوند اسم شرکت خود دارد به سال 97 برمی‌گردد. آنجا که سروش لبانیان بعد از جدا شدنش از تیم «باران رویا»، با هدف ساخت و انتشار بازی‌های موبایلی بر پایه بررسی و تحلیل رفتار بازیکنان با چند نفر از دوستانش روند تاسیس شرکت را شروع کرد: «بعد از اینکه از تیم باران رویا در تابستان 97 جدا شدم، تصمیم گرفتم بازی سازی موبایل را علمی‌تر و برپایه تحلیل داده‌ها انجام دهم.در حقیقت به همین دلیل از تیم باران رویا جدا شدم.»

 

کسب یک نشان مهم بخاطر«پرسلاح»

اولین تجربه جدی بازی سازی ناطور گیمز با بازی پرسلاح شکل گرفت. لبانیان درباره اینکه طراحی بازی پرسلاح چگونه شکل گرفت و به مرحله انتشار رسید، گفت:« بازی پرسلاح از طراحی یک مکانیک ساده برای بازی‌های شوتر اول شخص موبایلی شکل گرفت و ما تصمیم به توسعه بازی گرفتیم. البته مثل دیگر بازی‌ها، این بازی نیز برای تست ساخته شد. می‌توان گفت که بازی پرسلاح تا به امروز در هیچ نقطه‌ای از دنیا نمونه مشابه ندارد. این بازی هنوز هم یکی از بازی‌های موفق ما است و این روزها مشغول به روزرسانی آن هستیم.»

ناطورگیمز یک سالی می‌شود که بخاطر بازی پرسلاح نشان دانش بنیان دریافت کرده‌ است، نشانی که لبانیان می‌گوید از دریافتش راضی است چون دریافت این نشان آورده خوبی برای شرکت‌ها در قالب تسهیلات به همراه دارد و آنها نیز از این تسهیلات استفاده کردند.

 

انتقام آخرین کرگدن سفید سودان

ناطورگیمزی‌ها بعد از پرسلاح سراغ طراحی و انتشار بازی دیگری رفتند که «انتقام کرگدن» نام گرفت.این بازی نیز نامزد بهترین بازی ژانر اکشن در هشتمین جشنواره بازی‌های ویدئویی ایران شد: « اکثر بازی‌های ما بر اساس تست سبکی از بازی بنا شده است. انتقام کرگدن به منظور بررسی رفتار بازیکن در بازی‌های رانر هایپر کژوال شکل گرفت. البته بازی‌های ما، معمولا بازی‌های تجاری خالص نیست و چون یکی از بچه‌ها علاقه خاصی به کرگدن داشت، تصمیم گرفتیم موضوع بازی در رابطه با آخرین کرگدن سفید سودان باشد که با استقبال خوبی هم روبرو شد.»

 

تحریم‌ها دست و پای بازی‌سازان را بسته

اینکه صنعت بازی سازی ایران این روزها با چه چالش‌هایی مواجه است، سوالی است که قطعا فعالان این صنعت به‌خوبی می‌توانند درباره آن صحبت کنند. سروش لبانیان می‌گوید علی‌رغم اینکه این صنعت با مشکلاتی مواجه است، اما شرایط حال حاضر بازی‌سازی در ایران خیلی خوب است. به اعتقاد او تحریم‌های اعمال شده علیه ایران اولین و مهمترین چالش پیش روی صنعت بازی ایران است: «تحریم‌ها دست و پای سازنده‌های بازی را برای برقراری ارتباط با سایر کشورها بسته است و محدویت‌های زیادی به‌وجود آورده است.»

موضوع دیگری که فکرمی‌کنم مشکلی جهانی باشد، عادت دادن کاربر به بازی‌های مجانی است. هر چه این اتفاق بیشتر بیفتد، علاقه کاربر به هزینه کردن برای بازی کاهش می‌یابد و سازنده هم مجبور به کاهش هزینه برای ساخت بازی مجانی می‌شود، در نتیجه بازی‌ها کیفیت خود را از دست خواهند داد.

 

جدیدترین بازی در حال انتشار تیمی جوان

لبانیان و اعضای تیمش در شرکت ناطورگیمز این روزها علاوه بر به‌روز رسانی بازی پرسلاح، سرگرم به روز رسانی بازی شهر قشنگ نیز هستند و البته پیگیر مراحل انتشار بازی جدید «کلمارپیچ» که در مرحله تست است.

سرپرست و برنامه نویس ناطورگیمز درباره تیمی که با او در شرکت همکاری می کنند نیز توضیح داد و از آنها نام برد: «تیم ما هم مثل خیلی تیم‌ها در این سالها تغییرات بسیاری کرده است، چند نفر از ما جدا شدند و تعدادی دیگر اضافه شدند. با خیلی از دوستان به صورت دورکاری همکاری کردیم و با برخی هم پروژه‌ای. در حال حاضر سه نفر اعضای اصلی  شرکت را تشکیل می‌دهند و دوستان دیگری هم به ما به صورت پاره وقت و یا دورکاری کمک می‌کنند.

سام لبانیان (فروش و مارکتینگ)، حانیه مزینانی (طراح و گرافیست)، دانیال صابونچی (طراح محصول و رابط کاربری)،عرفان ملک حسینی(طراح و طراح بازی)، پرهام هنرمند (برنامه نویس unity)، ندا پیله ور ابریشم (طراح و گرافیست) و رهام سجادی (طراح بازی و مرحله) کلیه دوستانی هستند که در این مدت با ما همکاری داشته‌اند.»


لینک صفحه دریافت بازی‌ها:

پرسلاح

انتقام کرگدن

پیکسی

شهرقشنگ (کلمات متقاطع)

کلمارپیچ