راهکارهای تمرکززدایی از آموزش بازی‌سازی

فاطمه خدایی از بازی‌سازان کشورمان معتقد است تدوین محتوای آموزشی در تمامی سطوح و ورود بازی‌سازی به عنوان یک رشته تحصیلی می‌تواند در زمینه آموزش بازی‌سازی بسیار مفید و موثر واقع شود. این بازی‌ساز روش‌هایی همچون ارایه فیلم‌های آموزشی بر بستر وب، ایجاد کلاس‌های آنلاین، برگزاری کارگاه‌ها یا رویدادها در شهرهای مختلف و شیوه‌ خاصی از منتورینگ را در تمرکززدایی از آموزش بازی‌سازی موثر می‌داند.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای سازنده بازی مدا معتقد است باید آموزش‌هایی در تمام سطوح تدوین یا ترجمه کرد و در اختیار علاقه مندان قرارداد. خدایی در این مورد عنوان کرد: از مدارس راهنمایی و دبیرستان گرفته تا دانشگاه ، اگر بتوان این رشته را به عنوان یکی از رشته‌های تحصیلی در دبیرستان‌های فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌ها وارد کرد و متناسب با نیاز بازی‌سازی به این افراد آموزش داد بسیار مفید خواهد بود.
 مدیر استودیوی بازی‌سازی رز درباره گسترش فعالیت‌های آموزشی انستیتو ملی بازی‌سازی به سایر شهرستان‌ها و از بین رفتن تمرکز آموزش در استان تهران نیز گفت: بسیار عالی خواهد شد اگر این تمرکز از بین برود و افراد علاقه‌مند و فعالین بازی‌سازی بتوانند از امکانات و آموزش‌های انستیتو برخوردار شوند. برای این مهم چند روش به ذهن بنده میرسد که همگی آنها باید در کنار هم انجام شوند.
اولین روش همان ارایه فیلم‌های آموزشی بر بستر وب است، تا همه بتوانند از آن استفاده نمایند.
دومین روش ، ایجاد کلاس‌های آنلاین است تا دانشجو بتواند با استاد به صورت آنلاین صحبت نماید و اشکالات را بپرسد و از تدریس استاد بهره بگیرد.
سومین روش برگزاری کارگاه‌ها یا رویدادها در شهرهای مختلف است. چهارمین روش منتورینگ یا ارایه مشاوره به افراد یا تیم‌های بازیسازی است که در کار خود در زمینه خاصی دچار مشکل شده‌اند.
حتی به نظر بنده در برخی از مراکز استان‌ها که تعداد بازی‌سازان و علاقه‌مندان به بازی فراوان است ایجاد یک شعبه نمایندگی از انستیتو بازی‌سازی کمک شایانی خواهد کرد.
خدایی معتقد است نقش آموزش و دانش به روز در توسعه بازی سازی کشور ضروری است. وی در این زمینه گفت: با توجه به تغییر سریع سلیقه مخاطب در این مدیا، و حتی تغییر سریع تکنولوژی، این امر ضروری است که تیم‎‌های بازی‌سازی طبق آخرین دستاورد‌ها و دانش روز فعالیت نمایند تا هم هزینه‌های تولید کاهش پیدا کند و هم به نتایج مطلوب و درآمدزایی مناسب دست یابند.
این بازی‌ساز درباره نقش بخش خصوصی در حوزه آموزش بازی‌سازی نیز عنوان کرد: مسلما کسانی که در زمینه بازی‌سازی کار کرده‌اند و تجربه دارند می‌توانند این تجربه را به دیگران منتقل کنند. تا کنون هم شرکت‌های خصوصی بویژه آن‌هایی که در پایتخت نیستند، خود به تربیت و آموزش نیروی انسانی مورد نیازشان پرداختند و برای این کار هزینه کردند؛ زیرا که نیروی تعلیم دیده شده در این زمینه موجود نبوده است.
فاطمه خدایی افزود: اعضای تیم‌های بازی‌ساز با هم و در کنار هم به ارتقای دانش یکدیگر کمک کرده‌اند. از این پس هم به همین شکل خواهد بود. زیرا با پروش نیروی کار گزینه‌های بیشتر و بهتری برای همکاری در شرکت‌های بازی‌سازی وجود خواهد داشت.