روح قرآن باید در نظام بازی سازی جاری شود

 رییس مرکز بررسی های دکترینال امنیت بدون مرز در دومین روز از نمایشگاه بین المللی بازی های رایانه ای تهران با حضور در همایش بیداری اسلامی با موضوع بازی های رایانه ای که در مصلی امام خمینی (ره) بر استفاده از محتوای قرآنی در تولید بازی های رایانه ای تاکید کرد.
به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای تهران، دکتر حسن عباسی در همایش بازی های رایانه ای و بیداری اسلامی با اشاره به اینکه خروجی این نمایشگاه باید به عنوان یک دست آورد ملی باشد گفت: بیداری اسلامی و بازی رایانه ای موضوعی است که متاسفانه در کشورهای اسلامی به خصوص ایران به طور دقیق به آن پرداخته نشده است. 
 وی ادامه داد: سازوکاری که نظام غرب در بازی های استراتژیک اعمال کرده است مقابل نقطه بیداری اسلامی است . 
رییس مرکز بررسی های دکترینال امنیت بدون مرزبیان کرد: از سال 1997 که پنتاگون مبحث بازی استراتژیک  را آغاز کرد  با مطالعه کلیدی  تاثیر بر روی نسل های بعد را هدف قرار داد و 4 سال بعد یعنی در 11 سپتامبر در 2001 میلادی تلاش کرد تا زمینه حمله به افغانستان و عراق را در این بازی ها بیان کند. 
 وی تاکید کرد: در همان سال ها نیزسری بازی های  generalsنیز از سوی آمریکایی ها با موضوع بازی های استراتژیک ارائه شد؛ یعنی آنها قبل از اینکه از ادبیات و سینما  به عنوان رسانه استفاده کنند برای رسیدن به مقاصدشان از بازی ها شروع کردند. 
عباسی با اشاره به اینکه بازی های استراتژیک به بازی هایی اطلاق می شود که در سایه قدرت باشد ادامه داد: در صورتی حمله به کشوری موفقیت آمیز است که در مرحله اول افکار عمومی  آن جامعه برای این کار آماده شود که ایالت متحده و غرب چنین کاری را در فیلم ها و بازی هایشان نشان می گیرند. 
رییس مرکز بررسی های دکترینال امنیت بدون مرز افزود: هالیوود این ساز وکار را در قالب آثار سینمایی به خوبی نظم می داد و به عنوان نمونه مجموعه کامل جیمزوان در طول تاریخ ربع قرن یعنی طی 25 سال از دهه1960 تا زمان فروپاشی شوروی در مجموع بیش از 20 اثر سینمایی، تحولات بین شوروی و آمریکا در حوزه قدرت تعریف شد. 
وی ادامه داد: در دو بازی جنرالز اول و دوم به طور مشخص مسئله اشغال افغانستان و عراق و جنگ بین مسلمین و با نمادهای مذهبی  اشاره شده است که در آن حمله به یک مسجد با  تخریب اما حمله به یک کلیسا سالم  به در می رود. 
عباسی بیان کرد: آنها به طور مثال در بازی  Assassinscreenبا الهام از قضیه حسن صباغ، شهادت طلبی را هدف گرفتند. یعنی در این بازی تروریسم را به قلعه الموت حسن صباغ ربط دادند و اعلام کردند تروریسم یک برون مایه اسلامی با نگاه حسن صباغ است  و کسی که کار ترور انجام می داده حشیش مصرف می کرده و به نوعی مست بوده است.
وی خاطر نشان کرد: در ان بازی ها اینگونه القا می شود کسی که به خود بمب می بندد و عملیات انتهاری می کند به نوعی شبیه فردی است که حشیش مصرف کرده و دست به خودکشی زده است؛ آنها خواسته اند طی 12سال گذشته در نشریات مختلف که ریشه تروریزم ریشه در قلعه الموت دارد و بن مایه اسلامی دارد. 
عباسی تاکید کرد: آنها برای انسان غربی با متون علمی خود اینگونه بیان کرده اند که همانطور که در قضیه حسن صباغ با مصرف حشیش خودکشی کردند مسلمانان هم با مصرف حشیش عملیات انتهاری انجام می دهند.  
*جامعه غربی فقط جعل تاریخ می کنند
وی با اشاره به ترور در این بازی که الهام گرفته از قضیه حسن صباغ است افزود: در قضیه حسن صباغ 43 ترور با اسم مشخص انجام شده اما در این بازی Assassinscreen  43  ترور با اسم های به جز آن اسم ها  صورت گرفته که فقط جعل تاریخ بوده است و بیان می کند که اینها حشیش مصرف کرده اند و بهشت برایشان مانند توهم به تصویر کشیده می شود و نوجوانی که این بازی را استفاده می کند تمام این موارد به او القا می شود. 
عباسی گفت: آنها با جعل تاریخ و زمینه سازی در ذهن مخاطب قضیه حسن صباغ را به عملیات انتهاری جدید ربط می دهند. 
وی در بیان اثر بخشی بازی های رایانه ای و فیلم تلویزیونی افزود: در یک فیلم، سناریو بسته شده است و تنها مخاطب با نقشی که مشاهده شده همذات پنداری می کند اما در بازی رایانه ای سناریو بسته نیست و نوجوانی که از بازی استفاده می کند به جای هم ذات پنداری خود را در آن نقش بازی می کند و تاثیر پذیری بیشتری دارد. 
رییس مرکز بررسی های دکترینال امنیت بدون مرز تاکید کرد: جامعه غربی برای برجسته کردن  و القای خواسته های خود به کشورهای ایران به خصوص جهان اسلام بهترین راهکار را انیمیشین و تولید بازی های رایانه ای می دادند. 
 عباسی با اشاره به فیلم saltخاطر نشان کرد: در این فیلم وقتی قرار است از کاخ سفید حمله ای به سوی ایران انجام شود، یک سرباز آمریکایی به اسم Angelina joleمانع از انجام این انفجار می شود؛ این کار چیزی جز گمراه کردن نوجوانان و زدودن نفرت از دل او نسبت به آمریکا ندارد و به مرور زمان جوان ایرانی هیچ کینه و کدورتی نسبت به آمریکا و جهان غرب نخواهد داشت. 
 *بازی های رایانه ای ابزار سرگرمی نیستند
رییس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز با اشاره به اینکه نگاه به بازی ها نباید سرگرمی باشد تصریح کرد: متاسفانه عده ای از سینما گران به آثار هنری از جمله سینما، تلویزیون و بازی نگرش سرگرمی دارند این درحالی است که جامعه غربی با استفاده از بازی تمام اهداف خود را با سرمایه گذاری کلان طی یک برنامه ریزی به مخاطب منتقل می کند. 
وی بیان کرد: اگر کمی دقت در تیتراژهای فیلم های هالیوود و دیگر فیلم های سینمایی غرب داشته باشیم خواهیم دید که پشت فکر آنها چه کسانی و با چه هدفی فعالیت کرده اند. 
 عباسی با اشاره به اینکه 22 استاد فلسفه در آمریکا به تازگی آثار سینمایی کشورشان را بررسی کرده اند ادامه داد: پس از بررسی هایشان به نتیجه رسیده اند که مارتین اسکوسیزی سینماگر معروفشان martin Scorsese یک سینماگر و فیلسوف است و این نشان دهنده این است که آنها فلسفه را با گنجاندن در بازی ها و آثار سینمایی و هنری خود انتقال می دهند. 
 رییس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز تاکید کرد: باید هوشیار باشیم چطور است که آنها به مذهب ، دین ، ملیت ایرانی اسلامی توهین کنند و ما در خاموشی مطلق به سر ببریم. 
وی با شاره به اینکه بیداری اسلامی باید برای مردم بازگو شود تاکید کرد: اگر یک بازی در کشور ساخته شود که از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد در وهله اول استادان دانشگاه مقصر اصلی محسوب می شوند .
 عباسی ادامه داد: در بیداری اسلامی باید ادبیات مواجه با جهان غرب را بشناسیم و در مقابل آنها منفعل عمل نکنیم یعنی ادبیات دقیق بر پایه جامعه سازی را به همراه تاریخ به دست بازی سازان برسانیم. 
وی با اشاره به اینکه باید روح قرآن را در نظام بازی سازی جاری کنیم تصریح کرد: اگر مسیر قرآن را در بازی های رایانه ای لحاظ نکنیم غفلت کرده ایم و رهرو راه شیطان شده ایم. 
رییس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز با اشاره به کلام امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه " عالم محضر خداست" خاطر نشان کرد: با این اعتقاد چگونه می توانیم بازی رایانه ای بسازیم که محضر خداوند در آن احساس نشود. 
 وی گفت: در مسئله بیداری اسلامی باید تهاجمی عمل کنیم  و توجه ویژه ای به فیلم سینمایی،سریال و انیمیشن داشته باشیم و فرهنگ خود را از طریق هنر به دیگران القا نماییم.
دومین جشنواره و نمایشگاه بین المللی بازی های رایانه ای تهران ششم تا دهم تیرماه از ساعت 10 تا 20 در مصلای امام خمینی (ره) برپاست .