آن زمان که اولین بازیهای ایرانی ساخته شدند، هرچند هم بیکیفیت بودند، اما امید و دلخوشی در دلهایمان زنده میکردند. علاقهمندان به بازیسازی امیدوار بودند که سرانجام صنعت بازیسازی در ایران هم رشد خواهد کرد.
یادداشت حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در رابطه با اتفاقاتی که برای بازیهای ایرانی در جشنواره IMGA MENA افتاد.
این طور که از اخبار و وعده های اعلام شده از سوی مدیران بنیاد ملی بازی های رایانه ای بر می آید، اتفاقات خوبی احتمالا در رویداد TGC روی خواهد داد، سخنرانان اروپایی قابل قبولی به ایران می آیند و زمینه حضور بازی های ایرانی با حضور ناشران بین المللی در بازارهای جهانی فراهم می آید. شاید حتی در نگاهی خوش بینانه، با توجه به همکاری شرکت موفق گیم کانکشن با بنیاد، TGC در آینده نمایشگاه منطقه ای موفقی شود.
در چند سال گذشته به بازیهای رایانهای بیشتر از گذشته پرداخته شده و از آنجایی که ایران ظرفیت بالایی در این حوزه دارد شاهد آن هستیم که اوضاع کمی رو به بهبود است.
امیرحسین فصیحی (مدیرعامل شرکت فنافزار شریف) امروزه با توجه به اینکه در حوزه موبایل و بازیهای موبایلی پیشرفتهای خوبی بهوجود آمده است و این حوزه، شکل و شمایل صنعت به خود گرفته است، بازیسازان علاوه بر ساخت بازیهای باکیفیت در سطح جهانی میتوانند به بازار داخلی نیز توجه ویژهای داشته باشند.
امروز سوم خرداد است، روزی که اگر دهها و صدها سال از تاریخ این سرزمین کهن بگذرد چون نگینی تابان در میان در تمام دورانها خواهد درخشید، روزی بزرگ و غرور آفرین که در آن فرزندان پاک این آب و خاک افتخاری جاودان آفریدند، روزی که جوانان و نوجوانانی هم سن و سال ما و چه بسا جوانتر توانستند با دستانی خالی قطعهای اشغال شده از سرزمین مادریمان را دوباره باز پس گیرند. قهرمانانی که حقیقتا با حداقل امکانات، خرمشهر را از وجود ناپاک ارتش تا بن دندان مسلح بعثی پاک کردند.
این روزهای هنر ـ صنعت ـ رسانه بازیهای ویدئویی برای خودش غمنامهای است. بیایید یک بار از بالا به وضعیت بازیهای ویدئویی که نزدیک به نیمی از جامعه ما را درگیر خودش کرده نگاهی بیندازیم؛ در این جامعه کم و بیش بیقانون ما، هر نسخه از بازیهای خارجی قیمتی حدود 5 تا 10 هزار تومان دارد و بازی ایرانی هم که چند صباحی است متولد شده تقریبا با همین قیمت عرضه میشود.
خیلی از ماها میدانیم بازیهای رایانهای كه امروز در اتوبوس و مترو دست كودك و نوجوان و حتی بزرگسالان ما قرار دارد چقدر میتواند در ایجاد رفتارهای ناپسند و خشونت آمیز موثر باشد و جامعه ما در آینده نه چندان دور هزینههای هنگفتی بابت آن بپردازد، اما اولویتی برای آن قایل نیستیم.
علی فخار: صنعت بازیهای ویدئویی در کشورمان تقریبا مانند اغلب صنایع دیگر تحث تاثیر تحریمهای اقتصادی بود و در حقیقت تمام عمر خود را در این دوران سپری کرد. حالا موجی از امید در راستای اجرای برجام و رفع تحریمهای هستهای همه صنایع از جمله صنعت بازیسازی ایرانی را فرا گرفته است. در ظاهر شاید وجود تحریمها در حوزه بازیهای ویدئویی مهم به نظر نمیرسید، اما در واقعیت صنعت بازیسازی ما دچار فشارهای بسیاری از این جهت شد و نتوانست از حضور شرکتهای خارجی، دانش فنی اصولی، استفاده از ابزارهای خارجی، ساخت بازی برای کنسولها، انتشار راحت بازیها در بازار بینالملل و... بهرهمند شود. حالا که این تحریمهای ظالمانه برداشته شده، میتوان گفت فصل جدیدی برای بازیسازی ایران گشوده شده است و فرصتهایی که پیش از این امکانپذیر نبود ممکن شده است.