گزارشی از اوضاع بازی‌های ایرانی در آستانه دومین جشنواره و نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای تهران

دومین جشنوراه و نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای تهران در راه است و در شرایطی که بازی‌های رایانه‌آی بیش از همیشه نزد رسانه‌ةای داخلی اهمیت پیدا کرده، چهره‌های سرشناس درباره‌ی این رسانه‌ی جدید و به‌ویژه بازی‌های ایرانی نظرات متفاوتی را اظهار کرده‌اند.

فرهنگ سازی حلقه مفقوده در تولید بازی های رایانه ای ملی

امروزه با پیشرفت فناوری و تکنولوژی، بازی های رایانه ای نقش مهمی در زندگی آحاد مختلف جامعه به خصوص کودکان ایفا کرده و این نقش با توجه به گسترش روز افزون جوامع بشری در حال افزایش است .

آمار استفاده کودکان از بازی های رایانه ای همچنان در حال افزایش است و استفاده کنترل نشده از رایانه به ویژه زمانی که با دیگر فناوری ها از قبیل تلفن همراه ، تلویزیون و ... ترکیب شود کودک را در معرض آسیب های مخرب روحی ،جسمی و حتی حرکتی قرار می دهد .

تصور بیشتر خانواده ها بر این است که بازی های رایانه ای تنها ابزاری برای سرگرمی هستند اما این در حالی است که این بازی ها بر افکار، اندیشه ها و روح فرزندان خانواده ها تاثیر گذاشته و در عین حال بازی های رایانه ای می توانند به ابزاری برای غلبه فرهنگی ملل بر یکدیگر تبدیل شوند.

بازی های رایانه ای به دلیل ایجاد جذابیت های بصری و فکری برای کودکان و نوجوانان برای آنان مهیج بوده و اغلب اوقات فراغت نسل جوان ما به استفاده از بازی های رایانه ای سپری می شود.

با توجه به پیشرفت جوامع بشری و عدم حضور والدین در اغلب اوقات در خانواده ها، امروز بازی های رایانه ای به عنصری برای پرکردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان تبدیل شده است و بسیاری از فرزندان خانواده ها با استفاده از بازی های رایانه ای سعی می کنند خلاء های عاطفی خود را از طریق استفاده از این بازی ها پر کنند و استفاده بیش از حد از بازی های رایانه ای گاهی اوقات فاصله میان فرزندان و والدین را افزایش می دهد و در این بین خطر استفاده از بازی های خارجی غیر مجاز نیز بر این مهم دامن می زند.

آسیب های روحی و جسمی ناشی از استفاده از بازی های نامناسب تا حدی است که اگر از سوی خانواده ها نظارتی صورت نگیرد  عواقب جبران ناپذیری را از خود به جای خواهد گذاشت از این روی مسوولان و نهاد های مربوطه در چند سال اخیر تلااش کرده اند تا حدی با حمایت از تولیدکنندگان داخلی در راستای بازی های رایانه ای ملی متناسب با فرهنگ و نیازهای کودکان و نوجوانان از آسیب های استفاده از بازی های رایانه ای بکاهند و تولید بازی های رایانه ای همچون سیاره میترا، گرشاسب، شمشیر نادر، میرمهنا و... نشانه های خوبی در سال های اخیر در راستای پیشرفت ایران در عرصه بازی های رایانه ای است.

در این میان سووال اصلی این است که تولیدات ملی تا چه حد می توانند در راستای کاهش آسیب های بازی های رایانه ای موفق باشند و باید از چه شاخص هایی برای تولید بازی های ایرانی استفاده کرد.

کارشناسان در این زمینه بر این اعتقادند که باید اطلاع رسانی درستی به خانواده ها درباره تبعات استفاده از بازی های رایانه ای داده شود.

حمایت از بازی های رایانه ای ایرانی

"مجید ابهری "، از ورود بازی های رایانه ای خارجی به شکل قاچاق به کشور اظهار تاسف کرده و می گوید:  تنها  دو درصد از بازی های رایانه ای کودکان در چهار چوب فرهنگ ما هستنددر حالی که کودکان با توجه به همذات پنداری و الگو برداری از بازی های رایانه ای تحت تاثیر شخصیت های بازی های رایانه ای قرار می گیرند.

جامعه شناس ومتخصص علوم رفتاری ادامه می دهد: با توجه به آسیب های جدی از قبیل رفتار های عصبی و ناهنجاری های رفتاری ناشی از استفاده از بازی های رایانه ای نا مناسب وارداتی، تا کنون همایش های متعددی برگزار شده ودر این جهت مقالات بسیاری را صاحب نظران در زمینه بومی سازی بازی های رایانه ای نگارش و عرضه کرده اند .

این استاد دانشگاه یادآوی می کند: برگزاری جشنواره بازی های رایانه ای باید از برگزاری یک همایش که تنها به اهدای تقدیر نامه و جایزه ختم می شود،فراتر باشد چرا که این جشنواره یک رویداد فرهنگی بوده و نیازمند برنامه ریزی دقیق و هدفمند است.

ابهری به آسیب شناسی بازی های رایانه ای اشاره کرده و تاکید دارد:جشنواره بازی های رایانه ای بهترین فرصت برای شناخت ابزار جنگ نرم بوده که توسط دشمنان خارجی به راحتی در تولیدات گیم طراحی و گنجانده شده است و هدفی جز تخریب ذهنیت کودکان و نو جوانان ندارد.

لزوم ارائه بازی های رایانه ای ایرانی به کاربران داخلی

"بهرام برقعی" میزان آشنایی جوانان و نوجوانان با بازی های داخلی را متوسط دانسته و می گوید : بازی های داخلی باید مسیری طولانی را طی کنند تا بتوانند به جایگاهی که بازی های خارجی در کشور دارند برسد که این مساله نیازمند حمایت است.

برقعی ادامه می دهد: با توجه به نظرات کارشناسان در خصوص آسیب ساز بودن بازی های رایانه ای خارجی ، خانواده ها باید در جریان چگونگی صرف اوقات فراغت فرزندانشان باشند و بازی های رایانه ای مناسب را در اختیارشان قرارا دهند .

مدیر عامل شرکت بازی سازی رسانا افزار شریف با اشاره به اینکه استفاده از بازی های رایانه ای ذهن کودکان را پویا می کند ، می گوید : همانطور که بازی های رایانه ای موجب فعال شدن ذهن مخاطبان می شود استفاده بیش از حد از این بازی ها به خصوص بازی های خارجی آثار مخربی بر روان کودکان و نوجوانان به جا خواهد گذاشت .

اطلاع رسانی صحیح رمز موفقیت معرفی بازی های ایرانی به بازار

"مرتضی رضایی" به نقش رسانه ها در شناخت بازی های رایانه ای اشاره کرده و می گوید: بسیاری از مردم با بازی های رایانه ای آشنایی ندارند و در جریان ساخت تعداد زیادی بازی های داخلی توسط بازی سازان فعال کشور نیستند و این اطلاع رسانی تنها توسط رسانه ها میسر خواهد بود .

وی یادآور می شود : در نمایشگاه بازی های رایانه ای تعدادی بازدید کننده ثابت شرکت می کنند در حالی که با افزایش تبلیغات در رسانه ها، نصب پوستر و بنر در سطح شهر تعداد بازدید کنندگان از تمام اقشار مختلف برای بازدید از نمایشگاه افزایش خواهد یافت .

رضایی نمایشگاه امسال را پربارتر از سال گذشته پیش بینی می کند و ادامه می دهد:  به علت تغییر مکان نمایشگاه امسال به مصلای امام خمینی (ره) قطعا حضور مردم گسترده تر خواهد بود و در ضمن امسال تعداد شرکت های بازی سازی برای حضور در نمایشگاه بیشتر از سال گذشته است .

مدیرعامل شرکت اسپریس پویانما تاکید کرده و می گوید :اکنون در ساخت بازی های رایانه ای به جایگاهی که در نظر بازی سازان بود نرسیده ایم و باید مسیرهای طولانی را طی کنیم تا بتوانیم با ساخت بازی های داخلی مناسب به راحتی با مخاطب ارتباط برقرار کنیم و فروش بازی های خارجی در کشور کاهش یابد .

به گفته وی، برای بالا رفتن کیفیت محصولات داخلی نیازمند بودجه مناسب هستیم و می توان گفت تا به حال فروش محصولات بومی کمک زیادی به رفع مشکلات هزینه شرکت های بازی سازی کرده است .

بازی های ایرانی باید مروج اخلاق باشند

"جمشید مشایخی" به برگزاری نمایشگاه و جشنواره بازی های رایانه ای اشاره کرد ه و می گوید: برای تولید بازی های ایرانی درخور توجه در ابتدا باید عاشق خداو ملت ایران بود و در عین حال از دانش و فناوری های عرصه بازی های رایانه ای به درستی اطلاع داشت.

بازیگر فیلم کمال الملک ادامه می دهد: برای تولید بازی های رایانه ای درخور توجه برای کودکان و نوجوانان باید نیازها و در عین حال استعداد آنان را سنجید و براساس آن بازی های بومی تولید کرد.

بازیگر فیلم سینمایی کمال الملک یادآورمی شود: ورود بازی های خارجی و استفاده کودکان و نوجوانان از برخی بازی ها می تواند آسیب های جدی برای خانواده ها در پی داشته باشد از اینرو ضروری است تولیدات ملی در زمینه بازی های رایانه ای داشته باشیم.

مشایخی می افزاید: در عرصه تولید محصولات فرهنگی همچون آثار سینمایی باید قله های علم و اخلاق را طی کرد و دشواری ها را پشت سر گذاشت.

بازیگر مجموعه تلویزیونی ستایش تاکید می کند: تولید کنندگان بازی های رایانه ای باید در ساخت بازی های بومی اخلاق را رعایت کرده و ارزش های فرهنگی را در بازی های رایانه ای به نسل جوان منتقل کنند.

به عقیده وی، بازی های رایانه ای می تواند قصه گو های خوبی برای بچه باشند و بسیاری از داستان های اساطیری ما در قالب بازی رایانه ای برای نسل جوان روایت شود.

مشایخی یادآور می شود: بازی های رایانه ای می توانند چگونگی غلبه بر دشواری ها را به کودکان و نوجوانان آموزش دهند و تولیدات داخلی می توانند به نحوی در دنیا فراگیر شوند.

این بازیگر پیشکسوت همچنین ادامه می دهد: جشنواره بازی های رایانه ای تهران باید محملی برای گردهمایی خانواده ها باشد و این رویداد نباید تنها به اقدامی نمادین در عرصه بازی های رایانه ای تبدیل شود.