نشست نقد و بررسی بازی آنلاین ایرانی «آسمان دژ» برگزار شد

جلسه نقد و بررسی اولین بازی آنلاین «آسمان دژ» با حضور بهروز مینایی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و سعید رجبی‌فروتن مدیر کل دفتر همکاری‌های سمعی و بصری و نمایش خانگی وزارت ارشاد و تیم تولید این بازی برگزار شد.  

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در آغاز این نشست فیلمی از بازی‌سازان و کاربران این بازی نمایش داده شد که در آن به نقاط قوت این بازی اشاره شد. در این فیلم نکاتی همچون جسارت بزرگ این بازی، گرافیک عالی و رنگ بندی و تصویرسازی مناسب، اجرای بازی حتی با سرعت پایین اینترنت، برقراری ارتباط خوب با کاربران و نیز پاسخگویی به موقع مسئولان بازی به کاربران از مهم‌ترین مزایای  بازی« آسمان دژ » دانستند.

در ادامه آقاجانی، منتقد فنی بازی به ارایه دیدگاه‌های خود در مورد بازی آسمان دژ پرداخت و نکات مثبت بازی را متذکرشد. به گفته وی ، این بازی یک بازی کاملا خلاقانه و دارای گرافیک بالا است و تدابیر به کار گرفته برای فرماندهان این بازی کاملا جدید و حفظ فرماندهان  فعلی وابستگی روحی بسیار زیادی را برای کاربران آن ایجاد کرده است. این منتقد با بیان اینکه هم اکنون کاربران بازی آسمان دژ به 15هزار و 666 نفر افزایش پیدا کرده است،خاطرنشان کرد: تلاش مداوم تیم اجرایی این بازی موجب شده که کاربران مشتاقانه این بازی را در هر مکانی  که  هستند دنبال کنند و این بازی قادر است 500 کاربر آنلاین را به طور هم زمان داشته باشد.

فرزام ملک‌آرا مدیر تولید این بازی درباره علت انتخاب فضای علمی ـ تخیلی برای این بازی و میزان ارتباط برقرار کردن مخاطبان ایرانی با آن گفت: من از کودکی ژانر علمی ـ تخیلی را دوست داشتم و به این دلیل به سراغ این ژانر رفتم. متاسفانه ژانر علمی ـ تخیلی درایران در همه زمینه‌ها بسیار محدود است. اما علی‌رغم این محدودیت‌ها وکاستی‌ها علاقمندان زیادی را در ایران دارد. البته همین علاقه سبب شده که بازی «آسمان دژ» نیز پرمخاطب باشد.

فرزام ملک آرا، مدیرپروژه بازی«آسمان دژ»، ابتدا با تشکر از حمایت‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به ارایه گزارش کوتاهی از این بازی پرداخت و گفت: این بازی کار یک تیم 6 نفره است و مطمئنا دارای معایبی است که قصد داریم در این نشست به آن بپردازیم و هم اکنون کاربران با مراجعه به سیستم این بازی نظرات خود را ارایه می‌دهند و ما از آن استفاده می‌کنیم.

آقاجانی در بخش دیگری از سخنانش پیشنهاد داد که سیستم «پیام» در بازی با ایمیل مرتبط شودکه کاربران راحت‌تر بتواند از رویدادهای بازی باخبر شوند.

ملک‌آرا با استقبال از این ایده خبر داد: تیم ما در حال کار بر روی ارتباط سیستم «پیام» داخل بازی و سیستم اس ام اس هستند. مزیت اطلاع‌رسانی پیام‌های بازی از طریق اس ام اس این است که شما در هر زمان و مکان می‌توانید آخرین تحولات را رصد کنید و به نظر ما این سیستم می‌تواند کمک زیادی به کاربران کند.

بهنام آقاجانی به عنوان سوال بعدی خود از مشکل اجرای تصاویر بازی از Cash و اجرای آن روی موبایل پرسید که سعید حیدری ـ برنامه‌نویس وب ـ «آسمان دژ» درباره آن گفت: ما از اول هم قصد داشتیم که تصاویر از روی Cash اجرا شوند و فکر می‌کنم در این زمینه موفق بوده‌ایم. چرا که تک تک عکس‌ها Cash شده‌اند و نمی‌دانم این مشکلی که شما می‌گویید از کجاست.

حیدری ادامه داد: در مورد این سوال هم باید بگویم ما از ابتدا قصد داشتیم که این بازی را برای اجرا بر روی تلفن همراه هم آماده نماییم. تاکنون مشکل مالی و محدودیت زمانی به ما اجازه این کار را نداده است، اما الان در حال کار روی نسخه اختصاصی موبایل هستیم که حجم بسیار کمتری دارد. ان‌شاءالله از سرور شماره4 نسخه اختصاصی «آسمان دژ» برای موبایل هم رونمایی خواهد شد.

ملک آرا در مورد روند بازی که در حال تغییر است گفت: ما ابتدا در ماموریت اول جنگ نداشتیم و این ساختار به تازگی ایجاد شده است و امیدواریم در آینده نزدیک روند جدیدی برای بازی ایجاد کنیم.

در ادامه فیلمی دیگری از بازی سازان و کاربران این بازی پخش شد و به نقاط ضعف آن همچون عدم هماهنگی بازی، تنوع کم بازیکن‌ها، نداشتن مولفه های بومی در بازی  و تبلیغات ضعیف اشاره شد. حسینیان از دیگر منتقدان حاضر در نشست سخنان خود را با ارایه پرسشی مبنی بر وجود سند راه این بازی و برنامه های آینده آن آغاز کرد و ملک آرا در پاسخ گفت: سند بازی آسمان دژ از ابتدا وجود داشته که فراتر از نسخه فعلی است و این بازی با الگوبرداری از بازی های آنلاین دنیا و وضعیت موجود در کشور برنامه نوسی شده است و بیشتر تیم ما نگران مسایل فنی این بازی بوده و کمتر توانسته به موضوع داستان و یا طراحی بازی بپردازد.

به گفته حسینیان یکی دیگر از نکات قابل تأمل در این بازی این است که برای سن‌های مختلف رده بندی نشده و رفتارهای خصمانه در فیلم به وفور دیده می‌شود. ملک آرا در پاسخ به این سوال گفت: ما نیز سعی داریم این رفتارها را در بازی تغییر دهیم و یک سری اتفاق های جدید را در بازی تعریف کنیم. وی همچنین تصریح کرد: این یک بازی علمی تخیلی است که متاسفانه در کشور هنوز زیرساخت های ادبی آن ایجاد نشده و این گونه بسیار مهجور مانده است، بنابراین باید انتظار هرگونه مشکلی در این زمینه را داشته باشیم.

مرتضی ابراهیمی، مسئول زیرساخت بازی آسمان دژ در پاسخ به این سوال که برای هک شدن کاربران چه فکری کرده اید؟ گفت: ابتدا که این بازی را شروع کردیم فکر می‌کردیم که کاربران با ما دوست‌ هستند ولی فهمیدیم که کاربران دوست دارند که با ما دشمن باشند و سعی می‌کنیم به زودی نقایص را برطرف کنیم.

در انتهای این نشست نریمان فرامرزی به عنوان فردی که مسوولیت بازی «تراویان» درایران را بر عهده دارد، به روی سن آمد و با خسته نباشید به تیم سازنده «آسمان دژ» گفت: بارها دیده‌ام که «آسمان دژ» با «تراویان» مقایسه می‌شود. به نظرم اصلا صلاح نیست که این بازی با بازی‌هایی چون «تراویان» مقایسه شود. به عنوان مثال بازی تراویان در 56 کشور در حال بازی است و حدود 150 نفر روی آن کار می‌کنند. مقایسه این دو بازی مانند مقایسه فیلم‌های «ملک سلیمان» و «ارباب حلقه‌ها» است. باید روی این مساله متمرکز شد که جوانان ایرانی به سمت ساخت بازی‌های آنلاین هم رفته‌اند.

وی همچنین درباره تبلیغات بازی‌های آنلاین در محیط وب فارسی بیان کرد: درباره تبلیغات من به تیم سازنده «آسمان دژ» حق می‌دهم. «تراویان» با آن درآمدش نمی‌تواند در ایران تبلیغ کند. دلیل آن هم این است که کاربران ایرانی برای بازی و در روند آن خوب پول خرج نمی‌کنند چراکه به آن عادت نکرده‌اند. مشکل عمده تبلیغات اینگونه بازی‌ها در ایران چنین چیزی است. در پایان باید بگویم بسیار خوشحالم که یک بازی ایرانی با این تیم محدود تا این حد خوب کار کرده است.

درانتهای این مراسم تندیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای توسط سعید رجبی فروتن به تیم سازنده بازی آنلاین «آسمان دژ» اهداء شد.

گفتنی است این نشست با حضور فرزام ملک آرا( مدیرپروژه )، سعید حیدری(طراح وب و برنامه نویس)، سهیل دانش اشراقی (مدیر هنری) و مرتضی ابراهیمی (مسئول زیرساخت بازی ) 8 اسفند ماه در تالار ایران فرهنگستان هنر برگزار شد.

گزارش تصویری جلسه نقد و بررسی اولین بازی آنلاین ایرانی « آسمان دژ»