مراسم رونمایی از 3 کتاب تازه در حوزه بازی‌های رایانه‌ای

دکتر مینایی در مراسم رونمایی از 3 کتاب جدید بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که عصر دیروز برگزار شد، نخستین وظیفه  بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای را  ایجاد سامانه‌ای برای رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای دانست و بیان داشت که ، کتاب‌های رونمایی شده مقدمه‌ای بر همه تلاش‌ها‌ی ما در این زمینه است.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این مراسم که عصر دیروز 3 اسفند در سرای اهل قلم برگزار شد، دکتر بهروز مینایی مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، محمدرضا مجد معاون پژوهشی این بنیاد، معصومه حاتمی از کارشناسان حوزه جامعه‌شناسی ، نویسندگان این کتاب‌ها، آرمان آرین نویسنده متن بازی‌های رایانه‌ای وحمید باباوند به عنوان دبیر این  جلسه حضور داشتند.

در ابتدای برنامه، حمید باباوند با اشاره به جایگاهی که بازی‌های رایانه‌ای از حدود یک دهه گذشته در کشور ما یافته‌اند و نگاهی که خانواده‌ها در کنترل فرزندان با ایجاد فاصله میان آنان و این نوع از سرگرمی‌ها دارند، اظهار داشت: با شکل‌گیری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، این دغدغه والدین پاسخ‌های مناسبی یافت و پس از رده‌بندی سنی باز‌ی‌های رایانه‌ای، نشر آثار مرتبط در این حوزه موجب شد والدین، مربیان، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان این بازی‌ها درک بیشتری از رده‌بندی سنی و مبنای آن بیابند.

سپس دکتر بهروز مینایی، مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، درباره کتاب« اسرا » که یکی از سه اثر تازه منتشر شده این مرکز بود، گفت:‌ هدف این مرکز، رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای و ایجاد سامانه‌ای بود که بتوان از طریق آن بازی‌های مختلف داخلی و خارجی را رده‌بندی کرد.

وی ادامه داد: نگرانی ما با سپری شدن 10 تا 15 سال از زمان ورود و پخش بازِ‌ی‌های رایانه‌ای در داخل کشور و نبود نظارت بر آنها و همچنین آسیب‌هایی که درپی داشتند به تدوین نظام‌نامه‌ای جدید منجر شد که عصاره آن، تدوین 9 جلد کتاب بود که پشتوانه تالیف اسرا«نظام ملی رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای» را فراهم کرد.

مینایی با بیان این که اکنون با انجام دو فاز نخست این پروژه، فاز سوم تولید اسرا در مراحل ابتدایی قرار دارد، عنوان کرد: تولید حدود 10 عنوان کتاب دیگر نیز در دستور کار این بنیاد است. تالیف، ترجمه و طراحی بازی‌ها و آسیب‌شناسی آنها، از جمله مضامین این کتاب‌ها به شمار می‌آیند.

در ادامه محمدرضا مجد معاون پژوهشی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، تولید مجموعه اسرا را مقدمه‌ای در معرفی تلاش‌های این مرکز خواند و اظهار داشت: این اثر، نتیجه فاز نخست پیش‌نویس رده‌بندی سنی بازی‌هاست و مفاهیم اساسی این حوزه را بررسی می‌کند. موضوعاتی که می‌توانند برای مخاطب آسیب‌رسان باشند اعم از مسایل جنسی و خشونت و تبیین کارکرد بازی‌ها اعم از کارکردهای مثبت و منفی از جمله مباحث این نوشتار محسوب می‌‌شوند.

وی در ادامه درباره رده‌بندی سنی اسرا و مقایسه آن با اقداماتی از این نوع که در کشورهای دیگر انجام می‌شود گفت : اسرا در شمار سیستم‌های رده‌بندی کاملا علمی است که بر اساس آرای استادان و متخصصان گوناگون تنظیم شده است. تقویت سیستم «کنترل خانواده» از جمله اهداف تولید این مجموعه به شمار می‌آید که زمینه تالیف کتابی با همین عنوان را پدید آورد. این اثر ادبیات بسیار ساده و روانی دارد و امیدواریم تمامی خانواده‌ها، مربیان و تولیدکنندگان فرهنگی بتوانند به شکل مناسبی از داده‌های آن استفاده کنند.

همچنین معصومه حاتمی، از کارشناسان تولید این مجموعه، استفاده از 50 متخصص حوزه علوم اسلامی و انسانی، خارج شدن از حالت تئوریک و رسیدن به عمل را از ویژگی‌های بارز این مجموعه خواند و گفت: از آنجایی که مفهوم «خانواده» در ایران با خانواده در کشورهای غربی متفاوت است، سیستم‌های کنترلی در این کشورها نیز کاملا متفاوتند. در کشورهای غربی تلاش بر این است تا اعضای خانواده از طریق مفاهیم این بازی‌ها در کنار یکدیگر جمع شوند. در این مسیر نحوه کنترل آنها و القای مفاهیم نیز مختلف‌اند، در حالی که در کشور ما اعضای خانواده‌ با یکدیگر زندگی می‌کنند و در کنار هم هستند و هدف کنترل برخی از مفاهیم و آموزه‌ها برای فرزندان خانواده است. در کشورهای دیگر چون مسوولیت اصلی نگهداری و پرورش کودکان با مربیان و پرستاران است، سیستم‌های کنترلی بازی‌ها برای آموزش مربیان در نظر گرفته می‌شود، در حالی که در ایران اعضای خانواده و والدین این مسوولیت را به عهده دارند، بنابراین این آثار برای آنها تولید می‌شوند.

وی با اشاره به این که کنترل در ایران از طریق شیوه‌های رسمی تعریف می‌شود گفت: این آثار سعی دارند ضمن فرایند جامعه‌پذیری و پرورش کودک، به‌گونه‌ای رده‌بندی را به او القا کنند که گویی خود او علاقه‌ای به انتخاب آثار مورد نظر دارد و از گزینش برخی از آنها که مورد تایید جامعه نیستند، خودداری کند.

در ادامه برنامه آرمان آرین درباره اینکه این کتاب‌ها برای چه کسانی تالیف شده‌اند؟ بیان داشت: این آثار برای تمامی افرادی به رشته تحریر در آمده‌اند که به بازی‌نامه‌نویسی علاقه‌دارند، فارغ از این که در چه گروه سنی قرار می‌گیرند.

وی گفت: خوشبختانه در این حوزه اتفاق خوبی در حال رخ دادن است. به طور تقریبی، ارتباط میان هنرهای امروزی با پیشینه ما قطع شده است، اما در بازی‌نامه‌نویسی اصل بر این قرار گرفته است که این ارتباط با پیشینه فرهنگی و هنری ما تقویت شود و با بینش عمیقی تداوم یابد.

همچنین این نویسنده درباره متن کتاب راهنمای باز‌نامه‌نویسی گفت: این اثر از سه بخش «بازی رایانه‌ای چیست؟»، «خلق یک بازی‌نامه و ابزار مورد نیاز آن» و «متن اصلی بازی‌نامه گرشاسب به همراه چکیده پژوهش‌های انجام شده» تشکیل شده است. یک بازی‌نامه‌نویس باید باید فیلم‌نامه‌نویسی، انیمیشن‌نویسی و مفهوم بازی رایانه‌ای آشنایی داشته باشد تا بتواند از عهده این کار برآید.

در این مراسم که دیروز درسرای  اهل قلم برگزارشد، سه کتاب «رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای ESRA » «کنترل خانواده و رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای» و « راهنمای بازی‌نامه‌نویسی به همراه بازی‌نامه گرشاسب» رونمایی و معرفی شدند.

گزارش تصویری مراسم رونمایی از 3 کتاب جدید در حوزه بازی‌های رایانه‌ای