همکاری فرهنگی و فناورانه برای استفاده از ظرفیت بازی‌های ویدیویی در ترویج معارف قرآن و اهل بیت (ع)

مرکز عالی قرآن و عترت و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در نشستی مشترک، تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند که هدف آن توسعه همکاری‌های فرهنگی و فناورانه است. این تفاهم‌نامه، نقطه شروعی برای مشارکت مؤثر در بهره‌گیری از ظرفیت‌های بازی‌های ویدیویی برای ترویج معارف قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام محسوب می‌شود.


به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، حجت‌الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی، معاون قرآنی وزیر و رئیس مرکز عالی قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مراسم امضاء این تفاهم‌نامه که محمد حاجی میرزایی مدیرعامل و محمدصادق افراسیابی معاون راهبردی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای حضور داشتند، در سخنانی ضمن بررسی راه‌های همکاری، بر اهمیت نگاه علمی و واقع‌بینانه به حوزه سرگرمی‌های دیجیتال تأکید کرد.

او گفت: آمارها و نکات ارزشمندی درباره میزان حضور گروه‌های مختلف سنی در فضای بازی‌های مجازی ارائه شد که می‌تواند مسیر فعالیت‌های فرهنگی را اصلاح و تقویت کند. اگر چنین رویکردی در سایر حوزه‌های فرهنگی نیز جاری شود، بی‌تردید نتایج ارزشمندی به همراه خواهد داشت.

ارباب سلیمانی با اشاره به ضرورت ایده‌پردازی و اجرای صحیح برنامه‌ها افزود: اگر بخواهیم ایده‌ها به دیده و نتیجه عملی برسند، نیازمند حضور افراد مصمم و دغدغه‌مند هستیم.

معاون قرآنی وزیر همچنین با اشاره به شباهت میان فرهنگ‌سازی قرآنی و فرهنگ‌سازی در بازی‌ها گفت: قرآن با الگوسازی و الگونمایی مسیر رشد و تعالی را نشان می‌دهد. بازی‌سازان بزرگ دنیا نیز ممکن است از همین الگو بهره گرفته‌ باشند تا فرهنگ و تمدن خود را منتقل کنند. امروز باید از ظرفیت بنیاد بازی‌های رایانه‌ای برای ترویج فرهنگ قرآن و عترت بیش از پیش استفاده کنیم. تقویت این بنیاد وظیفه همه ماست و باید در این مسیر همراه و همدل باشیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تعداد مخاطبان بازی‌های رایانه ای سهم قرآن، سهم تمدن اسلامی و سهم انقلاب اسلامی در این فضا چیست؟ متأسفانه این سهم بسیار اندک است. علت آن نیز عقب‌ماندگی ما در حوزه فناوری و تولید محتوای مناسب است. دراین عرصه متاسفانه عقب‌ماندگی‌هایی داریم‌‌ که با برنامه‌ریزی‌ صحیح و اجرای دقیق و هوشمندانه قابل جبران است. امیدواریم با امضای این تفاهم‌نامه در ماه پر برکت رجب شاهد دستاوردهای ارزشمند آن باشیم.

معاون قرآنی وزیر افزود: این اقدام مشترک ، فرصتی تازه برای هم‌افزایی میان مرکز عالی قرآن و عترت و بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای فراهم کرده و می‌تواند زمینه‌ساز تولید محتواهای نوآورانه و اثرگذار در حوزه بازی‌های رایانه‌ای با محوریت معارف اسلامی، قرآن و اهل بیت (ع ) باشد.

در این نشست، محمد حاجی‌زاده، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، گزارش جامع ای از وضعیت صنعت بازی‌های رایانه‌ای در کشور و تعداد فعالان این عرصه ارائه کرد.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ میلیون گیمر در ایران حضور دارند، بر اهمیت توجه به سهم فرهنگ اسلامی و قرآنی در این فضا تأکید کرد.