از جذب سرمایه تا قرارداد نشر؛ نقش رویداد سرمایه‌گذاری در مسیر رشد استودیوهای بازی‌ساز

مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار استودیو «میدوپیا»، با اشاره به حدود هشت سال فعالیت این استودیو در حوزه ساخت بازی‌های موبایلی، از تأثیر مثبت حضور در دو رویداد سرمایه‌گذاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بر مسیر رشد این مجموعه گفت.


به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، شاهین چرخشت با اشاره به اینکه حضور در این دو رویداد منجر به رقم خوردن دو اتفاق حیاتی برای استودیو میدوپیا شده است، گفت : این دو اتفاق یکی جذب سرمایه و دیگری عقد قرارداد نشر با یکی از مطرح‌ترین ناشران بازی‌های موبایلی ایران بود.

او تأکید کرد که انگیزه حضور در این رویدادها صرفاً تأمین مالی نبوده و اهدافی همچون ایجاد ارتباط با شرکای تجاری، اتصال به بازار و ارائه محصولات استودیو به بازارهای داخلی و خارجی نیز دنبال می‌شده است.

مدیرعامل میدوپیا افزود: برگزاری این دو رویداد در سال‌های گذشته به ما کمک کرد تا بتوانیم محصولات‌مان را معرفی کنیم و به چرخه پایدار مدنظرمان نزدیک‌تر شویم.

چرخشت یکی از اتفاقات مثبت این رویدادها را دریافت اعتبار تشویقی از سوی آژانس‌های تبلیغاتی برای تیم‌های برگزیده و پروژه‌های برتر عنوان کرد و گفت: این حمایت‌ها در بحث کمپین‌های نشر و مارکتینگ برای ما بسیار کمک‌کننده بود و اگر در رویداد امسال هم چنین حمایت‌هایی در نظر گرفته شود، می‌تواند به مسیر نشر و مارکتینگ بازی‌های برگزیده کمک بزرگی کند.

او با اشاره به وضعیت پروژه‌های استودیو در سال‌های گذشته توضیح داد: ما طی این سالها هم محصولاتی آماده عرضه و ورود به فرآیند نشر و مارکتینگ داشتیم و هم ایده‌هایی در مراحل اولیه که قصد تولید آن‌ها را داشتیم. اما با هدف تقویت تیم تولید، اجرای این پروژه‌ها و دستیابی به رشد مقیاس‌پذیر و انفجاری، در دو رویداد سرمایه‌گذاری جشنواره بازی‌های ویدیویی شرکت کردیم.

مدیرعامل استودیو میدوپیا یکی از مهم‌ترین چالش‌های مسیر فعالیت این استودیو را تصمیم‌گیری درباره انتخاب پروژه‌ها دانست و گفت: این‌که چه بازی‌ای را بسازیم و سراغ کدام پروژه‌ها نرویم، سؤال مهمی برای استودیوهای بازی‌سازی است. ما پس از آزمون و خطاهای مختلف به این نتیجه رسیدیم که تمام فرآیندهای ایده‌پردازی، تولید و عرضه به بازار باید مبتنی بر داده‌های بازار باشد و سلایق شخصی طراحان بازی نقش کمتری در آن داشته باشد.

به گفته او، رویکرد داده‌محور، مطالعه ترندها و علایق کاربران باعث شد تیم میدوپیا بتواند بازی‌هایی با پتانسیل موفقیت بالاتر طراحی کند.

چرخشت در ادامه به چالش‌های نیروی انسانی اشاره کرد و افزود: علی‌رغم کمبود نقدینگی و بحران‌های اقتصادی، مهم‌ترین عامل بقای ما از خودگذشتگی اعضای تیم بود. اگر این پشتکار در بخش‌های تولید، طراحی، دیزاین و کدنویسی نبود، امروز نمی‌توانستیم به‌عنوان یک استودیو فعال باقی بمانیم.

او ضمن قدردانی از اعضای فعلی و پیشین تیم میدوپیا گفت: دوستان زیادی در این سال‌ها به ما ملحق شدند و از ما جدا شدند، اما همه آن‌ها به حرکت این قطار در حال حرکت کمک کردند و ما همیشه قدردانشان هستیم.

مدیرعامل میدوپیا در پایان، موضوع مارکتینگ و نشر را از دیگر چالش‌های همیشگی استودیوهای بازی‌سازی دانست و تصریح کرد: تجربه همکاری با ناشران داخلی و خارجی و عرضه چند محصول در بازارهای مختلف به ما ثابت کرد که شاید بهتر باشد تمرکز تیم‌های تولیدکننده صرفاً روی طراحی و ساخت بازی باشد و حوزه نشر و مارکتینگ به متخصصان این حوزه سپرده شود.

(اعضای تیم میدوپیا: ردیف اول ایستاده؛ ارژنگ مصفا توسعه‌دهنده ارشد بکند و سرور، امیرحسین عبادی هم‌بنیان‌گذار مدیر فنی و توسعه‌دهنده یونیتی. ردیف دوم نشسته از سمت راست؛ شاهین چرخشت هم‌بنیان‌گذار، مدیرعامل و توسعه‌دهنده کسب وکار، مانی شعبان‌زاده هم‌بنیان‌گذار، مدیر پروژه و طراح ارشد بازی، آرش خلاق دوست توسعه‌دهنده یونیتی و طراح بازی، ارس مهرانفر هم‌بنیان‌گذار، مدیراجرایی و طراح بازی. همچنین نگین اسدالله‌زاده طراح گرافیک و رابط کاری استودیو میدوپیا است که در این عکس غایب است.