لزوم طراحی فضاهای اختصاصی برای بازی‌های موبایلی در گیم‌نت‌ها

درحالیکه برای نخستین‌بار یکی از گیم‌نت‌های بزرگ تهران، میزبان رقابت‌هایی با محوریت بازی‌های موبایلی ایرانی شد، بازی «بزن بهادر» با حضور پرشور بازیکنان، خانواده‌ها و استریمرهای مطرح، نقطه عطفی در تعامل فرهنگی و سرگرمی بین کاربران و تولیدکنندگان بازی‌های بومی رقم زد. به انگیزه رقم خوردن این اتفاق جذاب برای کاربران، خانواده‌ها، تیم سازنده و ناشر بازی، علی نادعلیزاده مدیرعامل استودیو تاد، در گفت‌وگو با ما از اهمیت دیده‌شدن بازی‌های ایرانی در قالب برگزاری مسابقات و نمایشگاه‌های تخصصی، نقش استریمرها در روایت‌گری و ضرورت طراحی فضاهایی متناسب با تجربه کاربری بازی‌های موبایلی می‌گوید؛ تجربه‌ای که می‌تواند آینده‌ای متفاوت برای صنعت بازی‌سازی ایران رقم بزند.


به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، وقتی که بازی‌های موبایلی ایرانی نه تنها میان کاربران خانگی محبوب می‌شوند، بلکه پا به فضاهای عمومی و رقابتی مانند گیم‌نت‌ها هم می‌گذارند، نشانه‌ای است از رشد و بلوغ صنعت بازی‌سازی بومی. برگزاری مسابقه بازی «بزن بهادر» در گیم‌نت اکسین، فرصتی متفاوت برای بازی‌سازان، بازیکنان، خانواده‌ها و استریمرها فراهم آورد تا این تغییر را از نزدیک تجربه کنند. در این مسیر، علی نادعلی‌زاده، مدیرعامل استودیو تاد، که از چهره‌‌های تاثیرگذار در توسعه، ترویج و نشر بازی‌های ایرانی دارد، درباره اهمیت برگزاری چنین رویدادهایی  گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌آید:

برگزاری مسابقاتی برای بازی‌های موبایلی ایرانی با جوایز قابل توجه، چقدر می‌تواند به رشد و توسعه بازار بازی‌های موبایلی ایرانی در میان کاربران و خانواده‌ها کمک کند؟

کلا فضای بازی احتیاج به دیده شدن دارد. برگزاری چنین رویدادها، مسابقات و نمایشگاه‌های بازی با حضور کاربران، خانواده‌ها و والدین به شناخته‌شدن این فضا کمک‌ می‌کند. چون هر چه این نمایشگاه‌ها و رویدادها پرمخاطب‌تر و پورشورتر برگزار شود، بازی ایرانی هم بیشتر شناخته می‌شود و هم بیشتر استفاده می‌شود. بنابراین داشتن رویدادهایی از این شکل، به‌صورت پیوسته و در اندازه بزرگتر مهم است. این رویداد با محوریت یک بازی ایرانی برگزار شد، اما اگر چنین مسابقاتی با چندین بازی ایرانی و با مخاطب بیشتر برگزار شود، اتفاق بهتری خواهد بود. من این پتانسیل را در بازی‌های ایرانی را می‌بینم که نمایشگاه‌های بزرگ و تخصصی مانند الکامپ، کتاب یا لوازم‌التحریر ویژه آنها برگزار شود و حتی از همه این نمایشگاه‌ها نیز بزرگتر باشد. امیدوارم که از پتانسیل استفاده شود.

فکر می‌کنید چنین مسابقاتی چقدر می‌تواند مورد استقبال جامعه بازی‌سازان ما قرار بگیرد و در روند اجرای آن مشارکت کنند؟

این موضوع خیلی به شرایط برگزاری بستگی دارد. من دیدم وقتی شرایط مناسب بوده، بازی‌سازها نیز با آن همراه شدند. این اشتیاق از سوی جامعه بازی‌سازان برای برگزاری چنین مسابقاتی برای بچه‌ها و خانواده‌ها وجود دارد و از این اتفاق همه منتفع می‌شوند. در همین مسابقه اخیر هم به خانواده‌ها خوش گذشت و جوایزی به برندگان اهدا شد. برای ما هم برندینگ و سودآوری دارد و در مجموع برای اکوسیستم بازی‌های رایانه‌ای ایران بسیار مفید است. به اعتقاد من اگر شرایط برای برگزاری چنین رویدادهایی فراهم باشد بازی‌سازان از آن استقبال می‌کنند. کمااینکه در گذشته نیز از چنین اتفاقاتی استقبال کرده‌اند.

در این رویداد استریمرهای شناخته‌شده هم حضور داشتند. این موضوع چقدر می‌تواند به معرفی و دیده شدن بازی‌های ایرانی کمک کند؟

استریمرهای بازی، همان نقش اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی را ایفا می‌کنند. اگر کسانی در شبکه‌های اجتماعی اینفلوئنسرها را دنبال می‌کنند، علاقه‌مندان به بازی نیز استریمرها را دنبال می‌کنند. استریمرها نقش اطلاع‌رسانی، ضریب دادن و روایتگری دارند. روایتگری در هر اتفاقی از دیدگاه من نکته بسیار مهمی است. اگر یک اتفاق بزرگ را رقم بزنید اما روایتگری خوبی از آن نداشته باشید، خیلی خوب دیده نمی‌شود. اما همان اتفاق حتی در شکل کوچک‌تر، با یک روایتگری درست و بعضا نزدیک به طنز و با ارائه‌های خلاقانه که در استریمرها هست، می‌تواند خیلی کمک کند که آن رویداد در جایگاه درست و بالاتر از چیزی که هست، دیده و از آن استقبال شود. بنابراین به نظرم بودن استریمرها در کنار چنین اتفاقاتی بسیار مهم است و امیدوارم در آینده بتوانیم رویدادهای بزرگتری را با استریمرهای بیشتری برگزار کنیم.

این مسابقات در فضای گیم‌نت برگزار شد. به نظر شما برگزاری مسابقاتی از این جنس در فضای گیم‌نت‌ها چه نقاط مثبت و منفی دارد؟

نکته اینجاست که گیم‌نت‌ها برای فضای کنسول و PC طراحی شدند. با اینکه شرایط، حال و هوا فضای دکور و طراحی آنها کاملا گیمی است و این نقطه مثبتی است، اما وجود کلی کامپیوتر که در مسابقاتی مثل مسابقات بازی‌های موبایلی استفاده نمی‌شود و با ساختار یک رویداد موبایلی همخوانی ندارد، یکی از ایرادهای آن است. در مجموع برگزاری مسابقات در گیم‌نت اتفاق بسیار خوبی است، اما اتفاق بهتر این است که بتوان فضای مختص بازی‌های موبایلی با همان حال وهوا، نورپردازی و دکورها در گیم‌نت‌ها داشت. اینکه یک نفر بتواند در آن فضا راحت با موبایل بازی کند و صندلی و میزش برای همان طراحی شده باشد، می‌تواند شرایط بهتری را رقم بزند.