

مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای کشور در گفتوگو با خبرگزاری برنا در ابتدا از اقدامات و فعالیتهای بنیاد گفت: در ۵ ماه گذشته از آغاز فعالیت تیم جدید بنیاد ملی بازیهای رایانهای، مجموعهای از اقدامات مهم آغاز شده که میتوان به راهاندازی ساختار حمایتی همگرا اشاره کرد. این ساختار توانسته شرایطی فراهم کند که هر دستگاه، نهاد، مؤسسه یا بخش خصوصی که مایل به فعالیت یا حمایت در زنجیره ارزش بازیهای ویدئویی باشد چه در زمینه تولید، چه نشر، چه استریم و چه در حوزه گیمرهای حرفهای نقش خود را در این سامانه پیدا کند و در تکمیل زنجیره ارزش مشارکت داشته باشد. طراحی و پیادهسازی این ساختار با همکاری کارشناسان و تعامل با نهادهایی همچون معاونت علمی و وزارت ارتباطات صورت گرفته تا امکان ایفای نقش هر بخش در این زنجیره فراهم شود.
به گزارش برنا، محمد حاجی میرازیی در ادامه افزود: از دیگر اقدامات مهم میتوان برگزاری «رویداد سرمایهگذاری بازیهای مقاومت» در دو سه ماه اخیر است. در این رویداد تلاش شد تمامی علاقهمندان و دغدغهمندان تولید بازی در حوزه دفاع مقدس گردهم بیایند. هدف این بود که به جای سفارش مستقیم محصول، سرمایهگذاری بر روی پروژهها صورت گیرد تا نتیجه کار به محصولاتی تبدیل شود که برنامهریزی دقیقی برای نگارش بازینامه، تولید و انتشار داشته باشند و صرفاً به مرحله رونمایی و پوستر محدود نشوند. اختتامیه این رویداد در اصفهان برگزار شد که طی آن ۴۹ میلیارد تومان سرمایهگذاری از سوی پنج تا شش دستگاه مختلف جذب شد. ۸۷ بازیساز طرح خود را ارائه دادند که ۳۰ طرح برگزیده به مرحله نهایی رسید. در اصفهان دستگاههای سرمایهگذار به این طرحها امتیاز دادند و در نهایت ۱۱ عنوان برتر معرفی شدند تا روی آنها سرمایهگذاری شود. تاکنون نزدیک به ۹ میلیارد تومان از این سرمایهگذاریها به قرارداد نهایی رسیده و باقی نیز طی سه هفته آینده قطعی خواهد شد.
وی همچنین درباره مسابقات پیشرو اضافه کرد: بنیاد هر ساله رقابتهایی را در پلتفرم «بازیکو» برگزار میکند. این رویداد شامل مسابقات با بازیهای خارجی و داخلی است. امسال تمرکز ویژهای بر تنوع عناوین و پراکندگی بازیها وجود دارد. طی سالهای گذشته تنها دو بازی فوتبالی (FC و eFootball) در مسابقات حضور داشتند، اما اکنون با رایزنیهای انجامشده با ناشران و بازیسازان منطقه خاورمیانه، تلاش میشود مشکلات محتوایی برخی عناوین رفع و نسخههای رسمی آنها برای مسابقات تهیه شود. این نسخهها قابلیت استناد در مسابقات جهانی را خواهند داشت و دیگر نسخههای غیررسمی یا کرکشده نخواهند بود. به موازات، برای بازیهای ایرانی نیز برنامه جدیتری طراحی شده تا ظرفیت داخلی بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.
حاجیمیرزایی از برگزاری زودهنگام جشنواره فجر بازیهای رایانهای سال جاری خبر داد و گفت: در خصوص جشنواره «فجر بازیهای رایانهای» نیز تغییراتی در نظر گرفته شده است. یکی از دغدغههای بازیسازان همواره کمرنگ شدن این جشنواره در میان جشنوارههای موسیقی، سینما و تئاتر بوده است. به همین دلیل، امسال زمان برگزاری جشنواره پیش از سایر رویدادهای فجر خواهد بود تا توجه رسانهای بیشتری جلب کند. همچنین رویداد سرمایهگذاری ذیل این جشنواره نیز دستخوش تغییرات بنیادین میشود.
وی در ادامه افزود: بنیاد ملی بازیها دیگر خود به صورت مستقیم به عنوان سرمایهگذار یا سهامدار بازیها در این رویداد حضور نخواهد داشت تا تضاد منافع ایجاد نشود و نقش بنیاد صرفاً به برگزاری و رگولاتوری محدود شود. به همین ترتیب، تعداد بیشتری سرمایهگذار و ناشر وارد فرآیند شفاف سرمایهگذاری خواهند شد. در این فرآیند، گزینههای متنوعی از تکمحصول گرفته تا تیمها، استودیوها و حتی سبدی از بازیها برای سرمایهگذاران فراهم میشود. بخشی از این سرمایهها از محل بودجه دستگاههای دولتی برای تولید بازی و بخشی دیگر از صندوقهای سرمایهگذاری خصوصی تأمین خواهد شد که برای اولین بار وارد صنعت بازیهای ویدئویی میشوند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در این میان به چالش مهاجرت نخبگان صنعت گیم اشاره کرد و گفت: یکی از چالشهای مهم صنعت بازی مهاجرت نخبگان است. برای جلوگیری از این روند مهمترین اقدام، جذب سرمایه و تأمین منابع برای تیمهای داخلی است. بسیاری از بازیسازان ایرانی هماکنون برای شرکتهای خارجی پروژه انجام میدهند و دستمزد خود را به دلار دریافت میکنند. این نشاندهنده سطح بالای مهارت فنی و هنری در ایران است، بنابراین اگر در داخل کشور نیز سرمایهگذاری کافی انجام شود، این تیمها میتوانند محصولات موفقی برای بازار داخلی، منطقهای و بینالمللی تولید کنند. در حوزه آموزش، ادامه فعالیت انستیتو بنیاد و همچنین ایجاد رشته تخصصی بازیسازی در مقطع کارشناسی با همکاری دانشگاههای بزرگ کشور از سال آینده در دستور کار قرار دارد.
حاجیمیرزایی در ادامه از دیدگاه منفی والدین به بازی کردن فرزندانشان اشاره کرد و اظهار داشت: یکی دیگر از محورهای بنیاد ارتقای سواد بازی در میان والدین و معلمان است. هدف این است که آثار مثبت و منفی بازیهای ویدئویی بهطور روشن معرفی شود. سایتی با عنوان «چه بازی» به معرفی پارامترهای ایجابی بازیها و مشخص کردن آسیبهای احتمالی آنها میپردازد. همچنین تلاش میشود والدین و معلمان بدانند که برخی بازیها میتوانند اعتماد به نفس، خلاقیت، شجاعت یا نظم ذهنی را در کودکان تقویت کنند. بنیاد بههمراه آموزشوپرورش دورههای آموزشی برای والدین و معلمان برگزار خواهد کرد. در سال ۱۳۹۹ نیز تفاهمی با آموزشوپرورش صورت گرفت و محتوایی در کانال «شاد» تحت عنوان «بازیسازان فردا» ارائه شد که با استقبال قابل توجهی مواجه شد. اکنون این طرح قرار است بهروز شود تا متناسب با فناوریهای نوین همچون هوش مصنوعی و واقعیت افزوده، محتوای جدیدی تولید و به دانشآموزان و خانوادهها منتقل شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: هدف بلندمدت بنیاد در سال پیش رو، تکمیل زنجیره ارزش بازیهای ویدئویی و ایجاد هماهنگی میان تمامی نهادهای ذیربط است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ورزش، معاونت علمی ریاستجمهوری، وزارت ارتباطات، وزارت علوم و آموزشوپرورش، بههمراه نهادهایی مانند حوزه هنری و حتی ستاد کل نیروهای مسلح از جمله بخشهایی هستند که باید در این زنجیره حضور فعال داشته باشند. بزرگترین هدف بنیاد این است که این نهادها در یک سازوکار مشترک گردهم آیند تا از موازیکاری جلوگیری و برای بخشهای مغفول نیز متولی تعیین شود. دستیابی به چنین نقشه راهی میتواند تحولی جدی و مهم در صنعت بازیهای ویدئویی کشور رقم بزند.