

روزنامه ایران در شماره امروز خود در گزارشی به روند برگزاری جشنواره سرمایهگذاری در تولید بازیهای حوزه مقاومت پرداخته است.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، روزنامه ایران در این گزارش به انگیزه اشاره وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تازهترین نشست خبری خود به موضوع لزوم تولید بازیهای مقاومت، به برگزاری دو پویش بنیاد ملی بازیهای رایانهای همزمان با ایام جنگ 12 روزه، پرداخته است.
متن کامل این گزارش را در ادامه بخوانید:
تازهترین پیمایش بنیاد ملی بازیهای رایانهای نشان میدهد از ۲۰ بازی پرطرفدار در ایران، تنها چهار بازی، بومی هستند و با وجودی که کاربران ایرانی از برخی بازیهای جنگی خارجی استقبال بالایی داشتهاند ولی اثری از بازیهای حوزه جنگ و مقاومت تولید داخل در میان پرطرفدارترین بازیها در ایران دیده نمیشود. این درحالی است که کشور در شرایط ویژهای قرار دارد و آشنایی نوجوانان با تاریخچه مقاومت مردم این مرز و بوم، فداکاریها در جنگ تحمیلی 12روزه و لمس زندگی پر فراز و نشیب دانشمندان هستهای که جان خود را فدای افزایش اقتدار مام وطن کردند، ضروری به نظر میرسد. این موضوع، بنیاد ملی بازیهای رایانهای را بر آن داشت تا برای جشنواره امسال، سرمایهگذاری در خصوص تولید بازیهای حوزه مقاومت را کلید بزند؛ جشنوارهای که مورد توجه سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز قرار گرفت. وزیر ارشاد در تازهترین نشست خبری خود با اشاره به این که در ایام جنگ 12روزه، در حوزه های مختلف در وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی کارهایی انجام شد، به راهاندازی دو پویش در بنیاد ملی بازیهای رایانهای اشاره کرد. وزیر ارشاد در این نشست یادآورشد: نگاه و ایده مبنی بر لزوم تولید بازیهای مقاومت، از جنگ 12روزه برخاست و معتقدیم با توجه به شرایط موجود، طرح ایدههایی برای بازیهای مقاومت ایرانی و دفاع ملی، ضروری است و این آثار ،می توانند بازی هایی جدی باشند.
حمایت هدفمند از بازیسازان نخبه
البته این رویداد ملی، نمونه یک همکاری موفق خواهد بود و بنیاد ملی بازیهای رایانهای و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همراهی و مشارکت استانداری اصفهان و نهادها و سازمانهای پیشگام در حوزه اشاعه فرهنگ مقاومت «رویداد ملی سرمایهگذاری برای تولید بازیهای رایانهای با محور مقاومت» را برگزار خواهند کرد. محمدصادق افراسیابی، معاون راهبردی بنیاد ملی بازیهای رایانهای که معتقد است در قالب این رویداد ملی میتوان از نخبگان، فناوران و بازیسازان داخلی حمایت هدفمند کرد، از چگونگی شکل گرفتن ایده این جشنواره به «ایران» میگوید. وی در این باره توضیح میدهد: پس از اجرای موفق پویش مردمی «ایران؛ برنده بازی» به عنوان یک حرکت نمادین و فراگیر و با هدف تقویت همدلی، وطندوستی و هماهنگی نوجوانان و جوانان از طریق بازیهای موبایلی و کامپیوتری، بنیاد تصمیم گرفت جشنواره سرمایهگذاری در تولید بازیهای حوزه مقاومت را با همکاری استانداری اصفهان و دیگر سازمانهای مرتبط برگزار کند.
نگاه ویژه اصفهان به توسعه صنایع خلاق
افراسیابی دلیل حضور اصفهان به طور ویژه در این جشنواره را تعداد بالای استودیوها و شرکتهای بازیسازی در این استان میداند و میافزاید: «طبق آخرین پیمایش بنیاد که توسط ایسپا انجام شده، اصفهان از نظر این شاخص، پس از تهران و در رتبه دوم قرار دارد و علاوه بر این، تعداد گیمرها نیز در این شهر بسیار بالاست. با توجه به این ظرفیت و همچنین نگاه ویژه استاندار اصفهان به توسعه صنایع خلاق در این استان، قبل از وقوع جنگ تحمیلی 12روزه، سفری به اصفهان داشتیم و تفاهمنامهای بین بنیاد ملی بازیهای رایانهای و استانداری اصفهان منعقد شد که یکی از بندهای آن برگزاری جشنواره بازیهای رایانهای مقاومت بود.»این مسئول در ادامه توضیح میدهد: بعد از وقوع جنگ و راهاندازی دو پویش «همه بازی» و «ایران، برنده بازی»، طی جلسهای با نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری انقلاب اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وزارت آموزش و پرورش و...، تصمیم گرفته شد به جای بررسی بازیهای فعلی، تولید بازیهای جذابتر در کانون توجه قرار گیرد.افراسیابی با اشاره به اینکه اولین بازی پرطرفدار در ایران، مرتبط با فوتبال و فیفا و دومین بازی محبوب نیز یک بازی جنگی خارجی است، میافزاید:« این درحالی است که 4 بازی پرطرفدار ایرانی در میان مخاطبان، «آمیرزا»، «منچ»، مجموعه بازیهای «ماشین سواری» و مجموعه بازیهای مرتبط با«تخته نرد» هستند که هیچیک به دفاع ملی و مقاومت مربوط نمیشوند.
با توجه به این موضوع، مقرر شد همه نهادهای دارای بودجه در حوزه بازی، به ساخت بازیهای جذاب با محوریت جنگ تحمیلی 12روزه کمک کنند تا در نهایت جایگزین بازیهای پرمخاطب خارجی شوند و درواقع به جای برگزاری جشنواره بازیهای مقاومت، شاهد رویداد سرمایهگذاری برای کمک به تولید بازیهای حوزه مقاومت باشیم.»
فرصتی برای شرکتهای کوچک و بزرگ
افراسیابی توضیح میدهد: «فراخوان طرحها از طریق سامانه همگرای بنیاد اعلام شده و شرکتها تا 15 شهریور فرصت دارند طرحهای خود را ثبت کنند. پس از داوری اولیه، اختتامیه رویداد جذب سرمایه برای تولید بازیهای حوزه مقاومت، 26 شهریورماه به میزبانی شهر تاریخی و فرهنگی اصفهان برگزار خواهد شد.» این مسئول انتظار دارد بین ۲۰ تا ۳۰ شرکت بازیساز کوچک و بزرگ در این رویداد شرکت کنند و البته برخی طرحهای منتخب وارد دورههای منتورینگ یکماهه شوند.افراسیابی در ادامه میگوید: «هم استودیوهای بزرگ و هم استعدادهای نوظهور و شرکتهای کوچک میتوانند از این فرصت استفاده کنند، زیرا عملاً راهی برای استعدادیابی هم محسوب میشود.»
به گفته این مسئول، محورهای فراخوان شامل مقاومت اسلامی، تاریخچه استعمار در ایران، نقش تاریخی خاورمیانه و جنگ تحمیلی ۱۲ روزه است، اما برخی نهادهای سرمایهگذار، معیارهای خاص خود را دارند. افراسیابی میافزاید: «به عنوان مثال مرکز تولیدات کودک و نوجوانان سازمان صدا و سیما بر استریمپذیری بازیها تأکید دارد تا مخاطبان بیشتری جذب شوند، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز از تولیدات مرتبط با گروه سنی کودک و نوجوان حمایت ویژه خواهد کرد و اولویت استانداری اصفهان هم بازیهایی با محوریت گردشگری استان اصفهان به عنوان دارالعلم، دومین پایتخت فرهنگی جهان اسلام و...، همچنین هوش مصنوعی به عنوان کلید تحول استان اصفهان و انرژیهای نو و خانواده محوری است.»
افراسیابی با اشاره به هدف این رویداد مبنی بر جایگزینی بازیهای خارجی پرمخاطب، ابراز امیدواری میکند که این بازیهای باکیفیت و جذاب بتوانند جایگاه بازیهای داخلی را بهبود بخشند. وی در ادامه توضیح میدهد: «با وجود تحریمها، برخی شرکتهای داخلی با ثبت شرکت در خارج از کشور، بازیهای خود را در پلتفرمهایی مانند گوگلپلی، اپاستور و حتی کنسولها عرضه کردهاند که امیدوارم با تولید این بازیهای باکیفیت، شاهد افزایش درآمدزایی بازیسازان ایرانی باشیم.»
بــــرش
معاون راهبردی بنیاد ملی بازیهای رایانهای میگوید: «این رویداد بر روایتپردازی، شخصیتسازی، معنادهی و تعمیق تجارب مرتبط با «دفاع مقدس ۱۲ روزه» و دیگر موضوعات در زمینه «مقاومت و پایداری» هم راستا با اعتلای هویت ملی (ایرانی - اسلامی) در بستر بازیها و سرگرمیهای دیجیتال تمرکز ویژه دارد.»
افراسیابی در ادامه میافزاید: «به منظور توسعه بازیهای حوزه مقاومت و دفاع ملی، در نهایت نهادهای مختلف مبالغی را به ساخت بازیهایی با موضوع دفاع ملی و مقاومت اختصاص دادند که از آنها میتوان به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس با سرمایهگذاری ۳۰ میلیارد تومانی برای این بازیها اشاره کرد. سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با ۲ میلیارد تومان و مرکز تولیدات کودک و نوجوان معاونت سیما (سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران) هم با 3 میلیارد تومان از بازیهای حوزه مقاومت حمایت خواهد کرد.»
به گفته این مسئول، مجتمع و کارخانه صنایع سرگرمی دیجیتال مهوا 2 میلیارد تومان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 1.5میلیارد تومان، حوزه هنری انقلاب اسلامی 2 میلیارد تومان و استانداری استان اصفهان هم 1.5 میلیارد تومان به این بازیها اختصاص خواهند داد. افراسیابی با اشاره به اینکه به تازگی هم صندوق سپهر با سرمایه 2 میلیارد تومانی به جمع حامیان تولید این بازیها پیوسته، یادآور میشود ممکن است تعداد سرمایهگذاران افزایش یابد ولی در حال حاضر در مجموع، میزان حمایت از این بازیها 44 میلیارد تومان است.
وی درباره تعداد بازیهای نهایی جشنواره هم میگوید:« تعداد بازیهایی که از آنها حمایت خواهد شد به کیفیت طرحهای ارائهشده بستگی دارد. ممکن است یک طرح بسیار قوی، همزمان از حمایت چند نهاد برخوردار شود.» افراسیابی پیشبینی میکند که حداقل 3 تا 4 بازی و حداکثر به تعداد نهادهای مشارکتکننده، از بازیها حمایت شود.