"ضرورت پژوهش و آمار در صنعت بازی‌های دیجیتال ایران"

لزوم توسعه مبانی نظری و آمار داده محور در صنعت بازی‌های دیجیتال

دومین نشست تخصصی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با رویکرد پژوهش و تألیف کتاب در حوزه بازی‌های رایانه‌ای، در حاشیه سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد. در این نشست، شرکت‌کنندگان به بیان دیدگاه‌ها و بررسی اولویت‌های شاخص این حوزه پرداختند.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، این نشست با حضور چهره‌های دانشگاهی، پژوهشگران و فعالان صنعت بازی برگزار شد. از جمله حاضران در این نشست می‌توان به محمد حاجی‌میرزایی (مدیرعامل بنیاد)، امین شهیدی (مدیر استودیو بلک کیوب گیمز)، مسعود کوثری (استاد تمام و معاون دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران)، فرزانه شریفی (عضو هیئت علمی دانشگاه سوره و عضو هیئت مدیره) و محمدصادق افراسیابی (عضو هیئت مدیره و معاون راهبردی بنیاد)، محمدحسن یادگاری (عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی)، مجتبی شهاب (عضو آزمایشگاه رباتیک اجتماعی دانشگاه صنعتی شریف)، محیا برکت (دبیر گروه مطالعات بازی و سرگرمی انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات) و اعظم ده‌صوفیانی (عضو هیئت مدیره انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات اشاره کرد.

مهم‌ترین محورهای مطرح‌شده در این نشست عبارت بودند از:

• تأکید بر لزوم تألیف مبانی نظری و تئوریک در حوزه بازی‌های دیجیتال
• انتشار آثار تخصصی در حوزه فنی بازی‌سازی
• سفارش طرح‌های پژوهشی کلان توسط نهادهای ذی‌نفع
• لزوم شبکه‌سازی میان پژوهشگران حوزه مطالعات بازی و انتشار فصلنامه علمی تخصصی
• ارائه داده‌ها و گزارش‌های تحلیلی برای فعالان صنعت و نهادهای سیاست‌گذار
• بررسی و تحلیل اجتماعات بازی (مانند استریمرها و بازیکنان ورزش‌های الکترونیک) و پر کردن خلأ داده در این حوزه
• ورود مؤثر و به‌روز به حوزه تسهیل‌گری در صنعت بازی
• انجام مطالعات تطبیقی در حوزه اقتصاد بازی با تمرکز بر الگوهای موفق جهانی
• توجه به عقب‌ماندگی پژوهشی در برابر روندهای نوظهور صنعت بازی
• افزایش اثربخشی پژوهش‌ها و برقراری ارتباط مؤثر میان پژوهشگران و نیازهای صنعت
• ایجاد تعامل میان دولت، دانشگاه، صنعت و جامعه در حوزه بازی
• ارائه داده‌های بازار در راستای حمایت از تولید داخلی بازی
• انجام پژوهش در زمینه سواد بازی در خانواده‌ها و آموزش والدین
• توجه به پژوهش در حوزه بازی‌های جدی (آموزشی، سلامت‌محور، فرهنگی و...)

پیشنهادهای ارائه شده در این نشست تخصصی بیانگر این نکته بود که برای رشد متوازن و هدفمند صنعت بازی‌های رایانه‌ای در کشور، لازم است میان بدنه پژوهشی، نهادهای دولتی و فعالان صنعت ارتباط مؤثرتری برقرار شود. همچنین در این نشست اشاره شد، خلأهایی چون نبود منابع نظری بومی، کمبود داده‌های تحلیلی، و عدم هم‌راستایی پژوهش‌ها با نیازهای واقعی صنعت از جمله مواردی هستند که با برنامه‌ریزی دقیق، حمایت نهادی و شبکه‌سازی علمی می‌توان بر آن‌ها غلبه کرد. مشارکت پژوهشگران و تصمیم‌سازان در چنین نشست‌هایی می‌تواند آغازگر مسیری نو برای ارتقاء کیفی تولیدات داخلی و توسعه جایگاه ایران در بازار جهانی بازی‌های دیجیتال باشد.