

مدیرعامل انجمن سواد رسانهای ایران، در بازدید از غرفه بنیاد ملی بازیهای رایانهای در سیوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، بر ضرورت راهاندازی یک نهضت بازیسازی مبتنی بر ظرفیتهای مدارس، با هدف تولید بازیهایی متناسب با ذائقه فرهنگی کشور، تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، لیلا وصالی با اشاره به تغییر شیوههای مصرف محتوا در نسل جوان، گفت: فرهنگ کتابخوانی در این نسل تضعیف شده، اما این به معنای توقف تولید محتوا نیست. باید روشهای جدیدی برای ارائه محتوا به کار گرفت؛ از جمله بهرهگیری از قالبهای چندرسانهای، تولید کتابهای الکترونیک، و ورود مفاهیم مرتبط با سواد بازی به برنامههای درسی دانشگاهها.
وصالی افزود: بازیها بهعنوان یک رسانه زنده و پویا، دائماً در حال تحول هستند. در حالی که فرآیند انتشار کتاب، زمانبر است و ممکن است از تحولات این حوزه عقب بماند، بهتر است به سمت تولید کتابهای دیجیتال برویم تا بتوانیم همگام با تحولات این صنعت حرکت کنیم.
وی همچنین به ضرورت توجه به ادبیات و فرهنگی که در فضای گفتمانی بازیهای آنلاین شکل میگیرد، اشاره کرد و گفت: این فضاها نیازمند تحلیل عمیق و علمی هستند. از سوی دیگر، بررسی عناصر نمادین و نشانهشناسانهای که در بازیها نقش مهمی در انتقال مفاهیم فرهنگی ایفا میکنند، باید در دستور کار نویسندگان و پژوهشگران این حوزه قرار گیرد.
وصالی تاکید کرد: ما باید بتوانیم برای سلیقههای مختلف، بازیهایی متنوع طراحی کنیم. راهاندازی نهضت بازیسازی باید از مدارس آغاز شود. نوجوانانی که امروزه به ابزارهای هوش مصنوعی مجهز هستند و خودشان گیمرند، ظرفیت بزرگی برای تولید محتوا دارند. اگر بستری مثل جشنوارههای هدفمند فراهم شود، مطمئناً شاهد تولید بازیهایی خواهیم بود که ضمن رعایت ارزشها و خطوط قرمز، محتوایی مفید و متناسب با ذائقه فرهنگ ایرانی ارائه میدهند.
گفتنی است بنیاد ملی بازیهای رایانه ای در سیوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با عرضه ۹ عنوان کتاب تخصصی در حوزه بازیهای رایانه ای حضور دارد.علاقهمندان همه روزه از ساعت ۱۰ لغایت ۲۰ تا ۲۷ اردیبهشت ماه میتوانند از غرفه بنیاد ملی بازیهای رایانهای واقع در سالن شبستان، راهرو ۴ بازدید کنند.