ارائه آموزش‌های محیط‌ زیستی به بازی‌سازان

بازی‌سازان و تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای با حضور در یک دوره آموزشی یک‌روزه که در مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط‌بان کرج برگزار شد، آموزش‌های مقدماتی محیط‌ زیستی را با هدف شکل‌گیری ذهنیت مناسب برای داستان‌پردازی و خلق شخصیت در طراحی و تولید بازی فرا گرفتند.


به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در این دوره آموزشی که برای جمعی از بازی‌سازان و تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد، سه موضوع آشنایی با گونه‌های جانوری و رفتار شناسی حیات وحش، انواع پوشش‌ گیاهی و تنوع زیستی و همچنین آموزش مفاهیم محیط زیستی در طراحی و تولید بازی‌های رایانه‌ای، توسط مدرسان مجرب آموزش محیط‌زیست ارائه شد.

این دوره آموزشی که به همت مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط‌بان در تعامل با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد، بخشی از اقدامات سازمان حفاظت محیط‌زیست برای ارائه آموزش‌های محیط‌زیستی به تولیدکنندگان محصولات فرهنگی است.

سید ابوالقاسم موسوی رئیس مرکز آموزش محیط‌زیست و تربیت محیط‌بان، آشنایی با مبانی و موضوعات جذاب محیط‌زیستی برای تولیدکنندگان محتوای رسانه‌ای همچون بازی‌سازان را عاملی برای تولید محتواهای متنوع محیط‌زیستی دانست که علاوه بر جذابیت‌های حوزه محیط‌زیست در خلق شخصیت و داستان‌پردازی، مسائل روز محیط‌زیستی نیز به‌طور غیرمستقیم توسط این تولیدکنندگان محتوا به مخاطبین آنها ارائه خواهد شد.

به گفته سید ابوالقاسم موسوی، گام دوم آموزش بازی‌سازان برگزاری تورهای آموزشی در مناطق حفاظت شده خواهد بود و برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری این تورهای آموزشی انجام شده و در نظر است تا تولیدکنندگان محتواهای رسانه‌ای پس از شرکت در آموزش‌های مقدماتی محیط‌زیستی با حضور در مناطق حفاظت‌شده، ذهنیت مناسبی برای داستان‌پردازی و خلق شخصیت پیدا کنند.

همچنین در ادامه تعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با سازمان محیط زیست اولین نشست هم‌اندیشی محیط‌زیست و بازی‌های رایانه‌ای با حضور اساتید و متخصصان حوزه محیط‌زیست و کارشناسان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با هدف برنامه‌ریزی برای برگزاری سلسله‌ دوره‌های آموزشی ویژه بازی‌سازان رایانه‌ای در محل مرکز آموزش محیط‌زیست و تربیت محیط‌بان سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد.

سید ابوالقاسم موسوی، رییس مرکز آموزش محیط‌زیست و تربیت محیط‌بان در این نشست گفت: بازی‌های رایانه‌ای در سال‌های اخیر، بخش بزرگی از زمان فراغت و سرگرمی را در بین گروه‌های سنی مختلف جامعه به خود اختصاص داده و می‌توانیم از ظرفیت بازی‌های رایانه‌ای برای آموزش مفاهیم محیط‌زیست بهره‌برداری کنیم.

موسوی عناصر محیط‌زیست همچون طبیعت، حیات وحش و معضلات و تعارض‌های آنها را دارای ویژگی‌های بسیار زیادی برای تولید محتوای رسانه‌ای مانند فیلم، عکس، موسیقی و بازی ارزیابی کرد و گفت: تولیدکنندگان محتوا اگر می‌خواهند هزینه و انرژی خود را به ثمر بنشانند به دلیل اینکه سوژه‌های بسیار زیادی برای تولید محتوای جذاب و مخاطب‌پسند در محیط‌زیست وجود دارد، ناگزیر از ورود به موضوعات محیط‌زیستی هستند.

او تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای را یکی از گروه‌های هدف آموزش‌ مفاهیم محیط‌زیستی دانست و افزود: در راستای بهره‌برداری مطلوب از ظرفیت بازی‌های رایانه‌ای در نظر داریم تا با همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، مفاهیم و موضوعات برجسته محیط‌زیستی را به تولیدکنندگان این بازی‌ها آموزش دهیم.

موسوی تصریح کرد: به‌منظور شناخت هرچه بهتر بازی‌سازان رایانه‌ای از عرصه‌های مختلف محیط‌زیست ایران، تورهای بازدید از مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست را برای گروه‌های منتخب بازی‌ساز رایانه‌ای برنامه‌ریزی و اجرا خواهیم کرد.

در این نشست سید جواد شریف شیخ‌الاسلامی، مدیر تولیدات محتوایی بنیاد ملی باز‌های رایانه‌ای نیز ضمن استقبال از برگزاری این نشست هم‌اندیشی، موضوعات محیط زیستی را برای بازی‌سازان حائز اهمیت دانست و گفت: به‌منظور ایجاد انگیزه و تولید ایده برای طراحی بازی در مخاطبان بازی‌ساز حتما موضوعات محیط‌زیستی اولویت‌بندی شده و در کنار آن بازدید از مناطق نیز پیش‌بینی شود.