بازدهی بالا، آسان‌گیر بودن مخاطب و بازار بکر بازی، برگ برنده صندوق‌های سرمایه گذاری است

مدیرعامل «سورنا گیمز» در اولین پیش رویداد نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر گفت اولین، مهمترین و برگ برنده که می‌تواند مورد توجه صندوق‌های سرمایه‌گذاری قرار گیرد، بازار بکر ایران در حوزه بازی‌های رایانه‌ای است.


به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، حسن مهدی اصل مدیرعامل «سورنا گیمز» در دورهمی تخصصی جمعی از بازی‌سازان، ناشران و مدیران شتابدهنده‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنایع خلاق و دانش بنیان در سخنانی گفت: از روز اولی که درگیر ویدئو گیم شدیم، عاشق بازی بودیم. ما با عشق وارد این بازی شدیم و با تمام مشکلات، بد رفتاری‌ها و محدودیت‌هایی که در این جامعه است، جنگیدیم تا به امروز رسیدیم و تا جای ممکن هم تلاش می‌کنیم تا بدرخشیم و همدیگر را حمایت کنیم تا بتوانیم مخاطبان عزیزمان را سرگرم کنیم . این تنها رسالتی است که ما به عشق آن زندگی و کار می‌کنیم و به آن وفادار و پایبند هستیم.

مدیرعامل سورنا گیمز تصریح کرد: ما در اکوسیستم کوچکی که در گیم ایران کار می کنیم به اندازه‌ای که بتوانیم و جان داشته باشیم می‌جنگیم و الان تنها عشق به وطن و میهن جان ما را نگه داشته است تا بتوانیم مخاطبان مان را سرگرم کنیم.

او خطاب به نمایندگان صندوق‌های سرمایه‌گذاری حاضر در این نشست گفت: دوستان سرمایه‌گذار باید واقعیات را بدانند. شما چرا باید سرمایه‌های خود را در ویدئوگیم ایران مصرف کنید؟ چرا در صنایع دیگری نباید آن را مصرف کنید؟ شما باید ریسک‌های این حوزه را بشناسید.

او افزود: محدودیت‌های فرهنگی موجود در ایران برای ساخت بازی به شدت زیاد است. تا به امروز سرمایه‌گذاری آنچنانی در این حوزه نشده و کاملا بکر است. چیزی که الان می بینید و حداقل 20 شرکت موفق داریم که چه در ایران و چه در خارج از کشور درآمد خوبی دارند، خودشان تا امروز با سرمایه خودشان این کار را کردندو در این مسیر موفقیت‌هایی را کسب کرده‌اند.

حسن مهدی اصل اظهار داشت: یکی از بزرگترین چالش‌های ویدئوگیم در ایران هزینه‌های تبلیغات است. برخلاف بقیه اکوسیستم‌های موجود در ایران، هزینه تبلیغات در ویدئوگیم 2 الی 3 برابر صنایع دیگر است. چالش دیگر مربوط به محدودیت نیروی انسانی متخصص است. چون فعالان این اکوسیستم همه جای دنیا با یک لپ تاپ می‌توانند کار و ارزش‌آفرینی کنند.  

مدیرعامل سورنا گیمز در سخنانش محدودیت‌های زیرساخت‌ها و اینترنت، مشکلات بازی‌های آنلاین و پینگ بازی‌ها را دیگر چالش‌های صنعت بازی ایران برشمرد.

او در ادامه سخنانش به ظرفیت‌های مثبت و چالش‌های صنعت بازی ایران اشاره کرد و افزود: مهمترین پتانسیل اولین، مهمترین و برگ برنده این حوزه که می‌تواند مورد توجه صندوق‌های سرمایه‌گذاری قرار گیرد، بازار ایران بکر است. علی‌رغم گذشت دو دهه کار در این حوزه، درصد ناچیزی را با محصولات خودمان توانسته‌ایم سرویس‌دهی کنیم. 80 میلیون کاربران ایرانی که درصد زیادی از آنها نوجوان هستند و همه عاشق بازی مخاطب بازی‌های خارجی و کرک شده هستند. از این جهت ظرفیت بسیار زیادی دارد و این بازار همچنان بکر باقی مانده است و بازی‌سازان ما توانسته‌اند درصد بسیار کمی را پرکنند. ولی همچنان فضای بزرگی برای این بیزینس وجود دارد و حالا حالاها می‌شود بازی‌های متنوع ساخت و از این بازار بکر پولسازی کرد.

او همچنین تصریح کرد: نقطه مقابل کمبود متخصص در ایران این است که هزینه‌های تامین درآمد نیروی متخصص در ایران بسیار کمتر از اروپا و امریکا است و این امر برتری‌ای را به ما می‌دهد که بتوانیم با تعداد بیشتری کار تولید را انجام دهیم.

فرصت‌های نشر بین‌المللی برای بازی‌های تولید داخل، بازدهی و سود بالای این کسب و کار و سختگیر نبودن مخاطب ایرانی از دیگر مزایایی بود که حسن مهدی اصل به عنوان مزایای بازار صنعت بازی ایران برای سرمایه‌گذاران برشمرد.