برنامه‌ریزی برای توسعه و تجاری‌سازی بازی‌های جدی

 مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای با حضور در مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان و بازدید بخش‌های مختلف آن، از نزدیک در جریان روند فعالیت‌های این مرکز قرار گرفت.


به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، محمدامین حاجی هاشمی مدیرعامل و فرزانه شریفی معاون پژوهش و آموزش این بنیاد به همراه علی تمنایی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ضمن حضور در مرکز نوآوری صنایع سرگرمی اصفهان و بازدید از بخش‌های مختلف این مرکز در جلسه‌ای با حضور دکتر حسین هرسیج رییس دانشگاه اصفهان و دکتر جواد راستی مدیر مرکز، پیرامون زمینه‌های همکاری بنیاد و مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان به بحث و تبادل نظر پرداختند.

حسین هرسیج رییس دانشگاه اصفهان در این جلسه با اشاره به سابقه راه‌اندازی مرکز نوآوری صنایع سرگرمی در دانشگاه اصفهان مطابق به استانداردهای روز دنیا تصریح کرد: با توجه به جامعیت دانشگاه اصفهان در رشته‌های مختلف فنی مهندسی، علوم و انسانی که جزء 10 دانشگاه برتر کشور محسوب می‌شود، انتظار می‌رود که در تولید محتوا و برداشتن گام‌های عملیاتی به این مجموعه کمک شود تا کل کشور از آن بهره‌مند شوند. این پتانسیل در دانشگاه اصفهان وجود دارد که با وجود مرکز نوآوری صنایع سرگرمی در دل خود، به عنوان مدل و نمونه کشوری معرفی شود.

 جواد راستی مدیر مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان نیز در این جلسه ضمن معرفی این مرکز و برنامه‌های آموزشی آن گفت: این مرکز در دانشگاه اصفهان با توجه به مرکزیتی که دارد، برخی استان‌های جنوبی کشور را نیز پوشش می‌دهد. بنابراین اگر ما بتوانیم ماراتن بازی‌سازی و گیم جم مشترکی را با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به عنوان یک رویداد سالانه در این دانشگاه برگزار کنیم، اتفاق بزرگی خواهد بود.

وی با اشاره به برگزاری رویداد ماهانه گیم ایکس در این مرکز تصریح کرد: این رویداد در حال حاضر بر روی سخنرانانی از اصفهان متکی است و می‌توان طی تفاهم‌نامه مشترکی با بنیاد زمینه حضور سخنرانان شاخصی از تهران برای حضور در این رویداد را فراهم کرد. در حوزه برنامه‌های آموزشی نیز می‌توان اقدامات مشترکی را با انستیتو ملی بازی‌سازی انجام داد.

جواد راستی با تاکید بر آمادگی این مرکز برای همکاری در برگزاری جشنواره هکاتون بازی‌های جدی تصریح کرد: این همکاری از گذشته با بنیاد وجود داشته و برای آینده نیز این آمادگی برای همکاری در برگزاری جشنواره هکاتون و داوری مقالات بخش سمپوزیوم جشنواره بازی‌های جدی وجود دارد.

او با اشاره به حمایت‌های بنیاد از برگزاری کنفرانس بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای: فرصت‌ها و چالش‌ها در مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان و تخصیص جوایزی به مقالات برتر بخش نگاه ویژه این رویداد گفت: توسعه تعاملات بین‌المللی مشترک توسط دو مجموعه و معرفی سخنرانان کلیدی مشترک در رویدادهای بین‌المللی از دیگر برنامه‌هایی است که می‌توان دنبال کرد.

محمدامین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز در این جلسه تقویت موضوع بازی‌های جدی را از اولویت‌های دوره جدید مدیریت این بنیاد دانست و گفت: در حال حاضر کشور در حوزه مباحث علمی و پژوهشی پیشرو است و اگر حوزه بازی بتواند خود را به بخش دانشگاهی پیوند دهد، گام‌های رو به جلویی در صنعت بازی برخواهیم داشت. به عبارتی موضوع بازی‌های جدی را پیشران صنعت بازی کشور می‌دانیم.

وی برنامه‌ریزی برای انجام اقدامات مشترک در حوزه مباحث پژوهشی، منتورینگ و نشر بازی را از برنامه‌های قابل پیگیری توسط بنیاد و مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان دانست و تصریح کرد: یکی از مشکلات حوزه بازی‌های جدی مربوط به موضوع منتورینگ است. چرا که تولیدکنندگان و توسعه دهندگان بازی به همه ابعاد مسلط نیستند و نیاز به منتورینگ احساس می‌شود. یکی از راهکارهای اضافه کردن منتورینگ به این مجموعه تعامل با بازی‌سازان خوب و بزرگ بازار است.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای همچنین افزود: یکی از اولویت‌های بنیاد در حوزه بازی‌های جدی بررسی و ارزیابی در خصوص قابلیت سرمایه‌گذاری، توسعه و بازاریابی بازی‌هایی است که در سال‌های گذشته توسط تیم‌های مختلف طراحی شده‌اند.

بازدید از بخش‌های مختلف مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان شامل آزمایشگاه واقعیت مجازی/افزوده، آزمایشگاه تست عملکرد، استودیوی تولید انیمیشن و ثبت حرکت، استودیوی صدا و موسیقی و رندرفارم و دریافت گزارشی از روند پروژه‌های انجام شده و در حال انجام از دیگر برنامه‌های مدیرعامل بنیاد و مدیران ملی بازی‌های رایانه‌ای و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در جریان حضور در این دانشگاه بود.

گفتنی است دانشگاه اصفهان از سال ۱۳۹۲ در حوزه بازی‌های رایانه‌ای سرمایه‌گذاری جدی خود را با برگزاری مداوم کلاس‌ها و دوره‌های آموزش بازی‌سازی را با کمک افراد موفق در صنعت بازی آغاز کرد. از سال ۹۵ با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست ‌جمهوری، مرکز تخصصی بازی‌های رایانه‌ای دانشگاه اصفهان راه‌اندازی شد که با نظم دادن به دوره‌های آموزشی و مهیا کردن فضای استقرار و امکانات و تجهیزات رفاهی و تخصصی برای تیم‌های نوپای بازی‌ساز، در جهت تقویت زیرساخت‌های آموزش و کارآفرینی در این حوزه تلاش کرد.

از سال ۱۳۹۸ با سرمایه‌گذاری مشترک دانشگاه اصفهان و معاونت علمی و فناوری ریاست ‌جمهوری، مرکز بازی‌های رایانه‌ای به «مرکز نوآوری صنایع سرگرمی» تبدیل شد که با امکانات و تجهیزات به‌روز و نیروی انسانی ماهر و علاقمند از توسعه‌ کسب‌وکارهای مرتبط با سرگرمی حمایت می‌کند.