یک بازی آنلاین ایرانی برای پلتفرم رایانه‌های شخصی

هر چند که به باور خیلی‌ها دیگر دوران بازی‌های PC گذشته است و به لطف گوشی‌های هوشمند بازار ساخت و نصب بازی‌های موبایلی در ایران حسابی داغ است، اما هنوز هم استودیوهایی هستندکه چراغ ساخت بازی برای پلتفرم رایانه شخصی در ایران را روشن نگه داشته‌اند. استودیو «سورنا گیمز» حتما یکی از آنهایی است که در میان فعالان صنعت بازی کشور به پیشتازی و پرچمداری ساخت بازی‌های PC شناخته می‌شود. استودیویی که به‌ تازگی جدیدترین بازی خود برای پلتفرم رایانه شخصی را در ویترین بازار بازی ایران عرضه کرده‌ است. «هومییز» یک بازی ایرانی آنلاین در سبک بتل رویال است که به گفته مدیرعامل «سورنا گیمز» با هدف تامین بخشی از نیاز بازیکنان داخلی به بازی‌های با کیفیت ایرانی برای پلتفرم رایانه‌های شخصی تولید شده است.


به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، «هومییز» (Hoomeez) یک بازی چند نفره در سبک بتل رویال است. یک بازی ایرانی که دارای چندین حالت رقابت کاملا مختلف شامل «فوتبال»، «جمع‌آوری سکه»، «مسابقه» و «رقابت ماشین سواری» است. در حالت اصلی بازیکن‌ها باید در نقشه‌های بازی به جمع‌آوری سکه بپردازند و همچنین اجازه ندهند دیگر بازیکن‌ها از آنها پیشی بگیرند. نقشه‌های این بخش بزرگ و عموما به شکل مارپیچ‌های تو در تو طراحی شده‌اند تا تسلط بر هر نقشه به چالشی مهیج برای کاربران هومییز تبدیل شود.

دیگر حالت مهم بازی فوتبال است که در آن می‌توانید کمدی‌ترین مسابقه فوتبالی زندگی خود را تجربه کنید. در اینجا هیچ قانونی به جز گل زدن وجود ندارد و مخاطبان حتی می‌توانند برای برنده شدن رقبای خود را کتک بزنند. در حالت مسابقه هم کاربران باید زودتر از دیگر رقبا به خط پایان برسند. در حالت «رقابت ماشین سواری» نیز مخاطبان باید سوار بر ماشین‌های خود با یکدیگر به رقابت آنلاین بپردازند و همدیگر را شکست دهند. 

اولین بتل رویال ایرانی با نقشه چند ساله

هومییز نخستین عنوان «بتل رویال» ایرانی با پشتیبانی چند ساله است که به گفته حسن مهدی اصل، مدیرعامل «سورنا گیمز» هر فصل آن با تغییرات عمده همراه خواهد بود: با توجه به اینکه تنوع در عناوین آنلاین یک رکن اساسی برای نگه داشتن بازیکنان در طولانی مدت است، تیم سازنده در طول زمان توسعه هومییز بیش از 20 نقشه منحصر به فرد برای این عنوان تولید کرده‌اند و قرار است با هر به‌روز رسانی، نقشه‌های بیشتری به بازی اضافه شود. با توجه به اینکه هومییز یک بازی کاملا ایرانی است، یکی از نقشه‌های آن با الهام از تخت جمشید ساخته شده است. همچنین قرار است در آینده نقشه‌های بیشتری بر اساس میراث فرهنگی ایران زمین طراحی شود. هومییز 140 بخش مختلف ( کلاه ، شاخ و ...) دارد که کاربران می‌توانند با استفاده از این بخش‌ها ، شخصیت‌های خود را شخصی‌سازی کنند.

به گفته حسن مهدی اصل «سورنا گیمز» در نظر دارد هر 3 ماه یک بار برنامه مدونی از به‌روز رسانی‌های آینده هومییز شامل نقشه‌ها و بخش‌های جدید و جوایز مختلف را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارد. او می‌گوید: باید به این موضوع اشاره کرد که برای ارائه تجربه کاملا روان و بهینه شده، بازی هومییز پیش از عرضه به مدت 5 ماه پیش در مرحله تست عمومی (BETA) قرار داشت و مخاطبان قادر به تست و تجربه آن بودند. نکته قابل ذکر اینکه تمامی سرورهای این بازی در داخل ایران قرار دارند.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که استودیو سازنده هومییز برای آن در نظر گرفته‌اند، اجرای آن در یک فروشگاه داخلی است. هومییز به عنوان یک بازی ملی نه تنها به وسیله سازندگان ایرانی ساخته شده، بلکه توسط یک فروشگاه داخلی اجرا می‌شود.

چالش‌های ساخت یک بازی کاملا آنلاین

به گفته رضا پندار، برنامه‌نویس اصلی پروژه هومییز، ساخت یک بازی تماما آنلاین، سخت‌ترین بخش توسعه بازی این بوده است. چالشی که تیم سازنده را مجبور به انجام تست‌های متعدد طی روند ساخت بازی کرد تا در نهایت بهترین تجربه آنلاین ممکن را به مخاطب ارائه شود. حسن مهدی اصل می‌گوید: برخلاف عناوین تک نفره، یک بازی آنلاین نیاز دارد تا به صورت مداوم به روز باشد و هر هفته محتوای جدید را در اختیار کاربران قرار دهد؛ به نحوی که شاید نیاز باشد تا چند نقشه یا حتی حالت کاملا جدید برای بازی در نظر گرفته شود تا کاربر پس از مدتی مشخص از تجربه بازی‌ خسته نشود و در بازی باقی بماند. از طرفی با توجه به اینکه هومییز یک بازی فیزیک محور آنلاین است، کار طراحی آن دو چندان سخت‌تر بود. تمامی این سختی‌ها سبب شد تیم سازنده تصمیم بگیرند سراغ موتور بازی‌سازی «یونیتی» بروند. موتوری که تمام تیم توسعه با آن آشنا بودند و اجازه می‌داد آنها بتوانند در بازه زمانی مورد نظرشان کار توسعه این بازی را به پایان برسانند.

چرا بازار رایانه‌های شخصی؟

طی ده سال گذشته بازی‌های موبایل جایگاه خود را در بین مخاطبان ایرانی پیدا کرده‌اند و در این مدت هزاران بازی داخلی برای جلب رضایت مخاطب داخلی تولید شده است. بسیاری از این بازی‌ها موفق عمل کرده‌اند طوری که بخش قابل توجهی از 32 میلیون مخاطب ایرانی بازی‌های ویدیویی، بازی‌های ایرانی را روی تلفن هوشمند و تبلت خود نصب کرده‌اند. هرچند متاسفانه سال‌هاست که کمتر خبری از عناوین با کیفیت پی سی داخلی است و طی 5 سال گذشته شاید تعداد بازی‌های با کیفیت ایرانی که برای پلتفرم رایانه‌های شخصی تولید شده‌اند از تعداد انگشتان یک دست فراتر نرفته است.  اما در چنین شرایطی شرکت سورنا گیمز که کارش را در سال 1386 و با ساخت و توسعه عناوین رایانه‌های شخصی آغاز کرد، تصمیم گرفت یک بازی ایرانی تماما آنلاین بسازد تا به گفته مدیرعاملش بخشی از نیاز بازیکنان داخلی برطرف شود: هومییز نه تنها یک عنوان رایگان است بلکه دو ویژگی منحصر به فرد دیگر هم دارد که سبب می‌شود بسیاری از کاربران داخلی جذب آن شوند. نخست اینکه سرورهای بازی کاملا در ایران قرار دارند، موضوعی که برای یک بازی آنلاین داخلی موضوعی حیاتی است و باعث می‌شود کاربران بدون مشکلات اتصال از هومییز لذت ببرند. در وهله دوم بازی از پایه‌ برای سیستم‌های میان رده و اقتصادی طراحی شده تا در گرانی بازار سخت‌افزار حتی مخاطبانی که سیستم‌های قوی ندارند هم از هومییز لذت ببرند.