راهکارهای پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر نوجوانان در بازی موبایلی «راننده حرفه‌‌ای»

عنوان «راننده حرفه‌ای»، هر چند حال وهوای یک بازی هیجان‌انگیز آن هم از نوع مسابقات اتومبیلرانی را تداعی می‌کند؛ اما این عنوان بهانه‌ای است برای اینکه ذهن را در جریان بازی، درگیر موضوعاتی کند که انگیزه اصلی ساخت آن بوده است. موضوعاتی با درونمایه آموزش غیرمستقیم درباره مفاهیم مربوط به پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر ویژه نوجوانان که بازی راننده حرفه‌ای براساس آن ساخته شده است. 


به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، همزمان با هفته مبارزه با موادمخدر نگاهی کرده‌ایم به ساخت این بازی که از سوی استودیو «نوآگیمز» و با حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و ستاد مبارزه با مواد مخدر ساخته و در روزهای پایانی سال 1400 منتشر شده است.
بازی راننده حرفه‌ای (pro Racer) براساس محتوای کتاب پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر ویژه نوجوانان دوره دوم متوسطه و در ژانر مسابقه اتومبیل و ویژه پلتفرم موبایل (سیستم اندروید) طراحی و ساخته شده است.

به گفته حمید نعیمی، مدیرعامل استودیو «نوآگیمز» این بازی به گونه‌ای طراحی شده تا در قالب یک مسابقه اتومبیلرانی به طور غیرمستقیم پیام‌های آموزشی با موضوع پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر در نوجوانان به کاربران بازی ارائه شود: رویکرد این بازی از ابتدا این گونه شکل گرفت که کاربران به طور غیرمستقیم با پیام‌ها و مفاهیم آموزشی در حوزه پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر آشنا شوند. بازیکن در هر بخش از ساختار اصلی داستان بازی با پرسش‌هایی روبه‌رو می‌شود که به هر یک از آنها با توجه به پیشرفتش در بازی پاسخ داده می‌شود. پرسش‌هایی با محور اعتماد به قانون، قدرت نفی پیشنهاد‌های پرخطر و غیراخلاقی، قرض گرفتن پول نامشروع برای ارتقا خودرو، آسیب رساندن به خودرو رقبا و مشورت با انسان‌های بالغ در امور مهم.

«راننده حرفه‌ای» که رده‌بندی سنی 15+ را دریافت کرده، یک بازی در سبک مسابقه‌ای درگ آنلاین است، سبکی که در آن دو خودرو در مسیری مستقیم برای جلو زدن از رقیب و رسیدن به بهترین رکورد زمانی تا خط پایان، مسابقه می‌دهند، به این ترتیب که برای بهترین پیشروی خودرو، باید در زمان مناسب دنده را تعویض کنیم. برای این کار بازیکن در دور موتور مناسب باید روی دکمه تعویض دنده کلیک کند.

نعیمی می‌گوید: بازی در 5 فصل داستانی با برداشت از کتاب «44 باور غلط جوانان درباره اعتیاد» از سوی حمیدرضا سعیدی طراحی و روایت شده است و در نهایت، کاربر ضمن بازی، با پیام‌های غیرمستقیم تصمیم‌های اخلاقی درست مانند نخرید قطعه خودرو از بازار سیاه و کسب مهارت «نه گفتن» را به طور ناخودآگاه می‌آموزد. بخش داستانی بازی به همراه 25 شخصیت و در 26 مرحله روایت می‌شود که باعث جذابیت بیشتر بازی برای مخاطبان شده است.

داستان بازی از یک تعمیرگاه خودرو و جایی که شخصیت اصلی داستان، «فرهاد» در آن مشغول به کار است، آغاز می‌شود. یک روز آقای دیبا که مشتری پولداری است، با خودرو گران‌قیمت خود به تعمیرگاه مراجعه می‌کند. دوست فرهاد در همین حین به او پیام می‌دهد که با یک خودرو خوب به مسابقه برود. فرهاد نیز وارد این مسابقه شده و ماجراهای بازی از همین جا شروع می‌شود.

در طراحی بازی راننده حرفه‌ای، بخش مسابقات روزانه تشویقی و پلکانی نیز برای کاربران ایجاد شده است. در مسابقات روزانه که هر 4 ساعت برگزار می‌شوند، کاربر با خودرویی که از قبل تعیین شده و در اختیار او قرار می‌گیرد، مسابقه را انجام می‌دهد. برای هر مسابقه، جایزه متفاوتی در نظر گرفته شده که کاربر با برنده شدن در مسابقات آن را دریافت می‌کند.