خلق شخصیتی در کلاس جهانی برای صنعت بازی ایران

بازی خاطره ‌انگیز و خوش ساخت «کوهنورد» را هنوز هم بسیاری از طرفداران بازی‌های ایرانی به‌ یاد دارند. بازی‌ای که به عنوان اولین بازی تجاری استودیو‌ سرگرمی‌های نیو جایزه بهترین بازی سال و بهترین طراحی بازی را از اولین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران به‌دست آورد.
فرهود فرمند، نویسنده، کارگردان و طراح بازی کوهنورد که این اثر موفق را در کارنامه کاری خود برای همیشه ماندگار کرده، این روزها در تدارک برنامه‌ریزی برای انتشار بازی دیگر این استودیو است. شخصیت محوری این بازی که ساخت آن در سال 1393 آغاز شده، آدمکی با پاهای فنری به نام «فاویان فنری» است که قدم به قلمرو جادویی اسباب بازی‌ها می‌گذارد و کاربران را با ماجراهایش همراه می‌کند.


به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، بازی «فاویان فنری و تالارهای سرنوشت» به‌تازگی از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای سنین بالای 3 سال، مجوز نشر دریافت کرده است. به گفته طراح این بازی، فاویان فنری می‌تواند برای همه سنین علاقه‌مند به سری بازی‌های سکوبازی کلاسیک، جذاب و چالش برانگیز باشد. اما «فاویان فنری» چطور خلق شد و داستان بازی او در چه فضایی روایت می‌شود؟

یک بازی کلاسیک قدیمی که در آن قورباغه‌های درختی به نقاط مختلف مرحله می‌پریدند و می‌چسبیدند، منبع الهامی برای ساخت بازی و شخصیتی بر اساس همین توانایی ولی با توان جابه‌جایی بیشتر شد. فرهود فرمند می‌گوید: براین اساس، دو مکانیک اصلی یعنی پریدن‌های بلند قورباغه به شکل فنر و خاصیت چسبنده بودن دست و پاهای قورباغه به مکنده زیر فنر در بدنه مکانیکی فاویان فنری تبدیل شدند و در نهایت ما را به یک آدمک با پاهای فنری با مکنده چسبناک رساند که خیلی شبیه اسباب‌بازی‌هایی بود که بیشتر متولدان دهه 50 و 60 با آنها در کودکی سرگرم می‌شدند. فاویان فنری به نوعی طرحی متفاوت از همان اسباب بازی‌هاست که می‌تواند بعد از جهیدن به سطوح بچسبد. بر اساس برنامه، امکان جابه‌جایی بیشتر هم به او داده شده تا بتواند راه برود و حتی مثل دویدن سرعت بگیرد. خیلی زود طرح‌های مشابه مثل کیسه‌های بوکس فنری وارد دنیای فاویان شد تا جهان او را تعاملی‌تر کند.

شخصیتی اسرارآمیز

ساخت پروتوتایپ بازی «فاویان فنری و تالارهای سرنوشت» که ماجراهای حماسی آدمکی تازه وارد با پاهای فنری به قلمرو اسباب بازی‌ها را دستمایه فضای داستانی خود قرار داده است، از همان سال 1393 آغاز شد، وقتی که به گفته سازنده و طراح آن، هنوز تعریف کاملی از تصویر نهایی فاویان در ذهن نبود: «فکر می‌کردم چون فاویان شبیه اسباب بازی دلقک درون جعبه یا Jack in the box است، او هم باید قاعدتا دلقک باشد. ولی کم کم این فرضیه در مورد هویت فاویان، محو و قرار شد هویت جدید، هویتی اسرارآمیز باشد.

به گفته فرمند، داستان فاویان فنری یک داستان حماسی الهام‌بخش است و می‌تواند برای کاربران بازی، منبعی در زمینه بینش‌های مختلف در زندگی باشد: داستان با افت و خیزهای بسیار، هدف بسیار خاصی را برای فاویان فنری روشن می‌کند که در گام اول، کم‌نظیر و در گام دوم، هیجان‌انگیز و پر از ابهام و سوال‌ است. دنیای فاویان فنری، دنیای اسباب بازی‌ها از زاویه دید جدیدی است که کمتر به آن پرداخته شده و شاهد تأثیر و ارتباط آن با دنیای انسان‌ها، نیروهای خیر و شر و نور و تاریکی خواهیم بود. فاویان فنری از نظر طراحی، یک اسباب بازی با شمایلی متعلق به دهه 30 میلادی‌ است. این قدمت، بازگوکننده تاریخچه و گذشته فاویان است که ما از آن بی‌اطلاعیم و نقاط کلیدی آن در خلال داستان‌های بعدی روایت می‌شود.

از پرش‌های بلند تا چسبیدن به سطوح افقی و عمودی

حتما برایتان جالب است که بدانید فاویان فنری چه قابلیت‌هایی در فضای بازی دارد. فرهود فرمند می‌‌گوید: قابلیت‌های فاویان گسترده است ولی به همه آنها از ابتدای بازی دسترسی نداریم. فاویان خسته از سفری طولانی، وارد سفر بی پایان بعدی می‌شود. او در ابتدا می‌تواند بپرد و راه برود (گنجشکی)، بعد قابلیت مشت زدن و پرش‌های بسیار بلند در بازی، آشکار شده و با چسبیدن به دیوارها و سقف‌ها، قابلیت‌ها بیشتر می‌شوند. قابلیت دویدن، شنا کردن، برداشتن و پرتاب کردن و قابلیت‌های دیگر، کم کم و در مراحل جدید، به بازی اضافه خواهند شد. تعداد مکانیک‌ها زیاد است و در برخی مراحل، از بدنه فنری فاویان، استفاده مکانیکی برای حل معماها خواهیم داشت. بازی «فاویان فنری و تالارهای سرنوشت» در انتشار اولیه حداقل 40 مرحله دارد که در به‌روزرسانی‌ها به تعداد مراحل و تالارها به‌‌طور رایگان افزوده می‌شود. در حال حاضر استودیو نیو در تایید پتانسیل‌های فاویان محدودیتی برای تعداد مراحل و دنیاها در این بازی متصور نشده است.

بخوان و بازی کن

این بازی بعد از «کوهنورد» دومین محصول استودیو سرگرمی‌های «نیو» است. فصلی از داستان فاویان فنری در این بازی به‌طور کاملا مستقل به شکل کمیک و در قالب کتاب مجازی (برای سیستم عامل‌های اندروید و ویندوز) روایت می‌شود و فصل بعدی آن در قالب بازی، به ادامه روایت داستان روی موبایل و رایانه‌های شخصی می‌پردازد.

اینکه چرا فرهود فرمند سراغ ایده تولید کتاب مجازی فاویان فنری در قالب کمیک رفته، سوالی است که او در پاسخش می‌گوید: طراحی یک دنیای بزرگ به زمان و هزینه بسیار زیادی احتیاج دارد و قبل از آن، تحقیق و توسعه فراوان. اینکه در گام اول همه این موارد در یک بازی مستقل که به طور انفرادی و پاره وقت ساخته می‌شود، پوشش داده شود، عملیاتی نبود. پس داستان فاویان در فصل‌های کوچک‌تر و برای هر فصل، یک رسانه در نظر گرفته شده است. فصلی که بازی « فاویان فنری و تالارهای سرنوشت » را روایت می‌کند، بعد از فصلی است که در سری کمیک‌های فاویان شاهد ماجراهای او در قلمرو اسباب بازی‌ها هستیم. همه این‌ها به ما کمک می‌کنند که خُرد خُرد و آجر به آجر، دنیای بزرگ فاویان را بررسی کرده و با کمک مخاطبان آن را بسازیم. بازی «کوهنورد» هم علاوه بر بازی، جنبه کمیکی روایت خود به‌عنوان یک ابرقهرمان را حفظ کرد و حالا در فاویان بیشتر به آن می‌پردازیم. از نگاه یک کارآفرین در حوزه سرگرمی، هر دو این رسانه‌ها (بازی و کامیک) می‌توانند به معرفی بهتر فاویان فنری کمک کنند و بخش بیشتری از اوقات فراغت مخاطبان را به سرگرم شدن با دنیای او اختصاص دهند. کامیک به‌عنوان یک صنعت در ایران مغفول مانده که امیدوارم تولید این‌گونه محصولات به مرور به رشد این صنعت کمک کند. دو کتاب کامیک از فصل پیش از بازی، به تازگی در وب‌سایت استودیو نیو منتشر شده و علاقه‌مندان می‌توانند با مطالعه این کتاب‌ها با جهان «فاویان فنری» قبل از انتشار بازی آن آشنا شوند.

زمان انتشار این بازی هنوز اعلام نشده اما همه تلاش‌ استودیو نیو این است که بازی، امسال در ایران منتشر شود.

دعوت به دنیایی با مانورهای حرکتی بیشتر

بازی‌های سکوبازی جزو محبوب‌ترین ژانرها در سبک اکشن ماجراجویانه در دنیا و بین بازیکنان هستند. از این رو فرمند امیدوار است که این بازی هم بتواند برای آنها جذاب، خاطره‌انگیز و راضی‌کننده باشد: «فاویان فنری این پتانسیل را دارد که جزو بازی‌هایی قرار گیرد که بعد از تجربه آن، به سختی بشود از بقیه بازی‌های سکوبازی مشابهش لذت برد. چرا؟ چون میزان آزادی حرکت و توانمندی که در بازی فاویان فنری تجربه می‌کنید، در نمونه‌های مشابه نیست. از این‌ رو آنها در جایگاه قیاس از دید شما حوصله‌سربر خواهند شد. فاویان فنری می‌تواند از در و دیوار بالا رود و فواصلی بزرگ را با پرش‌هایی بلند در زاویه‌های دلخواه پشت سر بگذارد، دنیایی که شما را به مانورهای بیشتر حرکتی در آینده دعوت می‌کند.»

به گفته فرهود فرمند، فاویان فنری به‌عنوان طرحی اصیل و تکمیل‌تر از نمونه‌های مشابهش، در دفاتر ثبتی ایران، کانادا و آمریکا به ثبت رسیده است. ظرفیت بالای این شخصیت در اجرای مکانیک‌های متعدد در بازی می‌تواند نویدبخش ظهور شخصیتی در کلاس جهانی برای صنعت بازی ایران باشد. ضمن اینکه این بازی علاوه بر بازار صنعت بازی، بازارهایی همچون کامیک و اسباب بازی را نیز برای اعتلای بازارهای داخلی کشور و اتصال به بازارهای بین‌الملل در نظر گرفته است.