خلق شخصیتی در کلاس جهانی برای صنعت بازی ایران

بازی خاطره ‌انگیز و خوش ساخت «کوهنورد» را هنوز هم بسیاری از طرفداران بازی‌های ایرانی به‌ یاد دارند. بازی‌ای که به عنوان اولین بازی تجاری استودیو‌ سرگرمی‌های نیو جایزه بهترین بازی سال و بهترین طراحی بازی را از اولین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران به‌دست آورد.
فرهود فرمند، نویسنده، کارگردان و طراح بازی کوهنورد که این اثر موفق را در کارنامه کاری خود برای همیشه ماندگار کرده، این روزها در تدارک برنامه‌ریزی برای انتشار بازی دیگر این استودیو است. شخصیت محوری این بازی که ساخت آن در سال 1393 آغاز شده، آدمکی با پاهای فنری به نام «فاویان فنری» است که قدم به قلمرو جادویی اسباب بازی‌ها می‌گذارد و کاربران را با ماجراهایش همراه می‌کند.


به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، بازی «فاویان فنری و تالارهای سرنوشت» به‌تازگی از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای سنین بالای 3 سال، مجوز نشر دریافت کرده است. به گفته طراح این بازی، فاویان فنری می‌تواند برای همه سنین علاقه‌مند به سری بازی‌های سکوبازی کلاسیک، جذاب و چالش برانگیز باشد. اما «فاویان فنری» چطور خلق شد و داستان بازی او در چه فضایی روایت می‌شود؟

یک بازی کلاسیک قدیمی که در آن قورباغه‌های درختی به نقاط مختلف مرحله می‌پریدند و می‌چسبیدند، منبع الهامی برای ساخت بازی و شخصیتی بر اساس همین توانایی ولی با توان جابه‌جایی بیشتر شد. فرهود فرمند می‌گوید: براین اساس، دو مکانیک اصلی یعنی پریدن‌های بلند قورباغه به شکل فنر و خاصیت چسبنده بودن دست و پاهای قورباغه به مکنده زیر فنر در بدنه مکانیکی فاویان فنری تبدیل شدند و در نهایت ما را به یک آدمک با پاهای فنری با مکنده چسبناک رساند که خیلی شبیه اسباب‌بازی‌هایی بود که بیشتر متولدان دهه 50 و 60 با آنها در کودکی سرگرم می‌شدند. فاویان فنری به نوعی طرحی متفاوت از همان اسباب بازی‌هاست که می‌تواند بعد از جهیدن به سطوح بچسبد. بر اساس برنامه، امکان جابه‌جایی بیشتر هم به او داده شده تا بتواند راه برود و حتی مثل دویدن سرعت بگیرد. خیلی زود طرح‌های مشابه مثل کیسه‌های بوکس فنری وارد دنیای فاویان شد تا جهان او را تعاملی‌تر کند.

شخصیتی اسرارآمیز

ساخت پروتوتایپ بازی «فاویان فنری و تالارهای سرنوشت» که ماجراهای حماسی آدمکی تازه وارد با پاهای فنری به قلمرو اسباب بازی‌ها را دستمایه فضای داستانی خود قرار داده است، از همان سال 1393 آغاز شد، وقتی که به گفته سازنده و طراح آن، هنوز تعریف کاملی از تصویر نهایی فاویان در ذهن نبود: «فکر می‌کردم چون فاویان شبیه اسباب بازی دلقک درون جعبه یا Jack in the box است، او هم باید قاعدتا دلقک باشد. ولی کم کم این فرضیه در مورد هویت فاویان، محو و قرار شد هویت جدید، هویتی اسرارآمیز باشد.