از دیپلماسی بازی تا نخستین کتاب فارسی در زمینه بازی‌های جدی

با توجه به آغاز به کار دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و عرضه کتاب‌های انتشارات بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این نمایشگاه، قصد داریم این کتاب‌ها را که جزو جدیدترین آثار منتشر شده در حوزه بازی‌های دیجیتالند، به علاقه‌مندان و پژوهشگران حوزه بازی معرفی کنیم.


به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران که تا 10 بهمن ادامه دارد، کتاب‌های «دیپلماسی بازی‌های دیجیتال»، «نظام ملی رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای: اسرا (فاز سوم)»، «درآمدی بر سیاست‌گذاری سواد رسانه‌ای»، «بازی جدی، بازی فراتر از سرگرمی» و «مجموعه مقالات برگزیده ششمین دوره کنفرانس بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها در حوزه کودکان و بازی‌های دیجیتال» از سوی انتشارات بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ارائه شده است. در بخش اول معرفی این کتاب‌ها به دو کتاب «دیپلماسی بازی‌های دیجیتال» و «بازی جدی، بازی فراتر از سرگرمی» می‌پردازیم.

عرصه‌ای تازه برای دیپلماسی بازی

کتاب «دیپلماسیِ بازی‌های دیجیتال» به‏‌عنوان محتوایی تلفیقی از دیپلماسی و بازی برای پژوهشگران و براساس رساله دکترای فرزانه شریفی، مدیر انستیتو ملی بازی‌سازی به رشته تحریر درآمده است. مولف در این کتاب ضمن ارائه دیدگاه‌های خبرگان داخلی در حوزه سیاست و رسانه بازی، به این نتیجه رسیده‌ که اکنون زمان آن است تا عرصه جدیدی ذیل دیپلماسی عمومی، تحت عنوان «دیپلماسیِ بازی» تعریف و به جایگاه این رسانه در عرصه دیپلماتیک اشاره شود.

کتاب «دیپلماسیِ بازی‌های دیجیتال» ضمن ارائه مبانی نظری و گردآوری کاملی از دیدگاه‌های پژوهشگران داخلی و بین‌المللی، یکی از مهم‌ترین عناوین بازی‌های سیاسی جهان یعنی «بازی ندای وظیفه» را تحلیل و بر اساس نتایج این تحلیل، الگوسازی  منسجمی کرده است.

این کتاب در 7 مقوله اصلی به تحلیل دیپلماسی بازی‌های دیجیتال که در آمریکا تولید شده پرداخته است. نکته قابل تامل، استفاده این پژوهش از نظریه شرق‌شناسی ادوارد سعید و امپریالیسم فرهنگی به عنوان چارچوب مفهومی و نظری این پژوهش است. روش پژوهشی مورد استفاده در این کتاب مبتنی بر تحلیل محتوای کیفی بوده و در 7 فصل، مفهوم بازی‌های دیجیتال، واژه‌شناسی و تحلیل بازی‌های دارای بار ایدئولوژی سیاسی و فرهنگی را مورد بررسی قرار داده است.

در کنار فرزانه شریفی مدیر انستیتو ملی بازی‌سازی، نام اکبر نصراللهی، رئیس ‌دانشکده ‌ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی نیز به عنوان دیگر مولف این کتاب به چشم می‌خورد.

نخستین کتاب فارسی در زمینه بازی‌های جدی

کتاب «بازی جدی، بازی فراتر از سرگرمی» به قلم اعظم ده‌صوفيانی و الهه جعفری، نخستین کتاب فارسی در زمینه بازی‌های جدی است. بازی‌های جدی به‌عنوان بخشی از صنعت رسانه‌های تعاملی، هدف مرکزی خود را بر طراحی و استفاده از بازی برای ارتقای زندگی واقعی و بهتر شدن زندگی روزمره شهروندان در جامعه اطلاعاتی قرار داده است.

 

با اینکه از آغاز قرن 21 تاکنون کتب، مقالات و پژوهش‌های خارجی بی‌شماری در حوزه بازی‌های جدی منتشر شده، در کشور ما تاکنون کار پژوهشی یا اجرایی در این زمینه انجام نشده و مطالب انگشت‌شمار موجود هم بیشتر ترجمه‌اند.

در تألیف کتاب «بازی جدی، بازی فراتر از سرگرمی» نیز اگرچه به منابع مختلف لاتین مراجعه شده اما تلاش شده است شرایط ایران هم درنظر گرفته شود تا اثر، حالت ترجمه‌های پاره‏‌ پاره از متون مختلف را به‏‌ خود نگیرد.

نکته جالب توجه درباره تالیف این کتاب این است که برای این کار تلاش شده تا بازی‌های گوناگون، انجام و با افراد متخصص در این حوزه مصاحبه شود تا جبرانی برای کمبود متون فارسی در این زمینه باشد.

این کتاب ضمن اینکه دریچه‌ای به ‏‌سوی بازی‌های جدی می‌گشاید، به مهمترین موضوعات در این زمینه پرداخته است و به عنوان اثری قابل قبول و کاربردی، مورد توجه پژوهشگران خواهد بود.

کتاب «بازی جدی، بازی فراتر از سرگرمی» در 5 فصل به موضوعاتی شامل ظهور بازی‌های جدی، طبقه‌بندی بازی‌های جدی، بازی جدی و آموزش، مبنای تئوریک طراحی بازی‌های جدی، منطق طراحی بازی، محدودیت‌های طراحی بازی جدی، بازی‌های جدی در چرخه اقتصاد، نمونه‌هایی از بازی‌های جدی و پرکاربردترین حوزه‌های بازی‌های جدی پرداخته است.

علاقه‌مندان و پژوهشگران بازی می‌توانند علاوه بر تهیه این کتاب‌ها از اینجا تا پایان هفته نیز برای تهیه این کتاب‌ها با نشانی‌های Game_Research در تلگرام، direc.ir در اینستاگرام و شماره تلفن 88310222 داخلی 414 در ارتباط باشند.